Найпопулярніший київський сімейний лікар розповів про кліщів, курйози та пацієнтів без декларації

Найпопулярніший київський сімейний лікар розповів про кліщів, курйози та пацієнтів без декларації

До сімейного лікаря Анатолія Саранчі, що працює в тісній амбулаторії №2 на Позняках, розташованій на території місцевої школи, записалася рекордна кількість киян. З ним уклали декларації аж 2149 пацієнтів. 

При ближчому знайомстві з лікарем стає зрозуміло чому. Чарівна посмішка, м'який голос, почуття гумору, професіоналізм, сотні подяк за успішне лікування від пацієнтів, говорять самі за себе. 18 квітня Анатолію Петровичу виповниться 43 роки.   

У яких випадках сімейний лікар повинен приходити до хворих додому? Що буде з пацієнтами, які не встигли укласти декларацію до 1 квітня? Яку небезпеку несуть весняні кліщі? Які курйозні випадки трапляються у практиці медиків? Про це та багато іншого «Вечірній Київ» розпитав одного із самих популярних сімейних лікарів у Києві Анатолія Саранчу. 

Лікар поспішає на виклик. Чи уже – ні?

-Анатолій Петровичу, у яких випадках ви та ваші колеги повинні приходити до пацієнтів додому на їх виклик?

-Міністерство охорони здоров'я не регламентує подібні ситуації. Питання виклику сімейного лікаря вирішується особисто між пацієнтом та доктором. Якщо людина не здатна самостійно пересуватися, то звичайно, лікар просто зобов’язаний прийти до неї додому.

Наприклад, у пацієнта був інсульт і у нього не працює ліва або права сторона тіла. Також лікар зобов’язаний відвідати по виклику інвалідів, літніх людей, які майже не виходять із квартири, а також онкохворих, які потребують паліативної допомоги.

Бувають інші випадки, коли доктор приймає рішення відвідати пацієнта. Якщо мені, скажімо, телефонує людина у якої невелика температура, але є ознаки кору чи вітрянки, то я обов’язково йду до неї додому. Адже такий пацієнт має бути відокремлений від інших відвідувачів амбулаторії, щоб не наражати їх на небезпеку зараження.

Якщо людина скаржиться на болі в області серця, то я раджу негайно викликати «швидку», а не сімейного лікаря.

Є ще один нюанс у питанні, щодо відвідування пацієнтів. Десь 10 відсотків людей, які підписали зі мною декларацію, мешкають дуже далеко від нашої дільниці. Наприклад, одна сім’я живе біля Індустріального мосту, інша – на Троєщині. Щоб їх відвідати в разі тяжкої хвороби, мені потрібно витратити декілька годин і знехтувати іншими пацієнтами. Тобто це майже нереально. Я про це попереджав, але люди все одно чомусь забажали підписати декларацію не за місцем проживання, а в нашій амбулаторії. І відмовити їм, згідно закону, я не мав права.   

-Чи повинен сімейний лікар надавати свій номер мобільного телефону пацієнту?

-В усіх деклараціях, підписаних до 1 липня минулого року, обов’язково був вказаний особистий номер лікаря. Пізніше правила змінили та почали вносити в договори з пацієнтами тільки телефон реєстратури амбулаторії. Особисто я надаю всім пацієнтам свій номер мобільного. Одному, правда, не сказав, бо знаю, що він буде телефонувати з будь-якого приводу кожної години вдень та вночі (сміється. – ред.)

-Тобто трапляються так звані «проблемні» пацієнти. Декілька років тому у Запоріжжі молодий чоловік з невідомих причин проковтнув дві виделки. У вашій практиці траплялися подібні випадки? 

-Виделки не ковтали, але якось призначив одному пацієнту пастилки від болі в горлі, які треба було повільно розсмоктувати, а він їх всі проковтнув. На наступний день прийшов на прийом із скаргою, що вони йому не допомогли. Іншому пацієнту виписав сироп від кашлю. Той випив цілий флакон за один раз і також прийшов скаржитися, що препарат не подіяв (сміється. – ред.)

Пацієнти поза договором: як жити без «свого» лікаря

- З 1 квітня міністерство охорони здоров'я припинило фінансування лікування пацієнтів, які не уклали декларацію. Що з ними буде?

-Укласти декларацію зі своїм сімейним лікарем можна без проблем і сьогодні. У пацієнтів, які не підписали договір можуть виникнути проблеми із записом на прийом. Адже, в першу чергу будуть обслуговувати тих, хто уклав декларацію.

Попри те, у критичних ситуаціях, прийматимуть будь-кого. Якщо такий пацієнт все ж таки відмовиться підписувати договір із лікарем, в подальшому плановому лікуванні йому буде відмовлено.   

-А в якому самому?

- Ті, хто не уклав договір із лікарем не зможуть розраховувати на безоплатні консультації сімейного лікаря, вузькопрофільних спеціалістів, до яких ми направляємо, безкоштовні кардіограми, аналізи крові, сечі, ультразвукові обстеження, рентген, мамографію та багато іншого.

