Код нації: писанки Тетяни Коновал від окупованого міста на Луганщині до Києва

Робота Тетяни Коновал
Робота Тетяни Коновал

Заслужена майстриня народної творчості України, членкиня Національної спілки майстрів народного мистецтва Тетяна Коновал, яка виїхала з окупованої території Луганщини і працює у Києві, напередодні Великодніх свят розповіла «Вечірньому Києву» про те, як було засновано писанкарство у східному регіоні України, як склалася її творча доля, й що насправді таке писанка.

— Чи дійсно на Луганщині ніколи не було писанкарства? З чого ж для вас все почалося?

— Я стала занурюватися у мистецтво писанкарства у 22 роки. Ми з чоловіком обидва викладачі образотворчого мистецтва, — розповідає майстриня Тетяна Коновал. — Коли нашій дитині було 2 роки, й вона пробувала «малювати», чоловік запропонував перед Великоднем розписати яєчка — для забави, для сімейного дозвілля. Він почав вчитися сам і навчав мене, і навіть нашого малюка. Тоді у містечку Свердловськ (нині Довжанськ) на Луганщині, де ми мешкали, не було жодної літератури, жодного прикладу для наслідування, у кого б можна було перейняти техніку розпису. Мій чоловік родом з західних регіонів України, в дитинстві бачив писанки, щось запам’ятав і намагався згадати, шукав інформацію, пробував, створив саморобні інструменти. Мені так це було до душі, що згодом стало творчим життям. Спочатку потроху використовували харчові барвники, лушпиння цибулі. Пізніше я познайомилася з майстрами з різних куточків України, вони ділилися досвідом, розповідали про матеріали й інструменти, рослинні відвари для фарб.

Майстриня Тетяна Коновал

— Так склалося, що на Луганщині проживає багато переселенців з різних куточків колишнього СРСР, — пояснила пані Тетяна. — От моя бабуся, наприклад, з Корсунь-Шевченківського району Черкащини, після війни переселилася на схід України, народила мою маму. І всі люди, що переселялися, принесли в регіон якісь фрагменти своїх культур. До того ж, в радянські часи переслідували за релігійні обряди та традиції. Крашанка — завжди використовувалася для швидкого вжитку й не несла нікои в собі нічого сакрального. Писанка ж — навпаки. Вона зберігає таємний код нації, містить багато символів і знаків з глибокої давнини. І от ми з чоловіком вирішили, що на Луганщині також буде писанкарство. Ми навчилися самі і навчили всіх охочих цьому стародавньому виду народної творчості. Проте те, чого ми навчили людей, не може претендувати на назву «луганський стиль писанкарства».

— Чи можливе писанкарство в окупації, чи там, як в часи СРСР, знову все під забороною?

— У 2001 році я заснувала у нашому місті студію писанкарства. Працювали багато років, постійно було повно і дітей, і дорослих — виросло ціле покоління людей, які тепер знають і вміють це робити. З початком окупації студія була два роки зачинена, але мої послідовники відкрили її знову, вона працює! Окупаційна влада тому не перешкоджає. А мені колишні учні надсилають фото і звісточки. От вони днями провели конкурс писанкарства і поділилися зі мною світлинами.

Фото з конкурсу писанкарства у Довжанську
Фото з конкурсу писанкарства у Довжанську

— Скільки ж за ці десятиліття ви створили писанок?

— Ще до війни якось рахувала: вийшло приблизно 20 тисяч, а потім й перестала. Адже мова йде не про непорушну колекцію. Роботи дарую, продаю, десь виставляю, щось ними прикрашаю…Нині під рукою є більше 600 писанок, які зберігаю у простих лотках з під яєць. Я у Києві працюю у Центрі дитячої та юнацької творчості Деснянського району. Раніше казали «Луганщина — світанок України», тому й студію, де навчається більше 100 дітей у 6 групах, теж назвала «Світанок України». За такою назвою створили сторінку у Фейсбук, є розділ на ютуб-каналі. Через коронавірус, обмеження, локдауни ми періодично переходимо в онлайн: проводимо заняття, маємо зворотній зв’язок один з одним. Але всі ці коронавірусні катаклізми показали мені нові безмежні можливості у спілкуванні зі світом, з українською діаспорою. Тепер, маючи базу з фото-, відеоматеріалів, записую відеоуроки по писанкарству, веду свій ютуб канал «Tetiana KONOVAL Pysanky UA». Завдяки Інтернет проводжу уроки, майстер-класи для всіх, і тих хто закордоном також. От днями був урок для українців Сан-Франциско.

Роздивитися більше витворів мистецтва Тетяни Коновал можна тут.

— А як же книжки? Ви більше не пишете?

— У мене всього одна книжка. Ще у 2007 році за підтримки президента Віктора Андрійовича Ющенка було видано мою книгу «Писанкова абетка». Я також мала три персональні виставки у секретаріаті президента. У довоєнні роки мої роботи експонувалися на виставках у Києві, Івано-Франківську, Коломиї, Хмельницькому, Кам’нець-Подільському, інших містах. А в останній період — в Естонії.

