Київ змінює транспортні пріоритети: людина на першому місці

Київ змінює транспортні пріоритети:  людина на першому місці

Транспортна проблема для Києва – безперечно, найболючіша, адже торкається всіх без винятку мешканців. З одного боку – затори, непривабливість громадського транспорту, екстремальність використання велосипеду для міських поїздок та незручність вулиць для пішоходів. З другого – великі витрати на інфраструктурні проекти, що не завжди розв’язували поставлені задачі, а нерідко створювали нові проблеми. Ситуацію мають змінити транспортна модель Києва, яку було розроблено минулого року в співпраці зі Світовим банком, і нові транспортні пріоритети, озвучені цими днями на конференції Kyiv Urban Transport. 


Геннадій Пліс, перший заступник голови КМДА:  «Ефект від вкладених у транспорт коштів визначить транспортна модель» 

Завдяки Світовому банку ми отримали реальний інструмент – транспортну модель і розуміння, який ефект може бути від вкладених коштів. Ми маємо ситуацію, коли місто за кредитні кошти побудувало половину мосту – і зараз незрозуміло, що з ним робити. В нинішніх умовах варто подумати, чи потрібно нам зараз метро через Подільський міст, чи є інше рішення, чи метро через певний час… Якщо ми лише добудуємо міст – ми не отримаємо повного результату… Запустимо кільце міської електрички – вона почне відразу перевозити людей і генерувати кошти. Вибір рішень ґрунтуватиметься на об’єктивному аналізі за допомогою транспортної моделі. 

Ілля Сагайдак, заступник голови КМДА з питань реалізації місцевого самоврядування та транспортної інфраструктури: 
«Ми прагнемо пересадити людину з автомобіля на громадський транспорт»
 

В основі нової транспортної стратегії перевагу необхідно надати людині. Сучасна людина прагне економити час і менше витрачати його на транспорт. І це серйозний макроекономічний ефект, адже чим менше людина перебуває у транспорті, тим більше вона працює, тим більше виробляє ВВП. Сучасні пріоритети: пішохід важливіший за автомобіль, а велосипед, трамвай важливіші за автомобіль, всі автомобілісти рівні, автомобіль у русі важливіший за припаркований, адже виконує корисну роботу… 

Ми прагнемо надати пріоритет розвитку пішохідних і веломаршрутів, пересадити людину з автомобіля на громадський транспорт. Ми маємо низку проектів, розроблених за допомогою транспортної моделі, завдяки якій ми можемо завчасно порахувати, який буде результат від того чи іншого рішення. Ситуація, коли рішення спускали згори, приймалися суб’єктивно, має відійти в минуле. Прагнемо започаткувати практику незалежної ініціативи та експертизи й розпочинаємо створення неприбуткової організації, яка стане платформою для обговорення та аналізу ініціатив. А для міської влади буде завдання лише реалізовувати ці проекти. 

Нові маршрути від Світового банку 

Департамент транспортної інфраструктури озвучив плани запустити цього року 19 нових автобусних маршрутів з великогабаритними автобусами: наприкінці травня поточного року після закінчення підготовчих процедур може бути оголошено відкритий конкурс для перевізників на право обслуговувати нові маршрути. 

– Ми підготували стратегічний план розвитку транспорту для Києва, розробили нові стратегічні маршрути, які більше відповідають потребам на найпопулярніших напрямках, – зазначив Девід Бреніг-Джонс, експерт консалтингової компанії ІТР. – Місто має хороші стартові характеристики транспортної мережі, з урахуванням метро, 70% поїздок здійснюються громадським транспортом, і ми в результаті проекту хочемо забезпечити коротший час перебування у транспорті, зробити комфортнішими умови для пасажирів. Разом з тим маршрутна мережа Києва є удвічі складнішою за варшавську, тут є неефективне використання маршруток замість великогабаритних автобусів. 
Наші пропозиції – це запровадити довгі маршрути, зручні для користувачів, та додати чи змінити низку місцевих маршрутів. Ми пропонуємо запровадити 19 нових маршрутів, змінити 46 існуючих та закрити близько 100 маршрутів. Там, де ми плануємо закривати маршрути, пасажири зможуть користуватися новими та зміненими маршрутами – якість транспортних послуг лише покращиться. 

