Київській Дитячій залізниці виповнилося 68 років: історія та архівні фото

Архівні фото Київської дитячої залізниці
Архівні фото Київської дитячої залізниці

У Сирецькому парку святкує День народження Київська дитяча залізниця.

Сьогодні, 2 серпня, Київська дитяча залізниця відзначає 68 років.

З нагоди святкування залізничники пригадали, з чого все починалось та поділились архівними фото.

Історія магістралі бере початок ще з далеких 30-х років минулого століття, коли після повідомлення юних залізничників міста Тифліс (Тбілісі) розпочалася епоха дитячих залізниць. Тоді планували зробити дитяче містечко, до якого входила б дитяча залізниця, автодром та порт. Достеменно невідомий маршрут майбутньої вузькоколійки. Імовірно, вона б проходила берегами Дніпра, але на жаль, проєкту завадила війна…

2 серпня 1953 року. Начальник Південно-Західної залізниці Петро Кривонос перерізає стрічку та відкриває рух поїздів по малій магістралі
Посадка пасажирів на станції «Піонерська»

Після війни про дитячу залізницю згадали лиш у 1950 році. Малу магістраль хотіли спорудити на окраїні міста, неподалік Бабиного Яру. Проте, зважаючи на смерті численних жертв терору, та безпосереднє розташування Сирецького концентраційного табору на території майбутнього парку, початок будівництва неодноразово відкладали. Почалося будівництво навесні 1953 року.

До серпня 1953 року силами працівників Південно-Західної залізниці, студентів залізничних вишів було споруджено близько 2-кілометрову петлю зі з’єднанням на ст. Технічна (нині — ст. Залізнична). Проміжними були платформа Спортивна (нині — ст. Київ-Пасажирський дитячий) та станція Піонерська (нині — пл. Паркова), яка тривалий час виконувала роль головної станції дитячої залізниці», — розповідають працівники Дитячої залізниці.

Під час прогулянки біля навчального корпусу дитячої залізниці
У салоні вагону Пафаваг

Цікавим фактом є те, що навіть під час будівництва залізниці в Сирецькому парку уже розробляли маршрут більш альтернативний — початок залізниця брала б за кіностудією ім. Довженка, а звершувалася б на території зоопарку. З невідомих причин цей проєкт так і не втілили.

На момент відкриття дитяча магістраль мала у своєму парку шість дерев’яних вагонів та паровоз ЮЗм-336 (він же Гр-336) побудови 1951 року. До кінця 1954 року довжина залізниці виросла майже вдвічі завдяки новому перегону Технічна–Комсомольська.

«У 1972 році, через будівництво лікарні розібрали станцію Комсомольська. Лінію замкнули в кільце, унаслідок чого перед станцією Спортивна утворився підйом. Приблизно тоді ж залізниця попрощалась з дерев’яними вагонами», — згадують у дитячій залізниці.

Цікаво, що юні залізничники навчалися за межами залізниці у навчально-лабораторному комплексі. У 80-х станцію Спортивна перейменували на Яблуньку. А на початку 80-х залізниця отримує чотири вагони типу ПВ-40, що утворили поїзд «Малиш».

Квитки на поїзд
Тепловоз ТУ7А — 3197 з поїздом «Піонер» на станції Технічна (нині — Залізнична)

Працівники додають, що у 2000 році стан залізниці став критичним, було порізано на метал один з вагонів «Піонер», а за рік до цього — тепловоз ТУ1. У ці переломні для малої магістралі дні начальник залізниці Анатолій Міщенко вирішив відкрито заявити про стан залізниці на всю Україну через телебачення.

«Напередодні відкриття 2001 року розпочалася повна реконструкція залізниці: відремонтували рухомий склад та станції, звели вокзал станції Яблунька на базі існуючих будівель, а станцію Технічна зробили головною та перейменували у Вишеньку. Налагодили роботу стрілок та світлофорів, відремонтували навчальний корпус. У 2005 завершили будівництво депо», — продовжують розповідь працівники.

Паровоз Гр-336 після повернення на дитячу залізницю, 2005 рік

Остання масштабна реконструкція Дитячої залізниці була у 2018 році.

До 66 сезону руху поїздів було споруджено новий вокзал на колишній станції Яблунька, а станція змінила назву на Київ-Пасажирський дитячий та отримала статус головної. Станцію Вишенька перейменували на Залізничну», — пригадують дитячій залізниці.

Тоді відремонтували повністю навчальний корпус, оновили колійну інфраструктуру. А 1 червня 2019 року 66 сезон навчально-виробничої практики відкрили двома потягами. Під кінець сезону руху поїздів, парк поповнився вузькоколійним вагоном-платформою.

«Взимку 2019 року, столична дитяча магістраль вперше за історію відкрила зимовий сезон руху поїздів та навчально-виробничої практики!», — резюмують залізничники.

За свої 68 років Дитяча залізниця виховала не одне покоління та яскравими спогадами запам’яталась киянам.

Фото: Київська дитяча залізниця

Даша ГРИШИНА, «Вечірній Київ»