44 роки тому в столиці відкрили Північний міст

Північний міст збудували за 5 років
Північний міст збудували за 5 років

3 грудня 1976 року у Києві був відкритий рух Північним (Московським) мостом, який з'єднав проспект С.Бандери (на той час - Генерала Ватутіна) з житловими масивами Райдужний, Воскресенка та Троєщина. Це цілий складний комплекс завдовжки майже 10 км, який складається з підходів до мостів через Дніпро та Десенку, дороги на Труханів острів, з'їздів на базі відпочинку «Дніпровські хвилі» та автостоянки. Головним інженером проєкту став Георгій Борисович Фукс (1927-2008), який також народився 3 грудня у Києві.

З нагоди 44 річниці з дня відкриття Північного мосту та 93 річниці від дня народження його автора «Вечірній Київ» зібрав 10 найцікавіших фактів про сам міст та історію його будівництва.

  1. Проєктна назва мосту була «Північний», потім фігурувала назва мосту «Дружби народів», відповідно до однойменного парку, який знаходиться поруч, але незадовго до відкриття партійне керівництво перейменувало його на Московський. До речі, за тиждень після відкриття мосту у Києві, був відкритий Московський міст у Ризі, який також побудований за проєктом Георгія Фукса. Назва Московський міст зберігалася  з 1976 до 2018 року, поки у лютому того ж року, відповідно до Рішення КМДА, міст перейменували на Північний. В ході обговорень щодо назви, тривалий час панувала думка про присвоєння мосту імені Георгія Фукса за аналогією з мостом Є.О.Патона, але ця ідея не знайшла необхідної підтримки.
  2. За своєю конструкцією міст є вантовим. Загальна довжина 816 метрів, ширина 31 метр, а висота 119 метрів.  Головною особливістю конструкції є те, що він однопілонний. Його унікальний проліт довжиною 300 метрів, який створює враження, ніби конструкція зависла у повітрі не мав тоді аналогів, ні у Радянському Союзі, ні в Європі. За цю неймовірну ідею, авторів проєкту Г. Фукса та А. Добровольського було відзначено Державною премією Радянського Союзу.
  3. Північний міст могла прикрашати знаменита скульптура «Засновники Києва» Василя Бородая, яку в народі часто називають «Ладдя». Але ця ідея не була втілена в життя, через надмірну вагу, яка не була передбачена у процесі проєктування конструкції. Тому, пам'ятник згодом розмітився в парку, де його можна побачити і сьогодні, а міст вирішили прикрасити гербом Києва у вигляді листка каштану з радянською символікою. У 2018 році вандали істотно пошкодили їх, найближчим часом вирішується питання щодо встановлення нових гербів, а у серпні цього року на мосту з'явилася нова табличка «Північний міст» 1976 рік.
  4. Будівництво Північного мосту відбувалося у 3 зміни, у будь-яку пору року, незалежно від погодних умов, та було завершено за 5 років.
  5. В опорах мосту є великі отвори, які дають хибну підставу вважати, що Північним мостом можна було б пустити метро. Однак,  ці отвори мають декоративний характер, і  як зазначав в інтерв'ю покійний Георгій Фукс, ідея метро за аналогію Південного мосту, взагалі не розглядалася. Відповідно до планів розбудови столиці, для метро має бути споруджений окремий міст, на завершення будівництва якого чекають  жителі Троєщини та Райдужного масиву.
  6. Форму пілону у вигляді «літери Л» на Північному місті придумав відомий архітектор Анатолій Добровольський. До речі, за цю неймовірну ідею, він не одержав жодної винагороди. З ім'ям Анатолія Добровольського пов'язують проєктування відбудови Хрещатика після війни, а також проєктів Будинку Художника та деяких станцій столичної підземки, зокрема Хрещатик, Вокзальну та Шулявську.
  7. Мало хто знає, що окрім проєкту Північного мосту, завдяки Георгію Фуксу у столиці були спроєктовані міст Метро та Південний міст. Також, зараз його проєктом (вже після його смерті) втілюється і будівництво Подільського мосту. Тому, Георгія Фукса по праву можна вважати «батьком Київських мостів».
  8. Випробування Північного тривало 2 доби, для цього були задіяні 150 КрАЗів, які були під зав'язку наповнені піском. Причому, часто в машинах були і численні родичі та навіть діти водіїв, які також хотіли взяти безпосередню участь у випробуваннях.
  9. Північний міст є одним із найбільш аварійних місць Києва. Після скасування реверсивної смуги руху, аварій трохи поменшало, але все одно міст час від часу зупиняється через ДТП та численні затори.
  10. Північний міст - є одним із найгарніших мостів у столиці. Завдяки вдалому розташуванню можна помилуватися унікальними видами на Дніпро, а також і зробити вражаючі світлини та відео. Особливо гарно міст виглядає вночі та у період туману, коли здається, що він, неначе летить у повітрі…

Тетяна Асадчева