У цих вишиванках захищають дисертації: історія столичного бренду

Христина Патик сім років тому заснувала бренд національного одягу «Зерно»
Христина Патик сім років тому заснувала бренд національного одягу «Зерно»

До Дня вишиванки розмовляємо із дизайнеркою та засновницею українського бренду одягу «Зерно» — Христиною Патик.

Сьогодні на вулицях міста можна побачити різноманітний вишитий одяг, який різниться мотивом, орнаментом, кроєм та ціною. Рідше зустрічаються автентичні вироби, які передавались з покоління в покоління. Частіше — створені вручну десь недавно чи то куплені. Але усі ці речі об’єднує бажання нагадати собі та світові про нашу національну самобутність.

Вже сьомий рік у столиці успішно працює бренд українського одягу на національний мотив «Зерно», заснований дизайнеркою, родом з Галичини, Христиною Патик. Журналістка «Вечірнього Києва» побувала у шоу-румі та майстерні «Зерна», що на Братській, 8, і порозмовляла із авторкою — про історію бренду, нову моду на вишивку та роль національного одягу у сучасному місті.

ПРО ІДЕЮ ТА ФІЛОСОФІЮ БРЕНДУ

— Христю, розкажіть, будь ласка, з чого розпочалась історія вашого бізнесу?

— Я вже більше 20 років працюю в одяговій індустрії. Свого часу займалась різними проєктами — і зі сфери мас-маркету, і також долучалась як управлінець до окремих дизайнерських історій. І фактично, зараз оглядаючись назад, розумію, що «Зерно» виросло десь частково із того досвіду. А також із мого виховання у порядній галицькій родині та тих часів, коли я ще студенткою їздила збирати вишиті сорочки на Поділ та Гуцульщину.

І в 2014 році, коли була оця хвиля національного піднесення, у мене виникла думка започаткувати свою марку одягу на національний мотив.

Христина Патика із Романом Колядою, який згодом приєднався до проєкту «Зерно»,

— Розкажіть про філософію Вашого бренду?

— Насправді я дуже трепетно підходжу до цього питання. І філософія нашого бренду у тому, щоб зберегти традицію через її трансформацію в сучасний одяг. Ніколи не ставила собі за мету робити репліки традиційного строю. А власне, надихаючись автентичним костюмом, створювати такі інтерпретації сучасного одягу, щоб він був до смаку міській інтелігенції.

Бо так історично склалось, що вишивані сорочки здавна були одягом селян. А пізніше ця мода вже перейшла із села до міста. І нині я це бачу так: якщо вишитий одяг буде модним у місті, то цю моду знову підхоплять у селі. Бо село десь завжди так чи інакше орієнтується на місто. І у такий спосіб ця традиція знову стане масовою.

Саме тому у нас є різні цінові категорії на речі — як і дорогі сукні, так і відносно дешеві. Є також одяг на один мотив для родин, щоб сімейні цінності гуртували людей довкола традицій — чи то вишиваної сорочки, чи то вибійки, коли одяг декорують попередньо вирізьбленими орнаментами. Ми не просто шиємо гарне вбрання, яке продаємо, а ми все ж таки просвітницька платформа для свідомих людей. І ставимо собі за мету генерувати образ заможної, культурної, освіченої України, щоб у світі нас впізнавали не лише за маркерами корупції чи то Чорнобиля, а за гідними образами.

— Знаю, що усі матеріали в асортименті натуральні. Ви також говорите, що це «живий одяг»… Чому для вас це важливо?

— Для нас справді дуже важлива екологічна складова. Тому працюємо тільки з вовною, бавовною, шовком, диким шовком, кропивою, евкаліптом, льоном. Але для нас також важлива максимальна безвідходність крою, оскільки прямокутники, які складають крій сорочки — кроються без відходів. Також до екологічності можна віднести довговічність дизайну, бо ці речі не виходять швидко з моди і можуть довго служити. Мало того — вони можуть залишатись в гардеробі і передаватись дітям.

