Шедеври авангарду і автопортрет Малевича: останній день виставки у Києві

Шедеври авангарду і автопортрет Малевича: останній день виставки у Києві

В Центрі сучасного мистецтва М17 добігає до завершення масштабний проект «Авангард: у пошуках четвертого виміру».  Він знайомить з важливим мистецьким напрямком початку 20 століття та його представниками, які жили і працювали в Україні.  

фото Бориса Корпусенка
фото Бориса Корпусенка
фото Бориса Корпусенка
фото Бориса Корпусенка
фото Бориса Корпусенка
фото Бориса Корпусенка
фото Бориса Корпусенка
фото Бориса Корпусенка

- Авангард сьогодні здається вибухом нових креативних ідей. Це пов’язано з величезними змінами, які сталися на початку 20 століття.  З’явилися телефон, автомобілі, літаки, сталися наукові відкриття, теорія відносності. Стало зрозуміло, що світ, який ми бачимо – не єдиний, є макросвіт і мікросвіт. І авангард став першою реакцією мистецтва на реальність, яка постійно змінюється, - розповідає кураторка виставки Оксана Баршинова.

Зустрічає відвідувачів аудіовізуальна інсталяція — історія мистецтва початку 20 століття через творчість видатних митці.  У 3-D оживили роботи авангардистів, постімпресіоністів, експресіоністів та фовістів   - серед них Василь Кандинський, Едвард Мунк, Хуан Гріс та інші. 


Одна з знакових робіт виставки - «Кавказ» Олександра Богомазова (зліва)
. Саме на Кавказі, на самоті, без друзів і родини художник виношував свої новітні ідеї. Всі форми на пейзажі неначе рухаються. Власне, рух і деформація форм – властивості футуризму
Роботи Анатолія Петрицького ілюструють кубізм. Художника цікавить не рух чи деформація об’єктів, а розкладання простору. Як об’єкт може виглядати в різних точках просторах.  


Віктор Пальмов розробив власну теорію – «кольоропис». Говорив, що колір має надзвичайне значення. Його цікавило, як за допомогою кольору можна перетворити людину, а відповідно і суспільство. Тоді всім здавалося, що ось-ось постане нове суспільство. В своїх роботах пішов до спрощення зображення, схематизації. 
На підлозі  та одній зі стін нанесена  "Мапа українського авангарду".  Вона показує осередки авангарду – це Київ, Харків, Львів, білоруський Вітебськ, німецькі Берлін та Мюнхен, французька столиця Париж, російські Москва, Санкт-Петербург, а також село Чорнянка на Херсонщині. Вербівка на Черкащині та Скопці (село Веселинівка) на Київщини.

Експозиція починається з цитат Олександра Родченка та Олександри Екстер. Родченко, основоположник конструктивізму,  говорив, що художник не мусить обмежуватися мистецтвом, а має йти на виробництво,  допомагати змінювати життя.  Він закладав основи того, що ми сьогодні називаємо дизайном. Виробниче мистецтво, ескізи для масового виробництва стають спричинили зміни ставлення до побутових речей. Власне, приклади конструктивізму показують в одному з двох залів -  театральні афіші, ескізи костюмів і сценографії для вистав, зокрема Олександри Екстер, реформаторки театральної сценографії.  Її концепція безпредметного мистецтва побудована на футуристичній ідеї руху. Футуризм мислить рух як основу життя. Прагне передати світ таким, як його можна побачити у вікно. Екстер створює кольородинаміки, в основі її робот - динаміка, рух, які передаються за рахунок світла і кольорів. 


Вперше в Україні на виставці представлений раніше не бачений автопортрет Казимира Малевича. М17 запросив Едуарда Димшиця розповісти про історію знайденого автопортрету Казимира Малевича, який він намалював за 11 місяців до своєї смерті. Незважаючи на те, що Малевич народився та провів частину свого життя в України, на території країни всього декілька робіт художника. "Автопортрет" Малевича — перша робота, що була знайдена під час незалежності України. 
Всього у Малевича 8 автопортретів. Один з них — супрематична композиція. Знайдений автопортрет — останній в його житті. "Я выгляжу сейчас как Маркс в могиле. Когда я выхожу на улицу дети кричат Карл Маркс" — підписує Казимир автопортрет у листі до Петнікова. Ми навіть знаємо, що він був написаний о 8-й ранку 1934 року. Вся їх переписка зникла під час війни, залишився лише цей автопортрету. Петніков надіслав Бурлюку фото автопортрета і вперше ця робота була опублікована Бурлюком в його журналі "Color and rhythms". 

Коли: з 11.00 до 22.00. Каси зачиняються о 21.00
Де: M17 Contemporary Art Center, вул. Антоновича 102-104
Вартість входу: 100 грн та 70 грн для студентів, школярів і пенсіонерів.: