Їзда на межі фолу: чому велосипедист на тротуарі ризикує опинитися за гратами

Фото: Борис Корпусенко
Фото: Борис Корпусенко

Випадків, коли на столичних тротуарах пішоходів збивають з ніг велосипедисти чи самокатники, постійно більшає. Чи законно їздити велосипедом по тротуарі і якими можуть бути наслідки?

Ситуації, коли йдеш собі спокійно (навіть десь дворами, далеко від проїжджої частини) і тебе зненацька ледве не збиває з ніг велосипед, який мчить на великій швидкості, на жаль, стали звичними і буденними.

Під час карантину до велосипедистів, які люблять «літати» тротуарами, ще й приєдналися кур’єри компаній, які доставляють готову їжу, та любителі їзди на самокатах та моноколесах.

Тротуар для багатьох велосипедистів — звичне місце

ВИЛЕТІЛО ЗЗАДУ І ПРОМЧАЛО МИМО. ЦЬОГО РАЗУ — МИМО…

Киянин Володимир Кононенко розповів історію, яку можна назвати типовою, і яка траплялася мабуть з кожним.

«Розповім про випадок, який стався зі мною буквально вчора, коли йшов від метро Берестейська додому. Спокійнісінько прямую собі, про щось мрію, людей небагато (відстань між пішоходами приблизно від 2-3-4 метрів), були також матусі з маленькими дітьми.

І тут ззаду повз мене летить щось на велосипеді. Я тільки відчув невелике коливання повітря і велосипед злегка зачепив мою куртку.

«Воно» на шаленій швидкості полетіло далі, як у комп’ютерній грі, маневруючи між пішоходами. А ось представте собі ситуацію — летить оцей, назву його велосадист, а пішохід просто зробить крок в бік, або маленька дитина непередбачувано побіжить. Наслідки будуть жахливими. Тротуар це — для пішоходів», — каже Володимир Кононенко.

U-Cycle (Асоціація велосипедистів Києва) у травні минулого року протягом двох годин на 22 перехрестях Києва проводила облік велисопедистів. Їх було нараховано 2833 в будній день і 3430 — у вихідний день.

Також підрахунок дозволив виявити, що 36% велосипедистів рухалися по дорозі, а 64% — по тротуару в будній день. У вихідний день пропорція дещо змінюється: 35% їдуть по дорозі і 65% — по тротуару.

Велосипедисти — повноцінні учасники дорожнього руху

ВЕЛОСИПЕДИСТАМ ЗАКОН ТАКОЖ ПИСАНИЙ

Ніхто не задумується над тим, що виїхавши на тротуар, велосипедист порушує правила дорожнього руху.

Адже велосипед це не якась іграшка, а повноцінний транспортний засіб, для якого також прописані правила дорожнього руху.

І за цими правилами, їздити на велосипеді по тротуарах і пішохідних доріжках дорослим категорично заборонено. Дозволяється тільки дітям до 7 років на дитячих велосипедах і під наглядом дорослих.

Щодо руху по дорозі на велосипеді, це можуть робити тільки особи, які досягли 14-річного віку.

«Виїхавши на велосипеді на тротуар, людина порушує закон і ставить себе на один рівень з тими, хто проїжджає на червоне світло, крадіями, розбійниками.

Адже вона піддає небезпеці життя і здоров’я пішоходів, в тому числі дітей та пенсіонерів, які можуть несподівано опинитися на шляху (наприклад, вийшовши з дверей під’їзду, магазину).

Раз велосипедист їде по тротуару, значить він боїться їхати в потоці, і мабуть, недосвідчений їздець, а недосвідчений їздець навряд чи зможе акуратно їхати серед людей», — вважає киянка Тамара Міронова.

В парку також треба остерігатися наїзду велосипеда

КОЛИ НЕ ДО ЖАРТІВ

Кажуть, правила дорожнього руху виписані кров’ю. Для велосипедистів, на жаль, також.

До прикладу недавній випадок. 20 квітня, на перетині вулиці Прорізної та Грінченка в Києві сталася дорожньо-транспортна пригода за участю пішохода та велосипедистки.

Велосипедистка, рухаючись по тротуару на великій швидкості, збила жінку, яка опинилась на її шляху. Потерпілих ушпиталили медики, встановлювати обставини події будуть слідчі.

«Безсумнівно, слідчі згадають, що велосипедистка порушила правила дорожнього руху. А за порушення правил дорожнього руху, що призвело до тяжких наслідків, передбачена кримінальна відповідальність.

Адже велосипедист — повноправний учасник дорожнього руху. Якщо він наїжджає на пішохода і завдає йому тілесних ушкоджень, то це вважається повноцінною дорожньо-транспортною пригодою.

Тому, несучись на велосипеді тротуаром, варто пам’ятати, що лише один необережний рух може коштувати дуже дорого. І для пішохода, і для велосипедистів. Батькам варто пояснювати це своїм дітям», — розповідає столичний юрист Олександр Коханенко.

