У Києві реконструюють трубопроводи під дном Дніпра

Нині під річкою пролягає сім дюкерних переходів. Фото: Олексій Самсонов
Нині під річкою пролягає сім дюкерних переходів. Фото: Олексій Самсонов

Заміна дюкерних переходів потрібна для того, щоб почати модернізацію Бортницької станції аерації.

У столиці зараз реалізовують масштабний проєкт реконструкції спеціальних трубопроводів через Дніпро, які щодня транспортують стічні води із правого берега на лівий. Такі заходи допоможуть укріпити ці мережі та пришвидшать транспортування стоків на Бортницьку станцію аерації, яку почнуть невдовзі реконструювати.

Цікаво, що Київ щодоби продукує близько 700-750 тисяч кубометрів стічних вод. Дюкери — це спеціальні трубопроводи, які розташовані на дні Дніпра, і які транспортують ці відходи на Бортницьку станцію аерації. Нині під річкою пролягає сім дюкерних переходів, діаметром 1400 мм. Ці мережі будували ще у минулому столітті. Чотири дюкери спорудили у 1966-ому, два у 1975-ому та один — у 1989-ому.

Через те, що у стічних водах є багато піску, ці трубопроводи швидко руйнуються. Відтак, їх почали ремонтувати. По-перше, це пришвидшить транспортування відходів. По-друге, зробить їх надійнішим. Адже, якщо така труба розгерметизується, то викиди одразу масивом підуть у Дніпро і спричинять екологічну катастрофу. Їхня довжина сягає майже 1 км.

Трубопроводи, які перекачуватимуть відходи з правого берега на лівий

Фактично заміна дюкерних переходів — це частина проєкту реконструкції Бортницької станції, який реалізовують в Україні в рамках міжурядової угоди з Японією. Сьогодні на місці робіт відбувалась виїзна нарада керівництва міста, району та водоконалу.

Як зазначив заступник голови КМДА Петро Пентелеєв, проєкт реконструкції Бортницької станції аерації — чи не найбільший міжурядовий проєкт України в сфері ЖКГ.

«Наша держава зі свого боку виконує усі вимоги. І етап реконструкції дюкерних переходів — одна із умов в рамках комплексу робіт по реконструкції Бортницької станції», — зазначив Петро Пантелеєв.

Петро Пантелеєв проінспектував хід робт по реконструкції дюкерних переходів

З його слів, на роботи вже скерували майже 700 млн грн. Ці гроші взяли із державного та міського бюджетів, а також із коштів інвестиційної програми «Київводоканалу».

«Зокрема, спрямували кошти на будівництво нової насосної станції, яка збиратиме майже половину каналізаційних стоків столиці для подальшого їх транспортування на очисні споруди. Також сьогодні розробили проєкт реконструкції мулових полів та удосконалили процес видалення органічних сполук на Бортницькій станції аерації. За ці кошти також реконструювали чотири нитки сталевих віадуків», — наголосив Петро Пантелеєв.

Керівництво Київводоканалу ознайомило із нюансами реконструкції дюкерів

Під час наради також повідомили, що зараз на фінальному етапі переговори із японською компанією, яка бере участь у конкурсі. Важливо, що учасником конкурсу можуть бути тільки японські компанії. Це один із етапів підготовки проєкту. Після цього вже безпосередньо укладають угоду і приступають до будівельних робіт.

«Усі учасники процесу докладають зусиль, аби прискорити реалізацію проєкту, завершити тривалу організаційну частину та приступити безпосередньо до будівельних робіт, не зважаючи на вплив пандемії COVID-19. Однак ми не можемо порушувати міжнародні процедури та вимоги. Це негативно вплине на проєкт, а не прискорить його», — підкреслив заступник голови КМДА.

Як зазначив генеральний директор Київводоканалу Сергій Крушановський, вже вкінці тижня українська сторона зможе розпочати переговори із переможцем тендеру на реалізацію робіт по БСА.

Реконструкція збільшить пропускну спроможність та надійність трубопроводів

«Минулого тижня ми провели зустріч з Японським агентством Міжнародного співробітництва (JICA), Мінфіном та Японським консульством. Японці повідомили, що вже завершують розглядати оцінку отриманої пропозиції та повідомили, що найближчим часом її погодять. Думаю, що до кінця червня зможемо вже знайомитись із переможцем», — підкреслив Сергій Крушановський.

Попередньо планується, що підрядник приступить до робіт у грудні цього року.

«Спочатку треба підготувати будівельний майданчик. Наш проєкт включає чотири пускові комплекси, які планують реалізувати впродовж п’яти років. Перший — це реконструкція тих споруд, які маємо. Другий — це будівництво технологічної лінії по зневодненні осаду. Третій — це утилізація осаду. І четвертий — будівництво нового першого блоку. Роботи на усіх чотирьох комплексах триватимуть паралельно», — наголосив Роман Петленко, заступник директора дирекції по реконструкції Бортницької станції аерації Київводоканалу.

Роман Петленко розповів про систему дезодорації на Бортницькій станції

З його слів, генпідрядник повинен докласти чимало зусиль, щоб забезпечити запуск усіх чотирьох комплексів в умовах експлуатації станції. Зокрема, усунути неприємний запах.

«В рамках втілення проєкту усі відстійники, які продукують цей запах, накриють. Облаштують також систему дезодорації повітря», — запевнив Роман Петленко.

Нагадаємо, що у червні 2015-го між урядами України та Японії підписали кредитну угоду про залучення коштів на реконструкцію Бортницької станції аерації на пільгових умовах від японської компанії JICA. Це найбільший інфраструктурний проєкт України у сфері житлово-комунального господарства. Сума кредиту — 108 млрд єн. Умови кредитування: 0,1% річних на термін 40 років із 10-річним пільговим періодом.

Важливою умовою було те, що вартість обладнання та послуг, які надаватимуть японці, має складати не менше ніж 30% від загальної вартості проєкту,

Вже у травні торік оголосили повторну процедуру закупівлі робіт. Через пандемію COVID-19, на прохання учасника та JICA прийняли рішення подовжити термін подачі пропозицій до 29 січня 2021 року.

У лютому цього року відкрили технічну частину тендерної пропозиції, провели оцінку. А у березні розкрили фінансову частину і почали оцінку. Кошти буде виділяти японський банк після того, як підпишуть контракт із генпідрядником. Усі розрахунки проводитимуть у Японії.

Стадії проєкту модернізації Бортницької станції

Олена ПЕТРИШИН, фото Олексій Самсонов, «Вечірній Київ»