У музеї Ханенків розкрили таємниці Босха

Відреставрований 500 річний шедевр знову повертається до експозиції. Фото: Тетяна Асадчева.
Відреставрований 500 річний шедевр знову повертається до експозиції. Фото: Тетяна Асадчева.

У столичному музеї Богдана та Варвари Ханенків цієї весни, після п’ятирічної паузи, повернули в експозицію знаменитий триптих «Спокуса Святого Антонія», яка належить художникам майстерні легендарного Ієроніма Босха (близько 1450-1516).

За цей час спільними зусиллями Науково-дослідного реставраційного центру України, науковців та мистецтвознавців з музею Ханенка та інших фахівців було здійснене ґрунтовне дослідження та реставрацію відомого полотна, яке можна побачити в експозиційній залі музею у відновленому вигляді. Завдяки кропіткій праці провідних фахівців, відреставрований твір повернувся до музею з укріпленим осучасненим обрамленням. Картину супроводжує також цілий ряд оновлених даних щодо її історії, змісту та сенсу, які були встановлені експертами впродовж останніх років.

Лісабонська версія картини, яка тривалий час вважалася оригіналом. Фото з відкритих джерел.

Триптих «Спокуса святого Антонія» вважається одним із найбільш важливих творів художника. Він складається з центральної частини «Спокуса святого Антонія», лівої стулки «Політ та падіння святого Антонія» та правої стулки «Видіння святого Антонія» — надзвичайно популярним сюжетам епохи Середньовіччя.

В основі твору — надприродні спокуси, яких зазнав святий Антоній під час перебування у єгипетській пустелі. У 1523 році картину придбав португальський гуманіст Дам’яо де Гоїш, а з 1910 року вона знаходиться в експозиції Національного музею старовинного мистецтва у Лісабоні.

До останнього часу вважалося, що Лісабонський триптих був власноручним твором Босха, на основі якого майстерня художника створила близько 20 реплік. Проте, деякі сучасні дослідження припускають, що ця робота також могла бути роботою учнів відомого майстра.

Порівняльна характеристика Київського та Лісабонського «Триптиха». Фото експозиції: Тетяна Асадчева.

Окрім Лісабонського триптиха існує також близько 20 копій цього твору повних або фрагментарних. Одна із найбільш повних версій зберігається у брюссельському Музеї старовинного мистецтва.

Історія київського триптиха почалася на початку ХХ століття. Свого часу відомий київський меценат та колекціонер Богдан Ханенко придбав «Спокусу Святого Антонія» як оригінальний твір Ієронімуса Босха. За оновленими даними, триптих походив з колекції французького психіатра Анрі Гімбая, та був куплений у 1910 році Богданом Ханенком у Мюнхені на аукціоні відомого антиквара Юліуса Бьолера.

На інформаційних стендах можна дізнатися детальний опис процесу 5 річної реставрації. Фото: Тетяна Асадчева.

Після смерті подружжя Ханенків, вже у радянські часи музейні науковці визнали твір мистецькою копією, проте до недавніх пір не було достеменно відомо, хто був автором твору.

«Кошмарна нісенітниця образів Босха забарвлена елементами соціальної сатири», — таку характеристику одержав витвір мистецтва від радянських фахівців у 1930-х роках.

Ліва стулка триптиха. Фото: Тетяни Асадчевої
Центральна частина картини. Фото: Тетяна Асадчева.
Права стулка. Фото: Тетяна Асадчева.

Однак, за словами кураторки експозиції Олени Живкової, жодного разу твір не ховали від глядачів. Він завжди перебував у експозиції, але загадково та нерівномірно «хворів». На його стулках час від часу з’являлися здуття, які потребували втручання реставраторів. Ця проблема, ймовірно, була спричинена «старою травмою», внаслідок попередньої реставрації, яка була зроблена ще на початку ХІХ століття, задовго до того, як вона поповнила колекцію Богдана Ханенка.

Так виглядав шедевр до початку реставрації. Фото з сайту музею Ханенків.

Завдяки комплексним дослідженням, які були проведені експертами з Науково-дослідницького реставраційного центру України було також встановлено, що усі три частини київського триптиха були виконані одним майстром, а технологія його виготовлення була характерною для майстерні Босха. Картина з музею Ханенків належить до однієї із найбільш ранніх копій, написана близько 1520 років — через кілька років після смерті самого Ієроніма Босха.

Окремі персонажі, зображені на картинах потребують детального вивчення. Фото з сайту музею Ханенків.
Фрагмент картини. Фото з сайту музею Ханенків.

Копія, яка експонується у Києві вважається однією із найстаріших та найкращих — це кілька років тому підтвердив один із ключових дослідників мистецтва Нідерландів у світі Пітер ван дер Брінк.

Експозиція мала стартувати ще у березні, але через локдаун була перенесена на травень. Фото з сайту музею Ханенків.

Оглянути мистецький шедевр та дізнатися більше про результати досліджень та реставрації твору можна до кінця травня у межах експозиції «Спокуси Ієронімуса Босха ІІ», після чого триптих буде повернений до основної експозиції музею.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»