Михайло Гришко — оксамитовий голос української опери

За дивовижну красу тембру Михайла Гришка називали «українським соловейком»
За дивовижну красу тембру Михайла Гришка називали «українським соловейком»

27 лютого виповнюється 120 років від дня народження видатного українського оперного співака (баритона), корифея столичної сцени Михайла Степановича Гришка (1901-1973). За його унікальне вокальне та акторське обдарування його порівнювали з Федором Шаляпіним, а за дивовижну красу тембру називали «українським соловейком».

Народився Михайло Гришко у Маріуполі у родині робітників, з раннього дитинства співав у церковному хорі. Продовжив музичну освіту в Одеській консерваторії, де під керівництвом свого педагога, професора Юлії Рейдер відшліфовував своє сценічне мистецтво. Основи італійської вокальної школи у поєднанні з чудовими природними даними та феноменальною музичністю допомогли Михайлові стати першокласним співаком.

Його професійний дебют на сцені одеської опери відбувся підчас навчання на 1 курсі, де співак з величезним успіхом виконав партію Євгенія Онєгіна в опері Петра Чайковського. На другому курсі молодий співак виконав одну із найскладніших драматичних баритонових партій — Григорія Грязного в опери Миколи Римського-Корсакова «Царева наречена».

Слава талановитого співака стрімко зростає, і вже за кілька років Михайло Гришко стає солістом Харківського оперного театру, а у 1936 році підкорює столичну сцену, де з величезним успіхом виконує провідні партії баритонового репертуару.

Видатний український диригент Веніамін Тольба писав: «Тепер якщо не всі, то більшість вокалістів добре співають, але індивідуальність, неповторність тембру і манери виконання зустрічаються не так і часто. Гришко співав добре, дуже добре-неповторно за своєю індивідуальністю і тембром…».

У ролі Богдана Хмельницького в опері Данькевича
З Ларисою Руденко (Соломія) в опері «Богдан Хмельницький»
Султан у «Запорожці за Дунаєм»
Грязной в опері «Царева наречена»
Ріголетто однойменна опера Джузеппе Верді
«Мазепа» Петра Чайковського

Вершиною творчої спадщини співака стала роль Богдана Хмельницького в однойменній опері Костянтина Данькевича. Про його роботу писали, що співакові вдалося створити унікальний за своїм глибоким змістом музично-вокальний образ, сповнений гідності, величі та мудрої простоти.

Як зазначали тогочасні музичні критики: «сила впливу цього образу була такою великою, що ті хто бачив та чув Гришка у Богдані, історичний Богдан Хмельницький уявляється саме таким, яким його створив Михайло Гришко».

На жаль, за станом здоров’я, перебуваючи на піку своєї вокальної майстерності, співак у 1960 році був змушений залишити сцену, без якої він взагалі не уявляв своє існування. Останній вихід маестро на сцену відбувся у виставі Джузеппе Верді «Травіату», де партію Віолетти виконувала незрівнянна Євгенія Мірошниченко. Вихід на пенсію став для Михайла Гришка досить тяжким ударом…

З сином Михайлом та донькою Оксаною

Діти Михайла Гришка згадували:«Батько, передусім, був співаком і це виключало все інше. Він уникав громадської діяльності, не цікавився політикою. У співі досяг досконалості. Вдумливо відбирав репертуар, ніколи не співав будь-що, а тільки те, що було йому близьким по духу. І робив це з такою високою майстерністю і так віддавав себе ролі, творові, над яким працював, що здавалося, від цього залежить його доля, життя».

Вдома. Одна з останніх фото видатного співака.

Золотий баритон Михайла Гришка можна послухати у численних записах, як студійних так і непрофесійних, зроблених підчас музикування вдома в колі рідних або друзів.

Михайло Гришко також знявся у ролі Султана в екранізації фільму-опери Семена Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм» 1953 року з легендарними колегами Іваном Паторжинським, Марію Литвиненко-Вольгемут та Єлизаветою Чавдар. Ця стрічка, беззаперечно, є золотим фондом українського музичного мистецтва.

Меморіальна дошка на будинку № 15 на Хрещатику

Помер Михайло Гришко у 1973 році. На будинку № 15 на Хрещатику, у Пасажі на честь співака була встановлена меморіальна дошка, де співак зображений у концертному вбранні…

«Народний артист СРСР, Лауреат Державної Премії Михайло Гришко — це яскрава, незабутня фігура в історії українського вокального мистецтва, ім’я якого завжди залишиться у серцях шанувальників, та усіх тих, хто працював з ним на одній сцені» (диригент Веніамін Тольба).

У статті використані фото з ахіву Національної Опери України, особистого архіву співака та відкритих джерел.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»