Бандити не пройдуть: як тепер закон захищає громадян від колекторів

У боржників буде більше прав захистити свої гроші. Фото з відкритих джерел
У боржників буде більше прав захистити свої гроші. Фото з відкритих джерел

Верховна Рада ухвалила закон, який буде захищати права споживачів-боржників та обмежить доступ до них потенційно недобросовісних колекторів.

Верховна Рада прийняла Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості».

Як повідомляє сайт Верховної Ради, перед тим, як почати працювати, будь яка колекторська компанія має бути включена до Реєстру колекторських компаній, який вестиме Національний банк України.

Законом встановлено вимоги до кредитодавців, включаючи колекторські компанії, при врегулюванні простроченої заборгованості, а саме:

  • дотримуватися вимог до етичної поведінки та правил взаємодії з боржником;
  • інформувати боржника про залучення колекторської компанії до врегулювання простроченої заборгованості та/або відступлення права вимогу новому кредитору;
  • укладати договори лише з юридичними особами, включеними до Реєстру колекторських компаній;
  • повідомити Національний банк України про укладення з колекторською компанією договору (у строки та порядку, що визначені Національним банком України);
  • контролювати дії залучених колекторських компаній та надавати рекомендації щодо усунення порушень;
  • обов’язок розірвати договір з колекторською компанією в односторонньому порядку у разі її виключення з Реєстру колекторських компаній або в разі порушення нею вимог до етичної поведінки (2 і більше разів за рік).

У Законі також прописані вимоги до взаємодії зі споживачем (його представником). Це, перш за все — етична поведінка при безпосередньому контакті (особистому або під час телефонних переговорів); надсиланні повідомлень (текстових, голосових та інших повідомлень, в тому числі без залучення працівників шляхом використанням програмного забезпечення); надсиланні поштових відправлень (за місцем проживання або за місцем роботи).

При цьому, під час першого контакті зі споживачем кредитор або колекторська компанія має повідомити свою назву, ПІБ або індекс особи — представника, правову підставу взаємодії та розмір простроченої заборгованості, а на вимогу споживача — надати відповідні документи протягом 7 робочих днів.

Національний банк України тепер має повноваження нагляду за додержанням банками, іншими фінансовими установами та особами, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, а також колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, у тому числі за дотриманням вимог до взаємодії зі споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості — вимог до етичної поведінки.

Катерина НОВОСВІТНЯ, «Вечірній Київ»