Забуті шедеври музичної класики прозвучали у Національній Філармонії

Концерт у Колонній залі Філармонії. Фото: Тетяна Асадчева
Концерт у Колонній залі Філармонії. Фото: Тетяна Асадчева

Днями у Колонній залі імені Миколи Лисенка відбувся сьомий концерт з циклу «Перлини бароко», присвячений італійському та австрійському композитору епохи бароко Антоніо Кальдара (1670-1736).

Сьогодні музична спадщина Антоніо Кальдари не надто відома широкій аудиторії, хоча свого часу він вважався одним із найбільш успішних та талановитих музикантів, що тривалий час обіймав престижну посаду віцекапельмейстера Віденської Імператорської хорової капели.

За словами музикознавців, у своїй творчості композитор гармонійно поєднував італійську мелодику з поліфонічною майстерністю, характерною для австрійської музики. Творчість Антоніо Кальдари мала надзвичайний вплив на його видатних сучасників: Йогана Себастіана Баха та Георга Філіпа Телемана.

Антоніо Кальдара вважався одним із найвідоміших музикантів свого часу. Фото з відкритих джерел

Впродовж життя Кальдара створив понад 3500 творів, серед яких 69 опер, величезна кількість духовної музики: кантати, ораторії, меси та мотети. Однак більшість з них на сьогодні вважається забутими, тому у концертах з’являються нечасто.

У концерті взяли участь провідні солісти Національної Філармонії: Валентина Матюшенко (сопрано), Ольга Табулліна (мецо-сопрано), Сергій Бортник (тенор) та Ігор Воронка (бас), які у супроводі ансамблю «Київська камерата» знайомили глядачів зі сторінками багатогранної творчості композитора.

У концерті взяли участь провідні солісти Філрмонії та хор юних вихованців Консерваторії. Фото: Тетяна Асадчева

Вечір розпочався інструментальними фрагментами з опер Антоніо Кальдари: музики балетної сцени з опери «Ормісда, Король Персії», що за своїм характером нагадувала старовинний танок — сарабанду. Цей ліричний та піднесений твір змінила яскрава барокова симфонія з опери «Темістокл».

Віртуозну арію головного персонажа з цієї опери виконала Ольга Табулліна. У дуеті з Валентиною Матюшенко вони подарували слухачам чарівний мотет на релігійну тематику «Ego sum Panis vivus».

Перше відділення концерту завершила меса «Stabat Mater» (Скорботна мати) у 12 частинах. Окрім квартету солістів у виконанні цього номеру взяв участь хор хлопчиків та юнаків сектору практики НМАУ імені Петра Чайковського.

Оксана Нікітюк успішно дебютовала у якості диригентки оркестру. Фото з архіву мисткині.

Вперше в Україні прозвучала «Скорботна Меса» (Missa Dolorosa) створена у 1735 році за рік до смерті самого композитора. Цей твір вважається одним із кращих у творчій спадщині композитора. Меса написана на замовлення Імператора Карла VI Габсбурга для виконання у спеціальний день — Семи скорбот Діви Марії, за тиждень до Великодня.

У виконанні взяв участь хор «Anima» Київського Національного Університету культури і мистецтв.

Артисти та виконавці концерту. Фото: Валентина Матюшенко

Концерт творів «Антоніо Кальдара» став дебютним для співачки та хормейстерки Оксани Нікітюк, яка вперше вийшла на сцену у якості диригентки хору та оркестру. За її словами, прекрасні твори цього забутого генія епохи бароко, вона відкрила 20 років тому, коли на Міжнародному конкурсі у Канаді співачка взяла Гран-прі за виконання арії «Alma del core». Тоді її вразило, чому така «зручна» для голосу музика мало звучить на професійних сценах.

Концерт музики Антоніо Кальдара з циклу «Перлини бароко» став справжнім відкриттям для багатьох шанувальників класичного мистецтва, які після завершення концерту вітали артистів щедрими оплесками та оваціями.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»