А чому «живий одяг», бо наші вироби — це все ручна робота, яка не розрахована на масовість. І коли майстрині його створюють, то, звісно, про щось думають, мають певний настрій та закладають свою енергетику. І це дуже відчувається. Примітно, що комп’ютерний друк завжди ідеальний. Водночас вибійка, яка створюється в ручну, завжди неідеальна. Бо десь майстер сильніше притиснув, десь густіше фарби наклав… Але в цьому і шарм ручної роботи.

Усі матеріали, з яких виготовляють вироби, натуральні
Сорочка, створена технікою вибійка, — коли одяг декорують попередньо вирізьбленими орнаментами

ПРО СПІВПРАЦЮ ІЗ МАЙСТРИНЯМИ ТА МАЙСТЕР-КЛАСИ ПО ВИШИВЦІ

— Весь одяг створюється у вашій майстерні?

— Не тільки. Ми є мультибрендовою платформою. І ясна річ, що левова частка асортименту пошита нами. Але ми також представляємо інших дизайнерів, чиї мотиви та вироби близькі до нашої ідеї. Намагаємось також підтримувати молоді бренди, консультувати їх на початкових етапах та ділитись своїм досвідом. Мені імпонують ідейні і цікаві проєкти, тому я з радістю їм помагаю.

Так, наприклад, зараз в нас представлена колекція ручних прикрас переселенки з Криму. Авторка працювала над ними два місяці і назвала «Княжна», бо в основі лежить одяг українських княгинь. На одному із браслетів відтворена мозаїка Золотих воріт, деякі створені із латунних ниток 19 століття, у них зашиті натуральні каміння.

Зокрема, ми вже шостий рік провадимо курс по вишивці. І наша майстриня знає більше, ніж 200 видів технік. Щороку випускаємо групу людей, які навчились вишивати і фактично освоїли нове ремесло. Пізніше вони можуть також отримувати замовлення через нас і заробляти на життя з приємністю. Адже процес вишивання — це також і медитація.

— У вас можна придбати лише готовий одяг, чи ви також можете створити виріб на замовлення?

— Звісно, наша клієнтка може прийти до нас та на свій смак сконструювати виріб. Наприклад, ви можете собі пошити спідницю не з коноплі, а з оксамиту чи то з льону. Не з синім пасочком, а із зеленим.

Майстриня «Зерна» знає близько 200 видів технік вишивки
У майстерні можна як купити, так і сконструювати виріб

ПРО МОДУ НА ВИШИВАНЕ ТА БЕЗПРОГРАШНІ ОБРАЗИ

— Пані Христино, а хто сьогодні є вашою клієнткою? Давайте спробуємо намалювати її образ.

— Якщо в широкому сенсі, то це всі люди, які люблять українське. Яким важливо, щоб їхнє вбрання мало емоції та сенс. Тому наша клієнтка — це достатньо зріла жінка, свідома, реалізована у своєму таланті. Жінка, яка прагне якоїсь цінності більше, ніж бірки світового бренду.

У цих вишиванках захищають дисертації, їздять на міжнародні симпозіуми та зустрічають делегації. Вбрання «Зерна» дарують родичам, які емігрували та замовляють на важливі сімейні події.

— Як засновниця українського бренду та дизайнерка, чи звертаєте увагу на моду на вишиванки та на весь орнаментовий одяг, який сьогодні носять? Чи усе, що бачимо на вулицях, на ваш погляд, може бути в гардеробі українців?

— Наша наукова консультантка Марина Олійник, з якою ми започаткували проєкт «Дякую за мову» і створили футболки із портретами письменників, якось на цю тему цікаво висловилась. Вона сказала, що не треба переживати, бо хтось носить якусь примітивну вишиванку. Адже, якщо людина одягнула її і у такий спосіб демонструє свою причетність до української нації, то це вже добре. І має право на життя.

Тому я десь також бачу свою роль такою: замість того, щоб критикувати, краще націлити цю енергію на створення більш якісного продукту і створювати попит на цей смак. Смак на речі стильові, які мають в основі правдиву автентику.

— А що думаєте про День вишиванки?

— Знаю, що деякі критики мають претензії навіть до самої назви — кажуть, що правильніше було б назвати День вишитої сорочки. Та я думаю, що це дрібниці. Бо це свято об’єднує українців по цілому світі. І якщо хтось у цей день зайвий раз нагадає собі про нашу українську самобутність, то з цього вже маємо багато переваг. Це прекрасний інформаційний привід!

ПРО АСОРТИМЕНТ ТА ЦІНИ

— Які речі сьогодні є у вашому асортименті?

— Окрім блузок, суконь та вишитих сорочок, у нас є також аксесуари, які витончено допоможуть завершити образ. У «Зерні» можна добрати собі намиста, сережки, перстені, браслети. А намітку — це унікальний головний убір, який має 2,5 м довжини та вручну вишитий. Намітку можна вив’язувати у безліч способів, в залежності від регіону. Це досить святковий виріб, і в ньому підеш хіба до церкви чи на вихід, але це дуже красиво.

За кілька днів літо, тому можу запропонувати безліч блузок та спідниць із льону, коноплі чи то евкаліпту, які підходять для спеки.

Бренд об’єднав майстрів та дизайнерів, чиї вироби є максимально екологічні й часто зроблені вручну
У «Зерні» також представлені аксесуари

Маємо також лляні просторі сукні з делікатним орнаментом. Або більш урочисті сукні із пишними рукавами, які, до речі, в цьому сезоні особливо актуальні. Є безрукавки, жилети, керсетки та брюки. Взимку можете собі вибрати гуні — традиційній верхній одяг гуцулів. Чи то, наприклад, теплі ткані речі, які мають більше сучасний дизайн, але досі створюються за старими технологіями. Навіть верстат залишився той самий. Уявляєте, яка енергетика у цих виробах?!

— А який найдорожчий виріб у ваших колекціях?

— Це довга сукня, у якій на фоні Евересту фотографувалась альпіністка Христя Мохнацька. Коштує вона майже 5000 грн.

Альпіністка Христя Мохнацька підкорює Еверест і зробила фото у сукні «Зерна»

— Пані Христино, у вашому гардеробі є лише власні вироби?

— Річ у тім, що інших я й не маю (сміється, — ред.). Хоча, є якісь одні джинси, але одягаю їх дуже рідко. Десь нещодавно зловила себе на думці, що тут, у Києві, відчуваю себе амбасадором своєї галицької культури, кухні, традицій. Великою мірою це проявляється в моєму образі, з яким йду до людей. Тому намагаюсь його підтримувати.

— А як ваш бренд пережив карантин?

— Ми зробили ставку на соцмережі та інтернет, тому за час суворого карантину торік прибавили 30% продажів, а цього року — близько 100%. Фактично онлайн-майданчик дозволив нам успішно пережити цей час.

— Скажіть, будь ласка, а які маєте плани для розвитку бренду?

— Поки що маємо трохи ідей до 30-річчя Незалежності. Хочемо дати про себе чути за кордоном. Але деталей розголошувати не буду… Взагалі ми готові підтримувати державні дати. Так, наприклад, до 18 травня, до Дня пам’яті жертв геноциду кримськотатарського народу, створили спеціальну викрійку із їхнім гербом, який будемо переносити на футболки. Бо роль кримських татар у нашій державності нині дуже недооцінена.

Сподіваюсь, що усі наші плани та ідеї вдасться поступово втілювати та показувати киянам національний одяг у новому, сучасному світлі.

У майстерні створюють не лише одяг, а й аксесуари
У майстерні «Зерно» також представлений теплий одяг за національними мотивами
У «Зерні» можна добрати собі намиста, сережки, перстені, браслети

Олена ПЕТРИШИН, «Вечірній Київ»