Як святкували Масляну в Києві у XIX столітті

Вулиця Прорізна у Києві
Вулиця Прорізна у Києві

У кінці 19 столітті Масляний тиждень в Києві проводився з пишністю та національним колоритом.

Масляний тиждень в столиці закінчувався проведенням Стрітенської торгової ярмарки, тому в місті було багато заможних приїжджих гостей з різних куточків країни та сусідніх держав, які полюбляли розваги та витрачали на них купу грошей. На святкування впливав соціальний та фінансовий стан родини.

Панночки готувалися до виходу у світ під час ярмарків

Знать та заможні поміщики приїжджали до Києва з усієї своєї родиною та залишалися у місті на місяць. Завдяки їм з’явилося специфічне поняття — «ярмаркувати», що означало суміш ділової метушні та розваг. Особливу славу марнотратників мали польські дідичі, що привозили з собою доньок-наречених або синів-женихів та смітили грошима, стаючи «своєрідними легендами».

У кореспонденції газети «Київський телеграф» за 1862 рік, знаходимо: «В Києві відбуваються театральні вистави, після яких бувають бали, на які з’їжджаються знатні особи. Час проходить дуже весело. Польський полонез, які по суті не що інше, як прогулянка під музику в такт або навіть не в такт, тут ще зберегли частково древню свою форму. Юнацтво в мазурках і краков’яку відрізняється якоюсь незвичайною спритністю. Ці танці тут у великій моді. Іноземці з різних кінців Пруссії, Франції, Англії, Італії, Данії, Греції «що нещодавно оселилися в нас, не мали поняття про приємності катання на санях. Зараз вони із захопленням користуються цим задоволенням, і під час Масляної неможливо було дістати сани».

Кияни на вулицях міста

В святкові дні до Києва приїжджали відомі музиканти та виступали з концертами: «Липинський, захоплював слухачів своїм чарівним смичком. Віртуоз Джордж Шульц полонив мелодійними звуками своєї арфи та сміливою грою. Особливу увагу звернули на себе троє дітей-віртуозів: Йосип Крогульский, десяти років, родом з Варшави, Франциск Лопата, дев’яти років, з Вільна, Адель Павлівська, з Волинської губернії, вісім років. Всі троє грали на фортепіано з дивовижним мистецтвом».

Пересічні українські родини Києва святкували Масляну, як архаїчне слов’янське свято, дотримуючись сільських традицій: колодійне обрядодійство (в’язання, волочіння, чіпляння колодки), влаштовували щедрі застілля та визнавали верховенство жінок протягом масниць.

Ці традиції збереглися у древньому Києві з дохристиянських часів, пов’язані з вшановуванням слов’янських богів Велеса, Колодія та Мокші.

Млинці смакують і без начинки

Готування на Масляну щедрих столів, влаштовування веселого свята пов’язане з шануванням слов’янського бога Велеса. Велес — «скотий бог», тобто дикий, лютий, звіриний. Ідол Велеса стояла на Подолі у продовж богатьох століть. Згідно літопису: «У 911 році княжна Ольга «кляшася оружием своимь и Перуньмь богьмь своимь и Волосьмь скотиемь богьмь и утврдиша мир». В кінці лютого слов’яни підносили жертви просили «скотьего бога» «збити роги із зими» для цього влаштовували веселе свято «тут и дудки, и гусли, и пение раздовавшиеся много раз, и плясание некое било видно».

Млинці — один із символів Масниці

Готували їстівні подарунки та відносили до заповітного хвойного лісу, тому що Велес був богом-перевертнем, який перетворювався на ведмедя. Звідси приповідка — «перший млинок комам», тобто ведмедям, втіленню бога Велеса. Подарунки-треби ставили на перехресті трьох доріг у лісі, звідси прислів’я «Заблукати у трьох соснах». Млинці, налисники з начинкою нагадували про тепле сонце, під проміннями якого розквітає життя.

Тиждень перед Великим постом називали «бабським»

Колодій у слов’янській міфології бог бенкетів, їжі, веселощів. Він знаменує сезонний поворот, прибування світла, вмирання старого, прихід сильно-молодого, круговерть життя: «навесні молоде зміняє старе».

Верховенство жінок у масляну неділю, проведення вечорниць та обмеження в праці є вшанування Макоші — богині родючості, матері урожаїв, покровительки хазяйок та дружин. Вона є образом прадавньої Богині Матері, яка відома, як подателька як життя, так і смерті. Цей культ пов’язано з стародавнім укладом матріархату. Символом Мокші є пряжа та веретено — їх приносили на капища. Звідси на масляну не можна було прясти.

Європейська площа на світлині С. Кульженко. Фото другої половини ХІХ століття

Крім виконання традиційних масляних слов’янських обрядів, простий люд столиці полюбляв відвідувати балаганні містечка, що будувалися у дві-три лінії на просторих міських площах Києва. На першій лінії розташовувалися «тимчасові народні театри». На столичного глядача чекали різноманітні комедіанти — актори-професіонали, циркові артисти, тимчасові театральні трупи з грамотних майстрових та ремісників. Вони грали комічні фарси, комедії, пантоміми. Потрібно зазначити, що в кінці 19 століття в столиці була група мешканців Києва — «галушники», що вороже реагували на будь-які нововведення та охороняли залишки національної старовини в побуті. Вони всіляко підтримували виступи балаганних труп, що видавали базарні фарси за народну драматургію.

На другій лінії пропонувалися різноманітна їжа і стояли самовари. Можна було скоштувати гарячий збитень. Доречно згадати, що горілку продавати забороняли. Але багато відвідувачів з початку йшли до корчми, а потім до балаганного містечка.

Свято Масниці, зберігаючи низку архаїчних ознак відбувається і сьогодні. Протягом цього тижня киян запрошують відвідати тематичні театральні заходи, щоб зануритися у стародавні традиції предків та відчути прихід весни.

Дякуємо за допомогу в створенні матеріалу Татяні Мелещенко, декану історичного факультету НПУ імені М. П. Драгоманова.

Фото з Facebook групи «Старі фото Києва» та архіву «Вечірнього Києва»

Вікторія Бабич-Вепрєва