У столиці вшановують пам’ять Ройтбурда великим виставковим проєктом: фото

У столиці вшановують пам’ять Ройтбурда великим виставковим проєктом: фото

14 жовтня художнику Олександру Ройтбурду мало б виповнитися 60 років. Пам’яті відомого українського митця, громадського активіста, директора Одеського художнього музею, який відійшов у вічність на початку серпня цього року, присвячений виставковий проєкт «Такий різний Ройтбурд», який проходитиме на трьох локаціях столиці. Проєкт поступово знайомить киян з різними гранями творчості художника.

У межах проєкту «Такий різний Ройтбурд» в експозиційних просторах Національного музею «Київська картинна галерея», його філії «Мистецький центр „Шоколадний будинок“» та галереї Vakulenko Art Consulting представлять роботи, створені в різні періоди життя митця, — живопис, графіка, відеоарт.
Ройтбурд сміливо йшов на експерименти, намагався якомога точніше передати засобами художньої виразності свій світогляд, донести до свідомості глядачанайважливіші цінності та ідеї. Глибокий зміст і надзвичайно тонка іронія, притаманні митцеві як людині, знаходять своє відображення в усіх його роботах і, напевно, є саме тією характерною ознакою ройтбурдівського стилю. Олександр Ройтбурд дуже любив розповідати історії — і, відвідавши виставки в рамках проєкту, ви неодмінно почуєте ці історії в роботах Майстра.

Першу виставку проєкту представили у Національному музеї «Київська картинна галерея». У залах першого поверху показують 16 картин митця різних періодів.

«Олександр був впізнаваним художником, з власним стилем, але водночас дуже різним, був сміливим, не боявся експериментувати, — каже кураторка проєкту Ірина Юферова. Була знайома з митцем з 2013 року, у 2016-му разом робили проєкт „Ройтбурд в музеї“, який проходив в цих же залах. — Його творча кар"єра нараховує близька 40 років. За цей час він був визнаним митцем, куратором, директором галереї, музею, активістом і успішним блогером. В історії українського сучасного мистецтва він займає чільне місце, знати творчість Ройтбурда важливо».

У першому залі висить автопортрет Ройтбурда, подані знакові події та проєкти з його життя та колаж з його постів з Фейсбуку — це іронічні, злободенні дописи, присвячені мистецтву, діяльності в музеї, особистому життю тощо.

«З кінця 1980-х щороку 31 грудня Олександр Ройтбурд писав автопортрет, — розповідає Ірина. — Цей написаний напередодні 2013 року, як певний символ особистості художника — глибоко інтелектуального, іронічного, бешкетного. Автопортрет для нього можливістю відсторонитися та подивитися на себе збоку. Кожний може побачити в ньому відображення своїх внутрішніх думок».

Далі можна роздивитися «Помпейську серію», яка почалася з графічних робіт і розвинулася в живопис, тут також є автопортрет 1996 року. Поруч — діалог картин з відомих серій — «Портрет дами в білому» 1993 року, створеною за тиціанівською «Венеційською куртизанкою» та «Le Roi Soleil», присвячена Людовіку XIV 2011-го.

«У цих роботах художник застосував метод деконструкції, — пояснює Ірина. — Практично вся художня практика Ройтбурда заснована на переосмисленні та цитуванні відомих робіт, сюжетів чи подій крізь через призму його сприйняття. Автор вимогливий до глядача, адже без підготовки, мистецького базису складно зрозуміти месидж, який він закладав у свої роботи, що і як цитує».

В останньому залі розміщені ще кілька великоформатних робіт, назви яких відсилають до певних сюжетів, як «Клятва в залі для гри у м’яч» (поворотна подія в перші дні Великої французької революції).

На виставці не намагалися представити якомога більше картин, навпаки — залишили простір, аби глядачі могли сповна поринути у споглядання. Представлені роботи зібрані з приватних колекцій та майстерні автора.