Книжки, вивезені з окупації

Справа в тому, що нині ефективніше працювати через Інтернет. З частиною тиражу «Писанкової абетки» сталося так, що за сім років окупації намагалася якось вивезти книги на підконтрольну територію. Бо там залишилося ще 2 тисячі примірників. Але то дуже не проста справа. За 7 років я сама, і мої рідні, друзі і партизани вивезти приблизно 300 книг. Вони важкі, один примірник — майже кілограм, тому що це яскраве видання, на якісному папері. От днями був сюрприз: передали «звідти» ще 20 примірників. Цю передачу сепаратисти перерили, намагалися конфіскувати. Проте, минулося…Я розумію як складно тягати книжки через окупантів. Останнім часом друзі перевозили їх через блок-пости в Станиці Луганській. А раз було подружка вивезла через блокпост донецьких сепаратистів. На блок-постах там стоять звичайні грабіжники, бандити. Зрозуміло, що їм мої книжки не потрібні. Але для них не існує законів, просто гроші вимагають.

— Авторська писанка — яка її тематика?

— Це художні твори. Через авторську писанку намагаюся передати любов до рідної країни, тому в роботах є чимало символів держави. Думаю, що у мене теж є своя зброя — розписами і символами програмую захист і мир для України. У мене мама залишилася в окупації. Ми страшенно сумуємо одна за одною. Зв’язок та побачення — все дуже і дуже складно. Вона у мене пише вірші про Україну, і часто — наче від мого імені. От недавно передала мені такий:

Хай Воскресіння України

На Луганщині засяє!

І від Сяну та до Дону

Ніхто лиха не зазнає.

Напишу на писанці

Свою Україну:

Нескорену, нездоланну, хліборобну, милу!

— Які окремі знаки і символи складаються в орнамент?

— Народне традиційне мистецтво писанкарства — наше таємне письмо. Воно складається зі знаків та символів, що мають зміст, значення, які нам про щось розповідають. Треба вчитися писати і читати, думати, що ти малюєш і складаєшь на яєчку.

Символи можна поділити на групи. Є велика група солярних знаків. Це сонце, зірки, сварги, тригери, інші — символи чоловічої енергії, чоловічого початку.

Є символи жіночої енергії — безкінечність, символи води.

Дуже розповсюджена і всім зрозуміла група символів — рослини, гілочки, квіти, листочки, зернятка, плоди.

Є тваринні символи, коли малюють цілу тваринку, або частинки: пташки (добра звістка), рибка (символ здоров’я). Є писанки з зображенням частинок тварин, які складаються в орнамент: наприклад, «лисячий хвостик», «вовчі зуби» (символ захисту), «заячі вушка», «ластівчиний хвостик», «гребінці», «курячі, качині, гусячі лапки». Такі орнаменти створюють для захисту домашніх тварин, або ж для того, щоб надати людині, яку обдаровують такою писанкою, якихось характерних рис тих звіряток.

Є на писанках група християнських символів: хрестики символізують Воскресіння Христове, Великдень. Є геометрична група — ромби, трикутники, прямокутники — це символи землі, яка зорана, засіяна, родюча.

— Яка кольорова гамма використовувалася раніше і чи різниться вона по регіонах?

— Гамма кольорів більш-менш різна, бо в старовину використовувалися тільки природні барвники, здебільшого рослинні, а рослини в кожному регіоні різні. Нині використовують сучасні барвники, вони більш насичені, яскраві, палітра різноманітна. Схема фарбування теж різна, і їх безліч. Найчастіше використовується така: перший колір — жовтий, другий — червоний, третій — чорний.

— Чи можна викидати писанку на смітник?

— Ні. Вона має оберігати господаря рік — до наступного Великодня. Одразу зауважу: писанку, на відміну від крашанки, яку потім з’їдають, робили завжди на повному, свіжому, не вареному яйці — на живому! Це головний символ — Живе яйце! На пустому й видутому ні в якому разі не робили. Справжню писанку завжди виконують на передодні Великодня як оберіг, тоді їй надавали магічної сили і змісту. Наступного року треба робити нову писанку — оберіг, а старими прикрасити або ж образи, або кімнату, або сад. Це залежить від того, як яйце збереглося. Часто серединка яєчка висихає й стає брязкальцем. Якщо через клімат яйце псується, то його або видувають і миють для розвішування у саду, або закопують під деревами також у саду або городі — на врожай. Ще роблять зі старих видутих писанок голубів: додають голівку з тіста, з витинанок — крильця та хвостик і підвішують у кімнаті. Тоді голуби «літають».

Нагадаємо, 26 квітня 1840 року світ побачила перша друкована збірка поезій Тараса Шевченка — «Кобзар». На честь цієї події кінокомпанія «Магіка-фільм» виклала у безкоштовний доступ анімаційний фільм Андрія Щербака «Причинна», створений за мотивами однойменної балади Шевченка.

Всі фото надані Тетяною Коновал

Катерина НОВОСВІТНЯ, «Вечірній Київ»