Прем’єра без слів: столичний театр представив оригінальну виставу

Після успішної прем’єри. Фото: Анастасія Мантач
Після успішної прем’єри. Фото: Анастасія Мантач

26 та 27 червня на сцені Київського Академічного театру Драми та Комедії на лівому березі Дніпра відбулася прем’єра вистави «Моменти» італійського режисера Маттео Спіацці. Мистецький проєкт реалізовано за підтримки Італійського інституту культури при Посольстві Республіки Італія в Україні.

Нинішня постановка є другим спільним мистецьким проєктом колективу театру та режисера з Верони, який з великим успіхом втілив у 2019 році виставу «Сімейний альбом». У своїй новій мистецькій постановці Маттео Спіацці продовжує працювати у стилі Commedia dell`arte або Комедія масок.

Вважається, що цей жанр народного італійського театру зародився ще в епоху Відродження у часи Венеціанських карнавалів, і вже в наступні кілька століть досягнув значного розквіту, залишивши неабиякий внесок у подальший розвиток драматичного театру у багатьох країнах Європи. За традицією вистави Сommedia dell`arte базувалися на принципах імпровізації, а головні дійові особи, зазвичай, одягнені у маски.

Фрагмент вистави. Фото: Анастасія Мантач

В Україні жанр комедії дель арте є досить незвичним. Слід також віддати належне талановитій майстрині Христині Корабельниковій, створила кожному персонажу яскравий образ та оригінальні маски, що підкреслювали та гармонійно доповнювали образ кожного з героїв.

Події розгортаються в офісі. Фото: Анастасія Мантач

Ще однією особливістю «Моментів» є те, що у виставі немає слів, а сценічна пластика та жести акторів, допомагають глядачеві спостерігати за подальшим перебігом подій, які розгортаються у звичайному офісі у центральній частині нашого міста.

Події вистави розпочинаються у 70-х роках минулого сторіччя. Фото: Анастасія Мантач

Драматургію вистави підготувала Марина Смілянець, яка запропонувала перенести початок подій вистави у типову радянську контору часів Леоніда Брежнєва, а завершити в епоху Помаранчевої революції.

Фрагмент вистави. Фото: Анастасія Мантач

Спочатку герої вистави — офісні працівники занурені у роботу, у нескінченний потік звітів та паперів, який іноді переривається «виробничою гімнастикою» або ж святкуванням різних подій колективу. Так, працюючи з ранку до ночі та чекаючи зарплату чи змін у житті, герої вистави не помічають, як непомітно спливає час та змінюються епохи та люди довкола них, а самі вони з молодих чоловіків та юних кокеток поступово перетворюються на зрілих людей з важкою ходою та зморшками на обличчі…

Фрагмент вистави. Фото: Анастасія Мантач

Час від часу до них доносяться відлуння різних подій та ситуацій, як то зміна керівництва держави, Олімпіада-80 чи Чорнобильська катастрофа. Проте, офіс продовжує жити своїм «тихим» робочим життям, не помічаючи як змінюються вони самі та навколишній світ, а на зміну радянській конторі постає офіс з євроремонтом з 90-х з, а парадний портрет Михайла Горбачова змінюється постером спортивного Арнольда Шварцнеггера. Спостерігаючи за усіма цими подіями, глядачі помічають наскільки вони перетинаються з їхнім життям, а герої вистави починають нагадувати їхніх родичів, знайомих, чи їх самих багато років тому.

У героях вистави кожен може упізнати своїх близьких, знайомих, а також пригадати власні моменти життя. Фото: Анастасія Мантач.

Посилює ефект плинності часу і маски героїв, які також змінюються та старішають разом з персонажами. Цей процес, на жаль, неможливо зупинити заставляє задуматися над власним життям та його важливим моментами.

Режисер-постановник вистави Маттео Спіацці. Фото: Театр драми та комедії (фотограф: Анастасія Мантач)

» У цій виставі я вперше використав маски, як Машину часу! Цього разу вони дають мені можливість змінювати обличчя акторів прямо підчас вистави. За сюжетом герої проживають на сцені 40-річний відрізок часу. Так, це історія людей, але це і історія країни, яка також змінюється», — зазначає режисер-постановник вистави Маттео Спіацці.

Працюючи над виставою, режисер наголошував над важливістю спільного процесу творчості у цій постановці. На його думку, кожен персонаж є автором власної частини вистави.

Нинішня постановка є другою спільною роботою режисера та театрального колективу. Фото: Театр драми та комедії (фотограф: Анастасія Мантач)

Прем`єру підготували два виконавських склади артистів, тому кожний показ «Моментів» став по-своєму оригінальним та неповторним. Неможливо виділити, хто саме з персонажів є головним, у кожній сцені увага глядачів прагне охопити усе, що відбувається на сцені, відслідкувавши найдрібніші нюанси у зміні поведінки та пластики героїв.

«Колективна творчість — дуже не простий процес. Ніколи не знаєш, що буде далі. Однак, це захоплююче — спільно ми можемо знайти найнеочікуваніші рішення!», - ділиться про процес підготовки до вистави Маттео Спіацці.

Режисер вистави, перекладач та постановча група після прем’єри. Фото: Анастасії Мантач

Вистава «Моменти» є оригінальним театральним проєктом, який з великим успіхом втілили Маттео Спіацці, постановчий склад та колектив талановитих акторів театру, подарувавши глядачам не лише яскраві емоції від прекрасної вистави, але і змусили їх по-новому оцінити важливість кожного «моменту» у власному житті.

Нагадаємо, Національна опера представляє прем’єру балету «Данте».

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»