Відомий український актор та корифей столичного театру святкує ювілей

Володимир Абазопуло у виставі «Деміург» Бруно Шульца. Фото: Національний театр імені Івана Франка.
Володимир Абазопуло у виставі «Деміург» Бруно Шульца. Фото: Національний театр імені Івана Франка.

2 вересня 1951 року у селі Зарожани, Хотинського району Чернівецької області народився народний артист України, корифей Національного театру імені Івана Франка, професор Володимир Костянтинович Абазопуло.

За походженням актор має грецьке коріння: у 1854 році його пращур Паніот Абазопуло переїхав в Одесу з Греції для служби у Чорноморському флоті. В особистому архіві актора зберігається копія документа, що підтверджує, що його предок був вільним моряком та турецьким підданим.

Незважаючи на грецьке коріння, сам актор часто жартує, називаючи себе буковинським хлопцем. Свого часу батько актора був змушений приховувати своє походження та переїхав з Одеси на Буковину, де пройшли дитячі та юнацькі роки майбутнього актора.

Першу роль у кіно молодий актор зіграв на 3 курсію. Фото з особистого архіву актора
Володимир Абазопуло у молоді роки. Фото з особистого архіву актора.

Завжди з теплотою актор згадує своє рідне місто Вижниця, а також Палац Культури, де його творчий шлях перетинався з відомим діячами української культури: співаками Назарієм Яремчуком, Василем Зінкевичем та композитором Левком Дутківським.

У 1977 році після закінчення навчання у Київському театральному інституті (нині — Київський національний Університет театру, кіно і телебачення) імені Івана Карпенка — Карого Володимир Абазопуло стає актором столичного театру імені Івана Франка. За спогадами колег, він починав свою кар’єру з амплуа-героя коханця, згодом почав втілювати яскраві характерні образи та благородних вікових персонажів. Серед найбільш знакових: Антоніо «Моя професія — синьйор з вищого світу» Д. Скарначчі, Р. Тарабузі, Піп Чиря «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка, Дон Жуан «Благочестива Марта» Тірсо де Моліна, Хвиля «Житейське море» І. Карпенка-Карого, сер Агровейн в «Мерлін» Т. Дорста, У. Еллер, герцог Корнваль «Король Лір» У. Шекспіра, Менахем «Тев’є-Тевель» Шолом-Алейхем, Коров’єв «Майстер і Маргарита» за М. Булгаковим. Прекрасні вокальні данні дали змогу акторові працювати в жанрі мюзиклу: Турн в «Енеїді» І. Котляревського, Кошон в «Білій вороні» Ю. Рибчинського, Г. Татарченка, Шльомов в «Українському водевілі» М. Кропивницького, Князь «Крихітка Цахес» Я. Стельмаха, С. Бедусенка за Е. Гоффманом.

Володимир Абазопуло. Фото з особистого архіву актора

На думку театральних критиків, кожен із образів, створених актором, завжди відрізнявся вишуканим пластичним малюнком і абсолютним відчуттям авторського стилю.

Значним є також доробок актора у кіно. До речі, першою стрічкою Володимира Абазопуло стала «Така вона, гра», присвячена київському «Динамо». Молодий актор тоді навчався на 3 курсі театрального інституту.

Незважаючи на те, що за свою кар’єру Володимир Костянтинович зіграв чимало ролей у багатьох фільмах, однією із найбільш знаковий для актора стала відома картина Миколи Мащенка «Богдан-Зиновій Хмельницький», прем’єра якої відбулася у 2008 році.

У ролі Богдана Хмельницького. Фото з відкритих джерел.
Кадр з фільму «Богдан Зиновій Хмельницький». фото з відкритих джерел

За спогадами сина актора — Володимира Абазопуло-молодшого, спершу актор мав зіграти іншу роль — Кривоноса, але коли режисер побачив проби Володимира Костянтиновича, то без вагань зрозумів, що нарешті знайшов свого Богдана.

Через брак коштів робота над фільмом тривала понад 7 років. На цей період припадає одне із найтяжчих випробувань для актора. Під час зйомок фільму, Володимир Абазопуло починає відчувати біль у горлі та захриплість голосу. Спочатку актор думав, що застудився, але діагноз лікарів виявився приголомшливим і страшним — в нього виявили онкологічне захворювання.

Сцена з вистави «Грек Зорба» Фото: Національний театр імені Івана Франка

По переду чекала складна операція та тривалий термін реабілітації, але найважливіший інструмент актора-голос він втратив назавжди. За спогадами Володимира Абазопуло у цей важкий час, його порятунком стали колеги та близькі люди. Надзвичайно вдячний Володимир Костянтинович тодішньому художньому керівникові театру, легендарному Богданові Ступці, який зазначив, що б не трапилося — Володимир залишається у театрі…

З Анатолієм Гнатюком у виставі «Майстер та Маргарита» Фото: Сцена з вистави «Грек Зорба» Фото: Національний театр імені Івана Франка

Так, за допомогою колег актор зумів не лише повернутися на сцену, але і зібрати кошти для придбання за кордоном спеціального маленького пристрою, який допомагає актору спілкуватися з людьми.

Сцена з вистави «Грек Зорба» Фото: Національний театр імені Івана Франка

Першим виходом на сцену після тривалої перерви стала для актора роль у антрепризній виставі Богдана Бенюка та Анатолія Хостікоєва «Про мишей та людей» у постановці відомого режисера Віталія Малахова. За сюжетом актор мав грати африканця, який дивом вижив після страти, але у зашморгу пошкодив собі голосові зв’язки.

Завдяки майстерності перевтілення, публіка в залі нічого не підозрювала, вирішивши, що така манера розмови актора є оригінальним режисерським задумом.

Сцена з вистави «Три товариші» Фото: Національний театр імені Івана Франка

Нині у театральному репертуарі актора 7 вистав, у яких він виходить у ролях, які спеціально створені для нього. Це Привид херсонського чумака у «Кайдашевій сім’ї» і Маврадоні у виставі «Грек Зорба», Театрал у «Трьох товаришах» та багатьох інших. Кожним своїм виходом на сцену, актор доводить, що немає маленьких ролей.

Окрім роботи у театрі, Володимир Абазопуло є професором Національної музичної академії імені Петра Чайковського, де впродовж багатьох років з величезним успіхом викладає сценічний рух та фехтування для майбутніх співаків…

З сином Володимиром та невісткою Ярославою актор разом працює у театрі імені Івана Франка. Фото з особистого архіву актора

Говорячи про актора, варто згадати його діяльність як постановника численних сценічних боїв, пластики та фехтування не тільки на сцені театру імені Франка, а й на сценах багатьох театрів України, більшість з них, як, наприклад, знаменита «крутка» козаків в «Енеїді» Івана Котляревського, стали класичними.

Відомий український актор Анатолій Хостікоєв, говорячи про свого колегу, зазначає:

«Володимир Абазопуло — унікальний український актор, який може зіграти будь-яку роль. Він наділений надзвичайною пластичністю. Те, як він майстерно володіє своїм тілом, він зараз передає своїм учням. І коли під час вистави треба зробити якісь каскадерські трюки, то Володимир завжди робить це досконально».

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»