Олександр Омельченко: «Центральна влада має зрозуміти, що шлях України до Європи лежить через Київ»

Київська міська рада
Київська міська рада

Голова депутатської фракції «Єдність» Олександр Омельченко в ексклюзивному інтерв`ю «Вечірці» розповів скільки коштів Київ втрачає від несправедливої схеми розподілення податків, що потрібно зробити для виправлення ситуації та поділився планами фракції на найближчий час.

Олександр Омельченко

Олександре Олександровичу, під час сесійних засідань у своїх виступах Ви постійно наголошуєте, що держава обділяє Київ, забираючи левову частину податків від доходів фізичних осіб. Розкажіть про це детальніше.

Згідно з Бюджетним кодексом, всі міста та обласні центри України залишають для свого розвитку 60% податку від доходів фізичних осіб, 40% — забирає держава. Тому Київ, як місто, вже має право на 60% ПДФО.

Далі, в Конституції України вказано перелік адміністративно-територіальних одиниць — Київ і області. Тобто, це означає, що Київ, як територіальний орган, вправі розраховувати на 80% ПДФО. І це було би справедливо, оскільки всі, без винятку, облради залишають собі від 70% до 80% податку від доходів фізичних осіб.

Враховуючи те, що держава не виділяє окремим рядком Києву коштів на виконання на державному рівні столичних обов`язків, то місто мало би отримувати всі 100% ПДФО. І так було раніше.

Це тому, що у законі «Про місто Київ», затвердженому 1999 року, передбачалося Києву та Севастополю на розвиток та виконання столичних обов`язків залишати 100% ПДФО. І дійсно, протягом 11 років місто повністю залишало собі всю суму податку.

Аж поки 2010 року влада Президента Віктора Януковича та Київського міського голови Леоніда Черновецького внесла зміни до закону про місто Київ.

Через це, зокрема, відбулися: ліквідація районів; розділ влади — міський голова та голова адміністрації; виключили з бюджету програму розвитку Києва, як столиці України. Отож, формально Київ із Столиці перетворився на, образно кажучи, селище. На превеликий жаль, так триває і досі.

З 2010 року по 2017 рік наше місто залишало, як всі міста України, 60% ПДФО.

Потім трапилося ще гірше. 2017 року знову внесли зміни до Бюджетного кодексу і сьогодні Київ — єдине місто в Україні, що отримує лише 40% податку від доходів фізичних осіб.

Це дуже несправедливо, оскільки Київ — не просто місто, а місто з особливим статусом.

В чому проявляється цей особливий статус?

Київ — багатофункціональне місто, яке виконує покладені на нього повноваження Столиці. Іншими словами, це — серце української держави. Так як, наприклад, Париж представляє Францію, Варшава — Польшу, Рим — Італію і т.д.

В Києві розташовані всі органи центральної законодавчої та виконавчої влади. Зокрема, це — офіси Президента України, Верховної Ради, Кабінету Міністрів України, Київської обласної ради та адміністрації, міністерств, центральні установи банків, представництва посольств і консульств всіх держав світу.

Тут трудяться півмільйона працівників різної сфери зайнятості, які не беруть участі у виробничій програмі утворення ВВП на душу населення в Києві.

Також трьохмільйонний Київ — єдине місто в Україні, яке має дуже цікаве географічне розташування. Фактично, це — два міста в одному, розділені річкою Дніпро з мостами та мостопроводами. На Правому березі мешкають 2 млн. киян і на Лівому — 1 млн.

Щоденно в Києв взимку приїжджають понад 500 тис., а влітку — 800 тис. осіб з розряду тих, що «приїхали –поїхали» (їх приймають залізничний вокзал та аеропорти).

Я не кажу вже про велику кількість транзитного транспорту, який щодня в`їзджає до Києва.

Все це та інше створює велике навантаження на території Києва, на інфраструктуру, транспорт та на наших киян. І це далеко не всі чинники, за якими Київ відрізняється від інших територіальних громад та регіонів України.