Велосипеди — популярний вид транспорту у Києві

ТРОТУАРАМИ БЕЗПЕЧНІШЕ І ПРИЄМНІШЕ. АЛЕ — НЕ ВСІМ

Якщо зайти на форуми, де велосепидисти обговорюють свої проблеми, то бажання їздити тротуаром, вони пояснюють, що так не тільки для них безпечніше, а і приємніше.

«Особисто я віддаю перевагу кататися тротуарами. Причин кілька. Катаючись по узбіччі проїжджої частини, я перебуваю в постійній напрузі. Мені неприємно, коли хтось на машині проноситься в декількох сантиметрах від мене і ще посигналить за спиною. Не хочеться дихати вихлопними газами і пилом від машин.

Набагато краще (мені в усякому разі) прокладати свій маршрут пішохідними доріжками (якщо там мало народу), парками та іншими стежками, де не їздять автомобілі. Там і повітря чистіше, і безпечніше, і цікавіше», — розповідає киянин Віталій.

Можливо пану Віталію і приємніше їздити тротуарами, але чи приємно від його їзди пішоходам? Які, до речі, на цей тротуар мають законне право, а Віталій — ні.

У Києві є близько 116 км велосипедної інфраструктури

АДЕКВАТНІ ВОДІЇ — НЕ ДИНОЗАВРИ

Але ще більше у соціальних мережах є тих, хто засуджує любителів велосипедної їзди тротуарами. Навіть серед їхнього ж брата — велосипедиста.

«Від себе можу сказати — я професійний водій авто, але у мене теж є хороший велосипед. Та я їжджу ним дорогою, пішохідний перехід переходжу з ним в руках, коли рухаюся по тротуару, то теж його перекочую.

Ті велосипедисти, які на величезній швидкості ганяють тротуарами із навушниками та в окулярах й ігнорують пішоходів — люди зовсім не виховані», — така думка киянина Дениса.

«Зазвичай велосипедисти люблять покричати, що, мовляв, водії їх гноблять і все таке… Але особисто я безліч разів потрапляв в такі ситуації, коли водії вели себе на дорозі ідеально: пропускали, повідомляли про небезпеку, яку я не помітив, прикривали бортом… Адже в автомобілях сидять абсолютно такі ж люди — ані трохи не кращі чи гірші за тих, хто на велосипедах, а часом — ті ж самі», — вважає Тимур В.

«Дуже багато моїх знайомих велосипедистів їздять тротуарами. І я їх розумію, тому що вони почувають себе безпечніше, аніж ніж дорогами загального користування.

І якщо вони їдуть повільно — близько 15км/год, то не несуть загрози, можуть швидко побачити пішохода, повернути праворуч-ліворуч і уникнути будь-якої конфліктної або аварійної ситуації. Та все ж, велосипед це — транспортний засіб. І він має рухатись окремо від пішоходів», — вважає велосипедист Богдан Бур’яненко.

Карта велодоріжок у Києві

А ЩО З ВЕЛОСИПЕДНИМИ ДОРІЖКАМИ

Ще років з 10 тому їх в Києві не було зовсім. Сьогодні вони є фактично в кожному районі столиці.

«На сьогодні в столиці є близько 116 кілометрів велосипедної інфраструктури, що включає в себе як велосипедні доріжки, так і велосипедні смуги.

Оскільки більшість велосипедистів рухаються тротуарами, часто нехтуючи правами пішоходів, то на нашу думку, велосипедна інфраструктура має бути максимально розділеною у просторі. Наприклад, було би добре розмежовувати потоки пішоходів та велосипедистів газоном чи іншим мощенням», — вважає член ГО «Київ — Велосипедне Місто» Михайло Тацій.

Варто зазначити, що облаштування нових велосипедних доріжок відбувається постійно і їх вигляд стає все більш досконалим.

Їз свіжих новин на цю тему. На вулиці Чорнобильська у Святошинському районі заасфальтували першу ділянку велосипедної доріжки та влаштовують пішохідні тротуари…

На вулиці Петра Сагайдачного створюють якісну рекреаційну зону із велосипедною інфраструктурою…

У парку вздовж проспекту Романа Шухевича у Деснянському районі продовжується будівництво велодоріжок…

Нова велосипедна доріжка та пішохідний променад вздовж набережної Труханового острова доповнять вже існуючу інфраструктуру рекреаційної зони…

На лівобережній транспортній розв’язці мосту ім. Є.О. Патона нанесли дорожню розмітку з велосипедною смугою…

Загалом, згідно з конценцією розвитку велосипедної інфраструктури Києва, до 2025 року протяжність велосипедних маршрутів має становити 375 км, а до 2040 року їх загальна протяжність складатиме 1185 км.

Комплексний розвиток велосипедної інфраструктури має на меті зменшити навантаження на вуличну мережу від приватного автомобільного транспорту та створити умови для використання велосипедного транспорту

Інна БІРЮКОВА, «Вечірній Київ»

Фото: Борис Корпусенко