5 виставок у Києві, які варто відвідати до карантину

5 виставок у Києві, які варто відвідати до карантину

Завтра музеї та галереї закриваються до 9 квітня. Розказуємо, куди варто сходити сьогодні ввечері.

Польоти уві сні та наяву

Музейний проєкт, що досліджує однойменну культову кінострічку Романа Балаяна та епоху, в яку вона створювалася. Зібрані в експозиції фільми, кадри, фотографії, документи, висновки, думки мистецтвознавців і свідчення очевидців дають певне уявлення про час, який Тарковскій назвав епохою «глибоководних риб».

Де: Музей кіно, Довженко-Центр, вул. Васильківська, 1

M17 Sculpture Prize: Roots and Pollen. Виставка робіт номінантів Премії

В експозиції представлено 12 творів молодих українських митців та мисткині, проєкти яких були відібрані міжнародним експертним журі з-поміж 200 конкурсних пропозицій. Скульптури, світлові та медіаінсталяції, твори з кортену та кераміки, з використанням солі та живого моху, і не лише — розмаїття стилів, технік та матеріалів, але об’єднаних загальною тематикою.

Тема M17 Sculpture Prize 2020, що, відповідно, стала і темою виставки, — «Коріння та пилок». Подавачі мали порозмірковувати, чим у сучасному світі для суспільства і для них особисто є поняття «коріння». Де воно, коріння, у глобалізованому світі. Чи довговічне невкорінене. І де заховані точки опори, на які орієнтоване те мистецтво, що живе у часі, та його переживає. Відповідно, свої «точки опори», вже втілені у матеріалі, митці й демонструють на виставці.

Де: М17, вул. Антоновича, 102-104

Виставковий проєкт «Помічник, супутник, друг»

Експозиція представляє розмаїття підходів до зображення тварин в українському мистецтві XIX — початку ХХ століть. Цікаво, що попри багату фауну України, анімалістичний жанр в чистому вигляді в українському малярстві ХІХ століття був малорозвиненим. Послідовно у ньому працювали лічені митці — баталіст Микола Самокиш, який надавав перевагу зображенню коней, пейзажист Сергій Світославський, до краєвидів якого потрапили зображення більшості свійських тварин України та Середньої Азії, і нарешті своєрідний майстер і дивакуватий чоловік, який мешкав у Києві 1880-х років та називав себе «Рафаелем котів» — Валер’ян Яблочкін. Малярі, які звертались до зображення представників фауни, зазвичай вводили їх як частину композицій з побутової чи історичної тематики.

Твори, представлені на виставці «Помічник, супутник, друг», правдиво передають ставлення до тварин у ХІХ — на початку ХХ ст., розкривають тодішній взаємозв’язок між людиною та твариною. Виставковий проект охопить образотворчу й етичну проблематику, завдяки популярним і маловідомим творам з колекції NAMU глядачі зможуть зосередитись на різних аспектах стосунків людини й тварини, та задуматись над тим, як ці стосунки змінилися з плином часу. Представлені роботи Олександра Мурашка, Всеволода Максимовича, Киріака Костанді, Миколи Самокиша, Валер’яна Яблочкіна, Сергія Світославського, Сергія Васильківського та інших.

Де: Національний художній музей, вул. Грушевського, 6

Семантичний рай. Петро Бевза / Тарас Шевченко

Петро Бевза, запрошуючи до діалогу Тараса Шевченка, обирає тему: світло. В Шевченкових творах це не лише складова живописної майстерності, але й особлива філософія світла, відчуття естетичної цінності світла як прояву любові. Цей проєкт — спроба автора визначити архетипічні поняття, які формують семантичне (значеннєве) поле для Петра Бевзи, а також були актуальними для Тараса Шевченка.

Для Петра Бевзи «Семантичний рай» — це місце, первинно створене творцем, де людина знаходиться у гармонії з довколишнім світом і відсутній конфлікт між задумом і волею. Це категорії, поняття, твори, події в житті художника, які є провідниками (знаками, символами) до його особистого семантичного раю.

Виставка структурована за поняттями мистецької абетки «Семантичний рай».
У цьому контексті актуальним для Петра Бевзи є пізній мистецький доробок Тараса Шевченка. Наш сучасник веде діалог з вибраними акварелями та малюнками періоду заслання Шевченка, відповідно поділеними на три спрямування, а саме «Виклик-відповідь», «Мангишлацький сад» та «Світло». Твори Тараса Шевченка представлені як у діалозі з живописом Петра Бевзи у залах першого поверху, так і трьома цілісними групами у залах другого поверху музею.

Де: Національний музей Тараса Шевченка, бул. Шевченка, 20

«Сучасна архаїка» Петра Антипа

Виставковий проєкт є кураторським дослідженням творчості відомого сучасного українського митця Петра Антипа. Вислів «сучасна архаїка» як поєднання контрастних понять — квінтесенція творчості Петра Антипа.

Велика частина доробку народженого на Донеччині митця залишилася на окупованих територіях. Однак представлена в Українському Домі експозиція зібрала величезний обсяг найрізноманітніших робіт майстра: 50 творів монументальної, станкової та малої пластики, 60 живописних картин, близько 300 малюнків та ескізів, а також — реалізовані й зовсім нові архітектурні проєкти.

Де: Український дім, вул. Хрещатик, 2

Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»