«Олександр був яскравою та чудовою людиною. Ця виставка вперше відкривається без нього, — каже гендиректор Національного музею «Київська картинна галерея! Юрій Вакуленко. — Сьогодні Ройтбурд говорить до нас через свої картини.
Як виявилося, у збірці нашого музею немає жодної роботи Ройтбурда. Ведемо переговори з колекціонерами та Одеським музеєм, сподіваюся, зможемо отримати його роботи, адже творчість Ройтбурда має бути гідно представлена у музеях».

Коли: до 17 жовтня, 10.00 до 17.45 (каса до 17.00), понеділок вихідний
Адреса: вулиця Терещенківська, 9
Вартість квитка: 70 грн, пільговий — 35 грн.

14 жовтня, у день пам’яті Олександра Ройтбурда відкрилася друга частина виставки в галереї Vakulenko Art Consulting, що триватиме до 14 листопада.

Вона представляє твори із найвідоміших та найдорожчих серій митця, серед яких «Ройтбурд vs. Караваджо», «Якщо у крані немає води», «Напівфігури». Натхненні, змістовні, насичені глибинними емоціями, сповнені алюзій і метафор роботи Олександра Ройтбурда прикрашають колекції провідних музеїв світу та відомі приватні колекції. Тривалий час Ройтбурда називали найдорожчим художником України, адже його полотно «Прощавай, Караваджо!» було продано на лондонському аукціоні Philips de Pury за $97 тисяч, що на той момент стало абсолютним рекордом для українського мистецтва.

Коли: з 11:00 до 17:00, нд з 11:00 до 16:00, пн, вт вихідні
Адреса: вулиця Костьольна, 8
Вхід вільний

20 жовтня у Мистецькому центрі «Шоколадний будинок» — філії Національного музею «Київська картинна галерея» — відкриється третій етап заходу. Представлять роботи 1990-х років, зокрема відеоарт «Психоделічне вторгнення броненосця „Потьомкін“ в тавтологічний галюциноз Сергія Ейзенштейна» 1998 року, що був представлений на Венеційській бієнале у 2001-му і придбаний музеєм сучасного мистецтва Нью-Йорку (МоМА).
Коли: до 3 листопада
Адреса: вулиця Шовковична, 17/2

Олександр Ройтбурд народився в Одесі у 1961-у році. У 1983-у закінчив художньо-графічний факультет Одеського педагогічного інституту. Вже на Республіканській молодіжній виставці 1987-о року у Києві, з якої і почалася «перебудова» в українському мистецтві, 26-річний Ройтбурд став однією з «зірок».
Твори Ройтбурда найбільш повно серед художників його покоління вписуються в постмодерністську модель мистецтва, з її захопленням цитатами, вільним еклектизмом, поєднанням «високого» і «низького, класичного і популярного. Але важливе й інше — вони втягують в її коло і місцеві, регіональні проблеми.
У 1990-х роках, Ройтбурд сам став організатором виставок сучасного мистецтва, у 1994-у році він був одним із засновників та активним діячем організації «Нове мистецтво» в Одесі, в 1997-1999-у — головою наглядової ради одеського Центра сучасного мистецтва Дж. Сороса. Працював директором галереї Марата Гельмана у Києві. З 2018-го очолював Одеський художній музей. Пішов з життя 8 серпня 2021 року у віці 59 років.

Сьогодні твори художника знаходяться Державній Третьяковській галереї у Москві, Державному Російському музеї у Петербурзі, музеї сучасного мистецтва МоМА у Нью-Йорку, DUMA (художньому музеї університету Дьюк в Дерхемі, США), Одеському художньому музеї, PinchukArtCentre в Києві та приватних колекціях. У 2009-у році картина Ройтбурда з серії «Прощавай, Караваджо!» була куплена на лондонському аукціоні Phillips de Pury & Co за рекордну на той час для українського живопису суму — $97 тисяч.

Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»