Тому депутати Київради повинні звернутися до Верховної Ради та Кабінету Міністрів щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України в частині справедливого розподілу податку на доходи фізичних осіб між державним бюджетом та бюджетом міста Києва. Щоб у бюджеті Києва залишалося не менше 60% ПДФО, а справедливо — до 80%.

Якщо внесуть зміни до Бюджетного кодексу, настільки збільшиться бюджет столиці?

Від несправедливої схеми розподілення податків Київ щорічно втрачає біля 4 млрд. грн, які мали спрямовуватися на розвиток територій, як столиці.

Які важливі проєкти можна було би реалізувати за додаткові кошти?

З причини втрати цих коштів в столиці не будуються дуже необхідні станції метро, транспортні розв’язки, надземні та підземні переходи для пішоходів, школи, дитячі садочки.

За ці кошти можна було би нарешті збудовати сміттєпереробний завод, впорядкувати Окружну дорогу, відкрити нові заклади охорони здоров`я, поліпшити медичне обслуговування киян, забезпечити їх чистою водою (збудувати більше бюветів), розв`язати інші глобальні проблеми міста.

Протягом цього року необхідно завершити розробку і затвердити новий Генплан розвитку Києва з перспективою розвитку міста, як європейської столиці.

В першу чергу потрібно передбачити оновлення житлового фонду — якість проживання, архітектурне планування та поліпшення естетичного вигляду будинків. Насамперед, провести реконструкцію напіваварійних «хрущовок», деяким вже понад 75 років.

Все це та багато іншого можна було би зробити за кошти, які ми щороку втрачаємо через недолугість бюджетного законодавства. Центральна влада повинна зрозуміти, що шлях України до стандартів Європи має бути прокладений саме через Столицю — місто Київ.

Якщо депутати Київради звернуться до Верховної Ради з вимогою внести зміни до Бюджетного кодексу, то, на Вашу думку, чи увінчається це успіхом?

Потрібно розробити два проєкти рішення. Перший — звернення до Президента України, Верховної Ради та Кабінету Міністрів з вимогою внести зміни до Бюджетного кодексу.

Другий проєкт — якщо через 30 календарних днів не отримаємо відповіді, то потрібно підготувати звернення до Конституційного та Господарського судів України щодо визнання прав киян у виконанні Києвом додаткових функцій міста Києва як Столиці.

Наостанок, розкажіть про плани фракції. Які рішення найближчим часом збираєтеся виносити на розгляд сесій Київради?

Першочерговими завданнями нашої фракції є наступні.

Добиватися економічно обгрунтованих, реальних та доступних для киян тарифів на комунальні послуги — вода, опалення, газ, електроенергія.

Підготовка комплексної програми розвитку дорожньої карти міста Києва, як столиці європейської держави.

Виділення додаткового фінансування на охорону здоров`я міста. Насамперед, це стосується лікування, оздоровлення та захисту життя киян від коронавірусу, покращення умов праці і забезпечення гідної оплати медичним працівникам.

Контроль за комплексною розбудовою у Києві та попередження нецільового використання бюджетних коштів, зокрема на будівництво транспортних споруд (мостів, шляхопроводів та ін.).

Будівництво дошкільних навчальних закладів (зараз черги в садочки на 3-5 років вперед).

Спорудження нових шкіл (перенавантаження в школах — в початкових класах понад 40 учнів).

Вирішення комплексних питань оздоблення міста — екологія, чиста вода, повітря.

Також вивчимо матеріали статистики комунальних підприємств за результатами їхньої роботи в 2020 році. Це з тим, щоб проаналізувати причини їхньої збитковості та надати пропозиції щодо зміни форм власності (шляхом проведення аукціонів) з метою більш ефективного функціонування.

А також багато інших життєво необхідних заходів.

Інна БІРЮКОВА, «Вечірній Київ»