-З 1 квітня у рамках державної програми «Доступні ліки», за якою мільйони українців щомісяця отримують препарати безоплатно чи із суттєвими знижками, запрацював електронний рецепт. Із якими труднощами доводиться стикатися внаслідок нововведення?

-Є деякі проблеми. Нещодавно витратив півгодини на спілкування із 92-річною бабцею. У неї був дуже старенький телефон, номер якого був зазначений в її декларації. Пам'ять мобільного була забита різними повідомленнями, тому нові SMS з кодом електронного рецепта не надходили, а видалити стару інформацію літня жінка сама не вміла. 

Довелося самотужки очистити пам'ять телефону, кожен раз питаючи бабцю: «Чи можна видалити те або інше SMS?»

Звичайно, простіше було б виписати паперовий рецепт, але в електронних бланках більше переваг. Тому що, точно стає відомо, хто і коли виписав рецепт, які ліки призначені пацієнтові, отримав він їх або ні. А з паперовими рецептами на безкоштовні препарати деякі люди часто намагались шахраювати, мовляв загубили та просили виписати нові. 

Нагадаю, що програмою «Доступні ліки» можуть користуватися пацієнти, які мають серцево-судинні захворювання, діабет другого типу чи бронхіальну астму. Але для цього варто мати декларацію з сімейним лікарем, терапевтом чи педіатром, адже отримати електронний рецепт можна тільки у нього. Якщо літня людина не має мобільного телефону, то може вказати у договорі власний номер родича або соціального працівника, які зможуть отримати ліки за електронним рецептом.   

-Чи можуть пацієнту відмовити укласти декларацію і на яких підставах?

-Дійсно, є частина не зовсім добросовісних лікарів, які відмовляються укладати договори із пацієнтами. Пояснюють, що людина прийшла до них з інших дільниць.

Але сімейний лікар, який не набрав 1800 пацієнтів, або терапевт – 2000, не мають права відмовити будь-кому із пацієнтів укласти договір, не залежно від їх місця проживання або прописки.          

Особисто я набираю більше встановленої норми пацієнтів не через те, що хочу грошей більше заробити, а тому, що раніше лікував цих людей і не можу їм відмовити. Тобто ніяких обмежень для ухвалення договорів немає. Можна набирати будь-яку кількість пацієнтів. Зарплатня при цьому зростає несуттєво, а навантаження стає більше.

До речі, завдяки медичній реформи, заробітна платня сімейного лікаря підвищилась у два з половиною рази і сьогодні складає від 12-14 тисяч гривень і вище.  

Кліщі та вакцини – на що звернути увагу навесні

-Від весняного тепла почали прокидатися кліщі. Чи звертаються до вас люди після укусів цих переносників небезпечних інфекцій?

-За рік до мене звернулися біля 10 людей із хворобою Лайма (бореліоз). Це найрозповсюдженіша  інфекція, що передається кліщами і характеризується ураженнями суглобів, серця та нервової системи. На першій стадії хвороби Лайма на місці укусу виникає почервоніння.

Слава Богу, що всі мої пацієнти, заражені бореліозом, залишились живі та здорові. На жаль, випадків захворювання цією інфекцією із року в рік стає все більше.

Оптимальний варіант у випадку нападу кліща - звернутись до найближчого травмпункту, де його видалять лікарі та оброблять місце укусу. Якщо ви самостійно видалили павукоподібного, слід покласти його у склянку і відвести у міську вірусологічну лабораторію, яка знаходиться на вулиці Естонська, 3.  

-Чи радяться із вами, щодо вакцинації дітей та дорослих, наприклад від кору та грипу?  

-Звичайно. Якщо одні люди часто хворіють на гострі респіраторні вірусні інфекції, важко переносять грип, то їм просто необхідно зробити щеплення. Якщо інші громадяни навіть не пам’ятають, коли останній раз грипували, тоді їм і не варто вакцинуватися. До того ж, всі щеплення  проти грипу є платними. 

Що стосується вакцинації від кору, (який знову активізувався у Києві), то вона входить у список обов'язкових і робиться два рази дітям: в один та шість років. Вакцина комбінована, яка діє не тільки проти кору, але і проти паротиту («свинки») і краснухи.

Що стосується дорослих людей, то якщо вони контактували із хворими на кір і не були вакциновані в дитинстві, то ми радимо їм зробити щеплення.   

-А якщо людина не пам’ятає чи робили йому в дитинстві вакцинацію від кору?  

-В цьому випадку ми рекомендуємо зробити відповідний аналіз крові. В залежності від результатів радимо - робити людині щеплення або ні.

До речі, наразі ми забезпеченні всіма необхідними вакцинами проти кору, поліомієліту, гепатиту, гемофільної палички, туберкульозу, дифтерії, правця та коклюшу…