У Музеї Ханенків розповіли про картину, що реставрується коштом волонтерів

Музей Ханенків. Фото з відкритих джерел
Музей Ханенків. Фото з відкритих джерел

Триває реставрація картини «Середземноморська гавань з караваном торгівців», датована 1736 роком. Кошти для цих робіт зібрали волонтери.

Вечірній Київ» поцікавився в чому унікальність картини, що належить до періоду «Золотої доби» Голландського мистецтва.

«Великий трищогловий вітрильник щойно увійшов до середземноморської бухти, надійно захищеної мурами і баштами. Це спричинило метушню на березі. Норовистий кінь під лучником у червоному жупані загарцював і звівся дибки, насторожилися собаки, верблюди підняли голови, ошатна панянка поспішила закрити парасольку, аби вчасно спішитися. Її товаришка у крисатому капелюсі владним жестом покваплює служника, аби той хутчіше пакувався. Торговці спритно розвантажують поклажу. Усю сцену заливають промені сліпучого південного сонця, що сідає за море…», — так описують мистецтвознавці події, майстерно відображені на картині голландського майстра часів бароко.

Ян Батіст ван дер Мейрен «Середземноморська гавань з караваном торгівців». Фото: Музей Ханенків

За словами наукових співробітників музею, ця картина не належала до колекції меценатів Богдана та Варвари Ханенків, а потрапила у 1937 році до музейних фондів з Лубенського краєзнавчого музею. У ті буремні часи, експонати часто «перетасовували» за спеціалізацією, тому деякі твори західноєвропейських митців опинилися у колекції Музею Ханенків.

Тривалий час полотно «Караван на березі моря» залишалося малодослідженим і за інвентарною книгою значилося як картина невідомого автора XVIII сторіччя.

«У 2003 році ми звернулися за консультацією до РКД — Нідерландського інституту історії мистецтв (RKD-Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis). Досвідчена знавчиня пейзажного живопису Фландрії та Голландії Марайке де Кінкельдер (Marijke de Kinkelder) зуміла пов’язати нечітку, напівстерту монограму на картині із підписом відомого фламандського живописця та графіка Яна Батиста ван дер Мейрена, який працював в Антверпені наприкінці XVII — на початку XVIII століття», -зазначає кураторка європейської колекції та заступниця з наукової роботи Олена Живкова.

Музейні експерти провели ретельне дослідження мистецького шедевру. Фото: Музей Ханенків

За її словами, картина з Музею Ханенків стала справжньою сенсацією у світі дослідників фламандського мистецтва. З’ясувалося, що дата «1736», яка чітко прочитується на пейзажі, «подарувала» художнику зайві 28 років життя. Раніше вважалося, що Ван дер Мейрен помер у 1708 р., а точних документальних свідчень щодо його біографії збереглось небагато.

У 21 рік Ян ван дер Мейрен вступив до антверпенської гільдії живописців та одружився з Катаріною Тассерт із Антверпена. Відомо також, що спеціалізацією художника були переважно краєвиди і батальні сцени. Невеличкі пейзажі Мейрена, створені у антверпенський період, високо цінувалися на художньому ринку. Краєвиди далеких південних країн дуже захоплювали мешканців портового Антверпена, мореплавців і мандрівників.

Картина була сильно пошкоджена та тривалий час потребувала реставрації. Фото: Музей Ханенків

Ефектні і рафіновані картини Мейрена були написані у віртуозній манері «швидкого пензля» і тим продовжували національну традицію, започатковану Яном Брейгелем Старшим (Jan Brueghel the Elder; 1568 — 1625) та Паулем Брілем (Paul Bril, 1554 — 1626).

Картини Яна ван дер Мейрена зберігаються тепер у багатьох славетних музеях світу: у мадридському Прадо, у мюнхенській Старій пінакотеці, у Палаццо Корсіні в Римі, в музеях витончених мистецтв Стокгольму та Брюсселя.

На порятунок шедевру мистецтва волонтери зібрали кошти за 3 місяці. Фото: Музей Ханенків

Тривалий час картина знаходилася у пошкодженому стані, не домонструвалася широкому загалу та потребувала реставрації. Завдяки платформі PinUart (заснована IT-компанією Banza та фінансовою компанією OTP Capital), діяльність якої пов’язана із збором коштів на реставрацію творів мистецтва музейного фонду України, необхідну суму коштів, 83 тисячі гривень зібрали ще на початку весни.

Проєкт підтримали декілька відомих українських компаній, зокрема Оксфорд Медікал та страхова компанія UNIQA.

На цьому турбота партнерів про твір не зупинилася. Наступний крок — краудфандингна спеціальну раму у бароковій стилістиці саме для роботи Мейрена.

Реставрацію картини планують завершити до травня наступного року. Розкішна «Середземноморська гавань з караваном торгівців» стане окрасою одного з залів постійної експозиції музею.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»