У столиці презентують мистецький проєкт, присвячений видатній художниці

Олександра Екстер — визначна авангардна мисткиня світового рівня
Олександра Екстер — визначна авангардна мисткиня світового рівня

Олександра Екстер — визначна авангардна мисткиня світового рівня, яка прожила в Києві більше 35 років свого життя. Аби познайомити ближче з її життям і творчістю видавництво РОДОВІД за підтримки УКФ створює проєкт «Авангард Олександри Екстер: київський період». Це видання першої україномовної монографії Георгія Коваленко «Олексанлра Екстер» та імерсивний перформанс-презентація «EXTER.Live», який відбудеться у Мистецькому арсеналі.

Наступного року виповнюєтся 140 років з дня народження Олександри Екстер. Художниця — київський символ нового мистецтва. Екстер сміливо поєднувала навчання в київських і паризьких мистецьких школах, кольорові ритми селянських вишивок і своїх авангардних олій, твори футуристів і народних майстрів в одній виставці, костюми для танцювальних студій, професійного театру, кіно та модної індустрії. Зараз ми б називали її не просто сучасною художницею, а кураторкою, продюсеркою, дизайнеркою, педагогом — універсальною мисткинею, тоді вона була авангардисткою.

Напередодні ювілею видавництво Родовід за підтримки УКФ та РМBА-14, групи випускників kmbs та їх друзів підготувало проєкт «Авангард Олександри Екстер: київський період». Це перша майже 400-сторінкова монографія мисткині українською мовою Георгія Коваленка — визначного мистецтвознавця, дослідника російського авангарду 1900–1920-х, чеського і словацького мистецтва ХХ століття, театрознавця.

Монографія Екстер, як і весь проєкт «Авангард Олександри Екстер: київський період» має на меті повернення визначної мисткині в український контекст. Текст доктора мистецтвознавства, киянина Георгія Коваленка найбільше підсвічує — в контексті всього шляху — саме київський період життя і творчості Екстер. Період її творчої, виставкової, педагогічної діяльності в Студії, що стала «майстернею» київського авангарду. Дизайн монографії створює харківська студія ГРАФПРОМ.

«Видання монографії стало потужним імпульсом для нового кроссектрольного діалогу — візуальне мистецтво, fashion-дизайн, сучасна хореографія, відео творять новий контекст, змінюють формат сприйняття „амазонки авангарду“ — як нашої сучасниці, креативної і зухвалої», — каже ініціаторка і керівниця проєкту Лідія Лихач.

Картини-сукні до перформансу створив дизайнер Федір Возіанов

До презентації видання влаштують перформанс «Екстер. Live», що поєднає contemporary dance (хореографка Стефанія Нолл), fashion-колекції (Федір Возіанов, Лідія Захарченко), живу музику (керівник Віктор Рекун) й відбудеться 22 жовтня в Мистецькому Арсеналі у співпраці з мультидисциплінарним проєктом «Футуромарення», що присвячений темі українського футуризму 1910-1930-х років, де представлені також роботи Екстер. Цей перформанс інспірований постаттю Олександри Екстер, її сміливістю, рухом до нового, духом експериментаторства. Картини-сукні до цього перформансу створив дизайнер Федір Возіанов, а Лідія Захарченко (бренд Zahara Clothes) — колекцію капелюшків.

Фільм-відеоверсію пеформансу створить Анатолій Сачівко і подивитися його зможуть всі охочі онлайн. Оскільки в креативній частині проєкту домінує візуальна і динамічна складова, відеоверсія перформансу становитиме окремий художній твір.

ОЛЕКСАНДРА ЕКСТЕР І КИЇВ

Олександра Екстер — художниця, сценографка, педагогиня. Яскрава представниця європейського кубізму та футуризму, українського та радянського авангарду, одна з засновниць стилю «ар-деко».

У Київ Олександра закінчила гімназію св. Ольги, вчилася в Київському художньому училищі, одружилася з Миколою Екстером і жила з чоловіком та його батьками на вулиці Гімназійна, 1 (тепер Леонтовича), відкривши Майстерню живопису, в якій навчалися й спілкувалися між собою Вадим Меллер, Анатолій Петрицький, Олександр Тишлер, Олександр Хвостенко-Хвостов, Ісаак Рабинович, Климент Редько та ін. Олександра Екстер та її Студія мали потужний вплив на творче життя міста. Анна Ахматова писала, що з її студії вийшли всі ліві художники Києва, а дослідники стверджують що авангардна лінія української сценографії бере початок у театрі Олександри Екстер.

В Києві Екстер співпрацювала з балетною «Школою руху» Броніслави Ніжинської. У теперішньому Національному художньому музеї вона працювала як співкураторка й експозиційна дизайнерка виставки народного мистецтва 1906 року. А скільки Олександра зробила для дослідження і поєднання народного мистецтва із авангардом, народних майстринь і модерністів — співпрацюючи з селянськими майстернями Давидової в Вербівці та Семиградової-Прибильської в Скопцях. Як сценограф, вона створила сотні вистав і саме вони, разом з її творами, принесли їй світове визнання. Переїхавши 1924-го року до Франції вона також займалася модою, створювала тканини й інтер’єри.

«Багато подорожувала, довгий час жила в Парижі й Москві, в Римі й Петербурзі. Проте завжди поверталася до Києва: тут були її дім, її майстерня, її знаменита студія. І коли їй доведеться розлучитися з Києвом назавжди, свій паризький будинок вона облаштує точнісінько так, як київський. У ньому буде багато яскравих українських килимів, вишивок, української кераміки, українських ікон» — пише багаторічний дослідник Екстер також киянин Георгій Коваленко.

ІМ’Я ДЛЯ ВУЛИЦІ

Керівниця проєкту Лідія Лихач ініціювала також Петицію до Київради — щоб назвати вулицю в Києві іменем Олександри Екстер.

«В Києві немає не тільки музею Олександри Екстер, а навіть вулиці її імені. Тобто, ми дуже пишаємося київським періодом творчості Екстер, її школою сценічного авангарду, її важливими слідами в цьому вічному місті, але просто „забули“ віддячити їй, залишити пам’ять про неї в назві вулиці, меморіальній дошці чи пам’ятнику. І це саме час — напередодні її 140-річчя — об’єднати зусилля і назвати вулицю іменем Екстер». — зазначила вона.

Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»