Зміна літніх шин на зимові: що потрібно знати водіям
Водій, який взимку керує авто на літніх шинах, не лише наражає на небезпеку себе, а й ризикує життям своїх пасажирів та інших учасників дорожнього руху. На жаль на законодавчому рівні це питання досі не врегульовано. Тому деякі водії протягом усієї зими продовжують нехтувати власною безпекою. Журналісти «Вечірнього Києва» дізнавалися — чому так важливо змінювати шини по сезону, чи піде на зустріч водієві страхова компанія у разі ДТП та наскільки зростає ризик аварії через неякісну гуму.
Гальмівний шлях літніх шин взимку як мінімум зростає вдвічі
Не дивлячись на те, що за регламентом «перевзути» літні шини на зимові варто було б ще в жовтні, коли опустилася середньодобова температура, багато автомобілістів нехтують цим правилом. Мовляв, я узимку сідаю за кермо рідко, тож навіщо мені це. Або просто вважають, що зимові шини від літніх особливо нічим не відрізняються. Та, як показує практика, таке ставлення до власної безпеки може коштувати життя.
За словами експерта Віталія Мірошниченка, літні шини та зимові мають абсолютно різні характеристики, тому в холодну пору водій на літніх шинах може зіткнутися з такими наслідками, як, наприклад втрата управління на етапі розгону або гальмування. Також на літній гумі виникають труднощі з входженням в повороти й маневруванням (парковка, лавірування в потоці, екстрене гальмування).
Літня гума — це майже гарантоване ковзання на льоду і снігу та пробуксовка. Крім того, літня гума, не пристосована до експлуатації в зимовий період, швидше виходить з ладу. І найголовніше — суттєво збільшує ризик виникнення ДТП.
«Коли температура повітря опускається нижче +5 чи +7 градусів, літні шини «дубіють», перестають бути еластичними, адже розраховані вони для вищих температур. Тому вони швидко втрачають зчеплення з дорогою, що призводить до некерованості автомобіля. Гальмівний шлях, на снігу або ожеледі, та й просто в мороз, буде як мінімум в два рази більшим, ніж на зимових шинах. У такому випадку навіть з хорошим водійським досвідом, дуже важко розрахувати гальмівний шлях, що приведе до неминучого ДТП», - коментує експерт Віталій Мірошниченко.
До слова, літня гума має більш щільний склад. У літній період йде більш інтенсивний нагрів, і дорожнього покриття, і самої покришки. Остання нагрівається від тертя з дорогою і відповідно розширюється обсяг повітря у шині. Зимова гума, навпаки має більш м'який склад, щоб зберігати еластичність в будь-які морози.
Як відрізнити зимові шини від літніх
За протектором. Вироби для зими мають виражений малюнок з рельєфними деталями, глибокими каналами, численними ламелями. Вони служать для відводу снігу і води з-під коліс автомобіля і надійного зчеплення з дорогою.
Існує два види малюнка: європейський і скандинавський. Перший відрізняється широкою павутиною канавок, розташованих по діагоналі. Цей варіант більше підходить для звичайних погодних умов в зимовий період. Другий — з глибокими ламелями та більш виразним рельєфом використовується для засніжених доріг.
«Шина для літа немає ламелі, має звичайні отвори, дренажні канапки для відводу води. Під час ожеледиці чи снігопаду вона не матиме хорошого зчеплення з дорогою», -додає експерт.
Важлива також наявність шипів у зимових шин — вони допомагають краще «тримати» дорогу у засніжену погоду.
На що впливає глибина протектора?
За словами експерта з вибору шин, яка б гума не використовувалася на авто: зимова чи літня, глибина протектора — один з найважливіших чинників. Він впливає на керованість, гальмівний шлях в різних умовах їзди й т. д.
«Стандартна глибина всіх нових шин це 8-9 мм, допустимий мінімум експлуатації зимових шин 4 мм», - пояснює експерт.
Також Віталій наголошує на тому, що страхові компанії можуть з легкістю відмовити водієві у виплаті збитків, якщо в момент ДТП на авто були шини не по сезону.
«Звертайте увагу й на якість гуми, адже неякісна гума не дозволяє системі пригальмовувати потрібним чином, і машину інерційно заносить уперед через недостатню поворотність»,- підкреслює експерт.
Також, усі водії мають пам'ятати, що при зміні шин необхідно змінювати всі чотири колеса, а не тільки покришки на провідній осі.
Чи є штрафи за відсутності шин по сезону
«На жаль, донині в нашій державі на законодавчому рівні не врегульовано питання сезонної заміни шин. Існують вимоги лише щодо їхньої якості. Україна входить до числа тих країн, в яких зимові шини не є обов’язковими. Нам варто переймати найкращий досвід у сфері безпеки дорожнього руху. Тож, введення на законодавчому рівні обов’язковості заміни літньої шини на зимову, може суттєво покращити ситуацію на дорогах України в холодний період та зменшити кількість ДТП», - коментує Перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції, майор Олексій Білошицький.
«Якщо ви ще не «перевзули» своє авто не відкладайте це на потім. Зробіть це як найшвидше, адже погода узимку як ніколи мінлива. Подбайте про безпеку свого життя та інших учасників дорожнього руху та перш ніж почати рух взимку на літніх шинах, сто разів подумайте, чи впораєтеся ви з дорогою, і чи варте воно безпеки вашого життя та інших учасників дорожнього руху», - підсумовує експерт Віталій Мірошниченко.
Вікторія ГРЕБІНЬ, «Вечірній Київ»