Передбачається відновлення тролейбусного маршруту №36 – спочатку від станції метро «Нивки» до вулиці Вишгородської, а після реконструкції контактної мережі на Оболоні – до станції метро «Мінська». Разом з цим анонсується закриття маршрутних таксі №№196, 501, 564, 548, 404, 458. Втім, експерти оцінюють реформу з пересторогами – з маршруток пасажири не пересядуть, автобусів для нових маршрутів просто немає. А масовий вихід нових автобусів погіршить екологію міста – потрібно розвивати, в першу чергу, електротранспорт. 


Олександр Кава, експерт з транспортної інфраструктури: «Чиновники формували мережу перевезень за особистими переконаннями» 
Багато років чиновники КМДА розглядали наземний громадський транспорт виключно як для підвезення пасажирів до метро, хоча світовий досвід показує, що наземний транспорт може мати набагато більше значення, особливо в містах із недостатньо розвиненою системою метрополітену. Запуск же автобусного маршруту №114 засвідчив, що наземний транспорт може бути не лише підвізним, а й основним. 
Більшість із запропонованих нових маршрутів користуватимуться попитом серед пасажирів, однак влада має докладати більше зусиль, щоб частину з цих маршрутів обслуговувати екологічно чистими видами транспорту. 
Незважаючи на очевидну потребу у відновленні в центрі ліквідованих тролейбусних і трамвайних ліній, знову перевага в обслуговуванні нових маршрутів надається автобусам, а це призведе тільки до погіршення екологічної ситуації в центрі Києва. Наприклад, тролейбусами можна було б забезпечити маршрути: Дарницька площа – Повітрофлотський шляхопровід, який на 97% буде проходити вулицями з контактною мережею, станція метро «Героїв Дніпра» – Жуляни (90% під контактною мережею), Оболонь – Нивки (100% під контактною мережею). 

Костянтин Тихомиров, транспортний експерт: «Потрібно реорганізувати існуючі маршрути, а не створювати нові» 
Розглядаючи запропоновані маршрути, можна висунути версію: їх задумано наче спеціально так, аби не конфліктувати й не відбирати пасажирів у маршрутників. Часто вони проходять непопулярними трасами, лишаючи «хлібні місця» існуючим маршруткам. Тобто нові маршрути не будуть виконувати функцію реформування маршрутної мережі (а спеціалісти Світового банку наполягають на скороченні кількості маршрутів). Наприклад, маршрут Оболонь – Залізничний вокзал передбачається пустити через Куренівку і Подільський узвіз, який дуже важко долати автобусам. Натомість не виникає конкуренції за пасажиропотік з маршрутними таксі №№ 463, 597 та 558. 
Головне ж зауваження до реформи – ні місто, ні приватні перевізники просто не мають рухомого складу для їхнього обслуговування. І реформа – лише розпорошення рухомого складу, який і так дефіцитний. 
Ми підготували на основі транспортної моделі план реорганізації 6 тролейбусних маршрутів на Виноградарі, коли з додаванням всього 10 нових тролейбусів (цього року до Києва має надійти 21 машина) отримуємо зростання популярності тролейбусів сумарно по місту на 10%, а падіння загальноміського пасажиропотоку маршруток – на 3–4%. І ці кошти надійдуть до комунального підприємства! 

Куди планується пустити нові маршрути 

З Троєщини – на Центральний залізничний вокзал і площу Льва Толстого (через Поділ), на Харківський масив (до ст. м. «Червоний хутір»), до ст. м. «Лісова» (через бульвар Перова). 

З Оболоні – на Центральний залізничний вокзал (через Лук’янівку), на Бессарабську площу (через Поділ і Липки), до ст. м. «Лісова», до Севастопольської площі (через Шулявку), на Нивки (через Виноградар). 

З Харківського масиву – на Львівську площу (через Дарницький міст і Печерськ), на Троєщину (через бульвар Перова). 

З Дарниці – до площі Льва Толстого (через ст. м. «Либідська») та до ст. м. «Політехнічний інститут» (через бульвар Лесі Українки). 

А також – з Голосієва на Михайлівську площу (через Севастопольську площу), з Індустріальної на Арсенальну площу (через вул. Велику Васильківську), зі ст. м. «Петрівка» до Академмістечка (через Нивки), з Південної Борщагівки до ст. м. «Либідська» (через проспект Валерія Лобановського), від ст. м. «Видубичі» до площі Льва Толстого (через Печерськ) та з Виноградара до ст. м. «Контрактова площа».