Рік тотальних ремонтів українських доріг: підсумки

Рік тотальних ремонтів українських доріг: підсумки

Фундаментальні зміни в системі фінансування ремонту доріг діють з 1 січня 2018 року – саме з цього моменту почав функціонувати Дорожній фонд України (ДФ). Також ми його знаємо і "славимо" в наклейках на машинах під назвою "Укравтодор". 

Це вперше українські дороги отримали гарантований державою бюджет. У 2018 році ця цифра склала 33 мільярди гривень + окремо 14 млрд грн. на пріоритетні ділянки. Для порівняння – в 2016 році грошей вистачило тільки на 1% (!) доріг, а це близько 10 млрд грн.

Однак, незважаючи на тотальні ремонти і пов'язані з цим перекриття доріг, частина українців продовжує скаржитися на ями. Останні, звичайно ж, блискавично не зникли. Але тут варто навести красномовний факт - сам ДФ оцінює зношеність доріг країни на рівні 95%. 

Це нормально вимагати якості життя, але варто враховувати, якою є вихідна точка.

Як поділили 33 мільярди

Значну суму розділили за наступною пропорцією: 60% на дороги державного значення, 35% на місцеві автодороги і 5% - на розмітку, дорожні знаки ( "заходи з безпеки руху").
В Україні 123 105 кілометрів доріг місцевого значення. З 1 січня за них відповідає влада на місцях.

"Тепер кожен має право і повинен вимагати від місцевої влади якісних доріг, а не кивати розчаровано на Київ", - написав 1 січня міністр інфраструктури Володимир Омелян.

Ще 50 тис. км - дороги державного значення.

Згідно з Програмою ремонту доріг 2018 року, Укравтодор планував відремонтувати наступні коридори: Gо Highway, М-03, М-05, М-01, Н-08, Н-31.

Всі ділянки і дороги, які планувалося відремонтувати цього року, тут.

Протягом півроку частина областей саботувала освоєння субвенцій на ремонт доріг

Ще в серпні Омелян опублікував дані про те, що окремі ОДА не витратили і третини виділеного бюджету з Дорожнього фонду. Серед аутсайдерів опинилися п'ять областей: Луганська - 13%, Закарпатська - 13%, Рівненська - 14%, Черкаська - 15% і Полтавська - 15%.

За словами Омеляна, Рівненська область після публічної "прочуханки" активізувалася. Станом на 30 листопада регіон освоїв вже 79% субвенції.

"Я на ці показники дуже злився, коли бачив показники по областях. З іншого боку тут є об'єктивна картинка. Вперше за 20 років області отримали реальні гроші на дороги. Чи не обіцянки, не якісь субвенції на одну дорогу від будинку чиновника до пам'ятника архітектури. Хтось мобілізувався відразу, зміг зробити це вчасно і якісно, а хтось підійшов до цього так, як-небудь. Тому ми почали публікувати цей рейтинг. Глави ОДА на мене ображалися шалено", - сказав Омелян під час виступу в КМДА 25 жовтня.


Гроші дали, не всі ОДА їх використали, куди вони підуть?

Фінансування ДФ буде рости. Міністр пояснив, що з 1 січня 2018 року на ДФ віддають 50% акцизу з пального, в наступному році цей показник складе 75%, а в 2020 році - 100%.

Куди підуть вже виділені субвенції на ремонт доріг місцевого значення? Омелян зазначає, що їх забирати не будуть: "Вони (невикористані субвенції - ред ..) будуть перехідні на наступний рік. Це буде неправильно, що ми в цьому році дали ці гроші, а в кінці забрали. У мене було таке бажання, але це неправильний підхід".

Підштовхнути ОДА хочуть кредитами.

"Ми зараз на фінальній стадії узгодження з Європейським банком реконструкції та розвитку та Інвестиційним банком. Ми повинні фактично отримати кредитні лінії на фінансування областей за рахунок цих 35% Дорожнього фонду, які вони самі отримали, - каже міністр, - Щоб вони не будували у себе дороги ще 5-10 років, а могли протягом 2 років їх відновити. І потім спокійно платити цей кредит з цих коштів, які вони мають. Якщо ми сьогодні заберемо ці гроші (виділені в ДФ - ред.), ні один банк їм не дасть кредит".

Омелян виокремлює Київ за темпами освоєння дорожнього фонду. За його даними, субвенція для Києва на ремонт доріг вже склала 827 млн грн, а до кінця року Київ повинен отримати ще понад 270 млн грн. Це фактично 1 млрд 150 млн гривень.

Щоб асфальт не сходив разом зі снігом

Важливою відмінністю також стало введення гарантії підрядника. Компанія-виконавиця відповідає за якість протягом 5 років для середнього ремонту доріг державного значення та 10 років для комплексного.

Також в Україні вперше ввели 5-річну стратегію на 2018-2022 роки. Глава Дорожнього фонду Славомир Новак пояснює, що її стратегічна мета - за 5 років з'єднати якісними дорогами з усіма обласними центрами.

Новак 21 листопада повідомив, що "вперше за роки незалежності в країні будівельний сезон на дорогах завершено до кінця жовтня".

У 2017 році Україна реконструювала і побудувала понад 2 тисячі км доріг. Цього року Укравтодор витратив навіть трохи більше від запланованого - понад 50 млрд грн. Таку цифру експерти називали мінімальної річною потребою для українських доріг.

У лідерах по підсумках першого року роботи Дорожнього фонду за кількістю освоєних субвенцій виявилися: Хмельницька (100%), Вінницька (98%), Чернігівська (97%), Запорізька (94%), Харківська (92%).

Це відсоток від отриманих областями в цьому році сум. Так, вони вдвічі-втричі більше від звичних бюджетів. Але в той же час цього мало, щоб зробити все і відразу, як того хотілося б. Щоб йти на випередження в боротьбі за класні дороги в українських реаліях необхідно не менше 100 млрд грн.