Фотовиставку на тему інклюзивності у Києві побачило близько 12 тисяч людей

Фотопроєкти експонувалися в Софії Київській. Фото автора
Фотопроєкти експонувалися в Софії Київській. Фото автора

Експозиція «Не/видиме життя», що в рамках Photo Kyiv 2021, проходила на території Національного заповідника «Софія Київська», включала 10 фотопроєктів, присвячених інклюзивності та безбар’єрності в сучасному суспільстві. За два тижні її відвідало близько 12 тисяч киян та гостей столиці, а тематика ініціювала низку обговорень. У середині листопада оновлена експозиція буде представлена у аеропорті «Бориспіль».

У серпні фотографічний ярмарок Photo Kyiv ініціював Міжнародну виставку фоторобіт «Не|видиме життя». Основною темою організатори обрали актуальну для України проблематику.

Виставка була присвячена інклюзивності та безбар’єрності в сучасному суспільстві. Фото автора

«Місія Photo Kyiv 2021 — поговорити мовою фотомистецтва на складну, але надважливу тему маргіналізації певних соціальних груп, бар’єрів, що існують між людьми, інклюзію і доступність для кожного. Ми хотіли привернути увагу глядачів до цінностей поваги, співчуття, прийняття. Замислитися, які внутрішні та зовнішні бар’єри заважають нам сприймати один одного такими, якими ми є. Адже це є необхідністю на шляху побудови безбар’єрного суспільства в Україні», — розповіла співзасновниця Photo Kyiv Анна Савицька.

5 проєктів відібрали з 84 надісланих на Open Call Photo Kyiv 2021. Це фотосерії про життя важкопоранених українських військових та активістів Євромайдану («Рани» Йосипа Сивенького), літніх людей у спеціалізованому пансіонаті («Будинок престарілих. Самотність. Сльози на зморшках» Аліни Пророки), батька, ізольованого у власній кімнатй («Космос тата» Олексія Товпиги), ромів Чернігівщини («Погляд» Романа Закревського) та дітей з синдромом Дауна («Danza Down» Юрія Данченка).

До експозиції увійшли 10 фотопроєктів. Фото автора

Також демонструвалися 5 спецпроєктів, які розкривали обставини життя незахищених верств населенння в Луганщині на початку 1990-х («Портрет» Олександра Чекменьова), особистості колишніх військових, що нині представляють Україну на «Іграх нескорених» («Код незламності: реальні історії сучасних героїв» Романа Пашковського), особливості людей з аутизмом («Видимий спектр: портрети зі світу аутизму» Мері Беррідж), жінок з синдромом Дауна («Обрані [не] бути» Марінки Масеус) та несподіваний погляд на архітектуру фотографа з вадами зору («Втрачаючи один вимір» Гуідо Клумпе).

Виставка відвідала перша леді Олена Зеленська та прем’єр-міністр України Денис Шмигаль. Фото автора

Серйозна тематика експозиції привернула увагу представників держави, міста, посольств. Адже Україна та Київ працюють над інклюзивністю, доступністю та безбар’єрністю у різних сферах життя. Зокрема, виставку підтримала та відкрила перша леді Олена Зеленська. До речі, навіть саме місце проведення — Національний заповідник «Софія Київська» — було обрано з огляду на безбар’єрність та доступність для всіх верств і соціальних груп населення.

Безбар’єрність повинна стати новою суспільною нормою

«Виставка продемонструвала необхідність продовження візуального діалогу з глядачем на тему інклюзії та безбар’єрності. Ми познайомилися з багатьма людьми з різних сфер діяльності. Сьогодні всі розуміють, що безбар’єрність повинна стати новою суспільною нормою. Деяких вона вже мотивувала допомагати будинкам престарілих. Тепер треба переходити від слів до конкретних дій», — впевнена співзасновниця Photo Kyiv Іванна Бертран.

Важливою складовою Photo Kyiv стала освітня програма, в якій обговорювалися актуальні теми, зокрема пам’ятники культури і безбар’єрний простір. Дискусія «Майбутнє пам’яток культури у темі безбар’єрності» пройшла за участі заступниці міністра культури та інформаційної політики Світлани Фоменко, директорки Національного заповідника «Софія Київська» Нелі Куковальскої та керівника проєктів реконструкції та реставрації в Україні, директора компанії Caparol Ukraine Олексія Ничипорука. На дискусії обговорювалися питання: якими є сучасні підходи збереження історичних пам’яток й дотримання при цьому стандартів безбар’єрності і інклюзії в Україні, чи існують рішення, що можуть забезпечити всім відвідувачам музеїв та галерей не тільки фізичну доступність, але й інтелектуальну, чи навчають в Україні фахівців з реставрації спадщини ЮНЕСКО, що вже зроблено в столиці, аби втілити в життя безбар’єрність як соціальну норму.

«Створення інклюзивного міського середовища та безбар’єрного простору в громадських місцях, включно з пам’ятниками архітектури та об’єктами культурної спадщини — тема для України відносно нова, — зазначив Олексій Ничипорук. — Будівельні норми, що стосуються інклюзивності будівель і споруд, були прийняті тільки 2018 року. Вони, на жаль, нерідко суперечать вимогам щодо реставрації пам’яток архітектури. До того ж питання відновлення будівель не входить в базову програму навчання кваліфікованих фахівців у галузі будівництва».

Подивитися запис зустрічі можна за посиланням.

Мері Беррідж присвятила проєкт людям з аутизмом. Фото автора

Ще один круглий стіл пройшов на тему «Мистецтво і аутизм — взаємне збагачення суспільства». Питання просування розуміння правильного сприйняття нейрорізноманіття у сучасному суспільстві обговорювали американська фотографиня Мері Беррідж, авторка спецпроєкту, присвяченого жінкам з аутизмом, голова НГО «Happy Today», що займається культурними проєктами на тему аутизму та адаптацією просторів під потреби людей з аутизмом, Анастасія Степула, а також арттерапевтка, авторка інклюзивних програм освітнього відділу PinchukArtCentre Ольга Шишлова. Розмову модерувала кураторка Photo Kyiv 2021 Кароль Глосе Піду. Подивитися запис.

Попри емоційно важку тему фотопроєктів, що демонструють життя людей, які ми зазвичай не помічаємо, експозицію оглянули близько 12 тисяч людей. Оновлену версію виставки, до якої додадуться ще проєкти з надісланих на Open Call Photo Kyiv 2021, кияни та гості столиці зможуть побачити в аеропорту «Бориспіль» вже наприкінці листопаду.

Нагадаємо, українські науковиці «захопили» станцію київського метро: фото

Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»