Вікторія Муха: Київ має потенціал для того, щоб стати туристичною Меккою Східної Європи

Вікторія Муха – голова Постійної комісії Київради з питань культури, туризму та інформаційної політики розповіла про особливості міської цільової програми розвитку туризму, про туристичний потенціал столиці України та основні завдання, які поставив мер Віталій Кличко перед своєю командою.
– Вікторіє Вячеславівно, нещодавно Київрада затвердила міську цільову програму розвитку туризму в місті Києві на найближчі три роки. Як керівник профільної Комісії розкажіть, будь ласка, чим столиця України може зацікавити туристів?
– Київ – унікальне місто, в ньому гармонійно поєднується давня історія та стрімкий ритм сучасного мегаполісу. Київ має один з найбільших в країні історико-культурний потенціал. На території міста розташовано понад 2 тисячі пам’яток історії культури. Серед них 39 – міжнародного значення, зокрема, Софійський собор чи комплекс споруд Києво-Печерського національного історико-культурного заповідника, які внесені до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Перетворити Київ на туристичну Мекку Східної Європи – таке завдання ставить перед собою та своєю командою мер столиці Віталій Кличко і у нас є для цього потенціал. Наше завдання – правильно та системно його реалізувати. Гості Києва мають побачити місто таким ж прекрасним, як бачимо його ми, кияни.
– На реалізації яких планів та заходів плануєте зосередити увагу в першу чергу?
– Насамперед Програма передбачає посилення промоції міста. Зокрема, функціонування та подальше наповнення туристичного порталу Києва, створення мобільного додатку Kyiv Mobile Guide та туристичної ID - карти гостя столиці для відвідування об’єктів туристичного показу, музеїв, оплати транспортних послуг тощо. Значна увага приділяється розвитку подієвого туризму – проведення у столиці різноманітних фестивалів, конкурсів, в тому числі і міжнародних. Майданчиком для масштабних заходів минулого року став простір між двома дзвіницями – Софійською та Михайлівською площами. Цього року обговорюються й інші локації для проведення цікавих заходів, зокрема, до Великодня, Дня Києва тощо. Загалом планується до 20-ти різноманітних за формою та тематикою заходів по всьому місту щороку.
– А як щодо розвитку інфраструктури, у місті достатньо показників, стоянок для екскурсійного транспорту тощо?
– Звісно, туристи мають не лише захоплюватися красою нашої столиці, а й почуватись тут комфортно і затишно. Протягом трьох років Програмою у Києві передбачено облаштування 35 місць для паркування, стоянок і зупинок туристично-екскурсійного транспорту, встановлення 49 нових та оновлення 46 існуючих показників до об’єктів екскурсійного показу, в тому числі іноземними мовами, а також 47 нових та оновлення 44 існуючих стендів з загальноміською, маршрутно-картографічною та туристичною інформацією.
– Після трагічних подій Революції Гідності та військової агресії на сході потік туристів до столиці України знизився…
– Так. Після туристичного буму у 2012-2013 роках після проведення «Євро-2012», в 2014 році потік іноземних туристів до столиці України знизився більше ніж на 40%. У минулому році було вжито заходи щодо впровадження іміджевої політики міста на міжнародній арені: Київ брав участь в міжнародних виставках, на зарубіжних телеканалах та у виданнях виходили ролики й статті про столицю України. У міжнародному інформаційному просторі про Україну та Київ, як столицю, знають лише за трагічними подіями останніх трьох років. Тож програмою передбачено проведення масштабної кампанії Kyiv Safe & Nice, яка покликана покращити та відновити імідж столиці України за кордоном як безпечного та привабливого туристичного міста. Наше завдання показати, що Київ – мирне та сучасне місто, у якому кожен почуває себе у безпеці. Військові дії відбуваються за 800 кілометрів від міста. Це вже дало результати – у 2015 році кількість туристів зросла на 12% порівняно з минулим роком. У подальшому планується збільшувати потік на 15% щорічно, що дозволить у 2018 році вийти на цифру 2,5 млн туристів.
Також Програмою передбачено створити окремий підрозділ туристичної муніципальної міліції, який відповідатиме за безпеку туристів, здійснюватиме контроль за проведенням екскурсій, за поселенням туристів у приватних квартирах. Така практика існує в багатьох країнах світу та рекомендується Всесвітньою туристичною організацією. Наразі ведуться відповідні консультації з Головним управлінням Національної поліції в місті Києві.
– На реалізацію всіх цих планів потрібні кошти, а фінансування туристичної галузі, як правило, недостатнє…
– Деколи ми забуваємо, що туристи – це значне поповнення бюджету столиці. Лише у 2015 році надходження від туристичного збору склали 13 млн грн. Однак ці кошти так і не були спрямовані на підтримку туризму. Як відомо, розвиток туристичної галузі – це також розвиток і суміжних галузей – культури, мистецтва, спорту, торгівлі, транспорту, побуту тощо. Щорічно – це додатково майже 5 млрд грн в економіку міста. Тож стале фінансування туристичної галузі – запорука успіху кожного міста. На жаль, ситуація, в якій ми зараз перебуваємо, вносить свої корективи. У 2013 році туристична галузь була профінансована на 5% від потреби, у 2014-му – майже на 4%. Цьогоріч фінансування передбачено у розмірі 21% (3,8 млн грн) від необхідної суми. Програмою передбачено залучення інвесторів – міська влада готова для діалогу та відкрита для проектів і пропозицій. Тут інтереси міста та інтереси приватного сектора співпадають – ми зацікавленні в побудові успішного міста, до якого приїздять туристи.