ГРА розпочинається: кращі українські вистави покажуть у Києві

ГРА розпочинається: кращі українські вистави покажуть у Києві

Протягом останнього тижня листопада у столиці на різних театральних майданчиках будуть показані 12 кращих вистав 2018 року. 

Їх вибрали експерти фестивалю-премії ГРА з заявок 84 театрів 20 областей України.  В фіналі постановки змагатимуться у шести номінаціях - за найкращу драматичну виставу; виставу для дітей; музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу; хореографічну/балетну/пластичну виставу; камерної сцени (до 150 глядачів); пошуково-експериментальну.

Переможці, який визначать члени міжнародного журі, отримають Дипломи лауреата та грошову винагороду (50 тисяч гривень) на реалізацію нового творчого проекту. Крім того, вперше нагороджуватимуть  переможців в індивідуальних номінаціях: за найкращу жіночу роль; чоловічу роль; режисерську роботу; сценографію; хореографію; музичне рішення вистави. Церемонія нагородження відбудеться 30 листопада в Національному театрі ім. Івана Франка.

Оцінити номінантів можуть кияни, купивши квиток на виставу. 

НОМІНАНТИ

Номінація «За найкращу драматичну виставу»:
1. Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра,
ГО «Інститут дослідження театру «Шостий поверх» – «Погані дороги»;
2. Національний академічний драматичний театр ім. І. Франка – «Коріолан»;

Номінація «За найкращу виставу камерної сцени»: 
1. Київський академічний театр на Печерську, ГО «АРС МАГНА» – «Бог різанини»;
2. Київський академічний театр «Золоті ворота» – «Фрекен Юлія»;

Номінація «За найкращу виставу для дітей»:
1. Київський муніципальний академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва – «Король Дроздобород»;
2. Рівненський академічний обласний театр ляльок – «Пливе човен, казок повен».

Номінація «За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу»:
1. Київський національний академічний театр оперети – «Скрипаль на даху»;
2. Одеський національний академічний театр опери та балету – «Орфей і Еврідіка».

Номінація «За найкращу хореографічну/балетну/пластичну виставу»:
1. Академічний театр «Київ Модерн-балет» – «Спляча красуня»;
2. Львівський національний академічний театр опери та балету ім. С. Крушельницької – «Правда під маскою»: «Пульчинелла», «Весна священна»;

Номінація «За найкращу пошуково-експериментальну виставу»:
1. Київський академічний театр на Печерську – «Світ у горіховій шкаралупі»;
2. Одеський академічний обласний театр ляльок – «Баби Бабеля».

Про цікавинки вистав-фіналістів розповіла голова Експертної Ради Анна Липківська.

- Серед дитячих вистав цікавою є«Пливе човен, казок повен» театру ляльок з Рівного за фольклорними мотивами. Є поліська говірка, пісні. Цікаве художнє оформлення - є хатинки з рогами, які потім перетворюють на стріхи, є коло, яке зображує сонце, намотане мотузками. Розмотуючи її, три героїні як Мойри, що плетуть нитку життя. Багато символічних архетипних речей. Грають три актриси пенсійного віку, корифеї театру – виставу поставили спеціально для них. Вони співають реп,  проводять інтерактиви. Друга вистава в цій номінації - київський «Король Дроздобород», яскраво декорована опера для дітей композитора Юрія Шевченка.  

В експериментальних виставах - «Світ у горіховій шкаралупі» за творами Стівена Хокінга. Інтерактивний спектакль-лекція, весело та театрально розповідає про складні теми: чорні діри, великий вибух, елементарні частки. Другий  - «Баби Бабеля» одеського театру ляльок, поставлений білоруським режисером. Три оповідання Бабеля з макабричними  монструозними персонажами. Вісім акторів, використано понад 60 ляльок різних технік. 

В номінації пластичної вистави - «Правда під маскою»: «Пульчинелла», «Весна священна» львівського опери у постановці італійського хореографа, та «Спляча красуня» Раду Поклітару, яка завершила триптих класичний балетів Чайковського, базується не на спрощеному адаптованому , а на жорстокому італійському варіанті. 

Відібрані музичні вистави -  одна з кращих сучасних інтепретацій опери «Орфей і Еврідіка» Глюка та знаменитий мюзикл «Скрипаль на даху» Національної оперети. 

Серед вистав камерної сцени – непереборна проблема між жінками та чоловіками «Фрекен Юлія» у театрі Золоті ворота та «Бог різанини» Театру на Печерську за суасною німецькою п’єсою. Хлопчики побилися, а батьки розбираються між собою. В процесі оголяються проблеми в родині.

На звання кращої драматичної вистави претендують «Коріолан» у постановці Богомазова, класика на сучасний лад, і «Погані дороги» Тамари Трунової за п'єсою Ворожбит. Шість історій про війну на Донбасі навколо лінії фронту, про персонажів, на яких рикошетить війна.  

Варто відзначити, що молодий фестиваль-премія ГРА став довгоочікуваним для театрів і корисним для їх шанувальників. Театри різних міст України знайомляться з роботами колег та мають стимул ставити не лише касові вистави (зазвичай це популярні комедії), а й цікаві експерименти, які помітять критики. А глядачі - обирати між кращими постановками, відзначеними премією.

Дороговказом у цьому може стати альманах, до якого увійшли рецензії експертів на вистави минулогічної ГРИ з лонг-листа. Це оцінка робіт театрів, на чому мають зосередитися, які слабкі та сильні сторони вони мають. Теми, проблеми, режисерські стилі, провідні актори, художні рішення - всі це розбирають по поличкам професійні театро- та музикознавці, театральні критики й журналісти. Електронна версія альманаху доступна на сайті НСТДУ. 

«ГРА» («GRA» («Great Real Art»)) була заснована Національною спілкою театральних діячів України минулоріч. Проект реалізовується за підтримки Міністерства культури України та Департаменту культури КМДА. 
Розглядає  прем’єри, що вийшли у період з 1 січня по 31 грудня 2018 р. Заявки надходили з різних регіонів України від різних за формою власності і форматом роботи театральних колективів. 
Експертна Рада фестивалю (складається з театральних критиків, театро- і музикознавців) з 84-х заявників обрала 30 кращих. Після перегляду їх наживо експерти склали шорт-лист з 12-ти вистав-фіналістів.  
Оцінювати вистави-номінанти та визначати переможців буде міжнародне журі: журналіст, музикознавець і музикант Дітер Топп (голова журі, Кельн, Німеччина); історик, педагог та громадський діяч Адам Бала (Варшава, Польща); генеральна директорка Національного театру "Іон Дачіан" в Бухаресті Б’янка Іонеску-Балло (Румунія); драматург, публіцист, театральний критик Томас Ірмер (Берлін, Німеччина); театральна критикиня, перекладачка, драматургиня Жанна Лашкевич (Мінськ, Білорусь).