Секрети міні-скульптур і туризму від менеджера Києва

Секрети міні-скульптур і туризму від менеджера Києва

Вже п’ятий рік Юлія Бевзенко пропонує іноземним та українським туристам авторські екскурсії Києвом, покликані закохати їх в наше місто. За цей час вона встигла втілити ще кілька цікавих ініціатив: мапу «100 крутих місць Києва»,  коробочку Kiyvbox, а минулого року стала «Кращим гідом Києва» за версією Kyiv Tourism Awards.

Ми поговорили з Юлею про туристів, маршрути та новий проект «Шукай», в рамках якого в столиці вже встановили 11 мініатюрних бронзових скульптур.  

– Юліє, як ви прийшли до цієї професії?
– В кінці 2013 року, коли розпочалася революція, вирішила звільнитися з роботи. Зрозуміла, що займаюся не тим, що мені подобається. Пробувала працювати менеджером проектів, на складі,  в театрі… Однією з ідей була проводити екскурсії по Києву. Спробувала. Зрозуміла, що саме це мені подобається, є натхнення. Спочатку самостійно відвідувала цікаві місця, фотографувала, розповідала про них на Фейсбуці.  І в квітні 2014-го втілила ідею в життя. До того півроку навчаючись на гіда.

– Ви позиціонуєте себе як менеджер Києва. Розкажіть,  що це означає?
– Ця посада спала мені на думку, коли зрозуміла, що не лише влаштовую екскурсії, але й зустрічаю людей в аеропорту, допомагаю їм забронювати столики в ресторані. Тобто є людиною, до якої можна звернутися не лише як до екскурсовода, а яка допоможе зорієнтуватися. Крім того, в мене було ще кілька проектів, пов’язаних з містом: мапа «100 крутих місць Києва» та коробочка «Kyivbox» з сертифікатами на різноманітні події. Зараз мапа в електронному варіанті доступна для безкоштовного скачування, думаю над оновленим варіантом.

– Ви провели близько 1100 екскурсій. В чому їх особливість? Які у вас основні напрямки?
– Все залежить від завдання, яке ставить клієнт. Мені цікаві секретні дворики Києва. І я починала з турів по ним для киян. Але мене запрошували проводити екскурсії й для іноземців, які приїжджали в наше місто. Звісно, вони хотіли побачити центр. Тому я вирішила зробити оглядовий тур для тих, хто в Києві вперше. Разом з іншими гідами організовувала дитячі екскурсії, тури в Києво-Печерську Лавру, тематичний "Єврейський Київ", прогулянки у підземеллі, дахами. Зрештою вирішила зупинитися на двох напрямках: оглядові екскурсії та секретні дворики.

Звісно, такі дворики є усюди: на Подолі, Золотих воротах, Липках. Тому маршрут залежить від побажань гостей, де їм зручно розпочати і завершити екскурсію, скільки мають часу. Хтось хоче зайти в кав’ярню, хтось за сувенірами - все це враховується.  Існує певний кістяк екскурсії, те, що обов’язково покажу гостям.  В турі поєдную 40% історичної довідки та 60% сучасної інформації.

– Поділіться, який секретний дворик столиці варто побачити?
– Це дворик магазину дизайнера Федора Возіанова. Він знаходиться біля Золотих воріт, по вулиці Лисенка. Потрібно зайти в арку, що поруч французького ресторану Très Branché, повернути наліво, спуститися в підвал, і через магазин потрапити в двір-колодязь. Вихід з цього магазину – на вулицю Івана Франка. Впевнена, там мало хто бував.

Загалом таких двориків багато. Гуляти по ним можна декілька годин.

– Ви проводите екскурсії і іноземцям, і українцям. Як відрізняються їх інтереси? Що користується найбільшим попитом?
– Більше буває іноземних гостей. Вони вперше в місті і загалом майже все подобається. Показую основні пам’ятки. Це Майдан Незалежності, Хрещатик, Андріївська церква з видом на Поділ, оперний театр, Софійська та Михайлівська площі. А українців та киян треба обережно проводити повз пластикові балкони, підземні переходи, в які важко спуститися з дитячим візком…

– Чи змінилося сприйняття нашого міста?
– Ті, хто востаннє був у 2013-му, зараз кажуть, що Київ зараз став іншим. Німці говорять, що він нагадує їм Берлін 10 років тому. Всім подобаються нові заклади, кав’ярні, ресторани, що певним чином формують місто. Бібліотека і кав’ярня, квіти,  - в цьому плані ми сучасні. А щодо недоліків відзначають міський транспорт, якого мало, ходить не за  розкладом, переповнений, люди в ньому бувають злі, незадоволені. Є, але не усюди, вказівники  англійською.  Підземні  переходи зі сходами. Також ми намагаємось бути занадто модними. Багато жінок із вечірнім макіяжем і на підборах о сьомій ранку - це іноземців шокує. Вони спокійно можуть бути у футболці та кросівках на зустрічі і в театрі.

– Ви є автором проекту «Шукай», завдяки якому в Києві з’являються мініатюрні скульптурки, пов’язані з історією міста. Як виникла ідея?
– Я об’їздила 20 країн. В Тбілісі побачила міські скульптури – високих чоловічків, які стоять без табличок. І невідомо, хто це. Є скульптури й у  Стокгольмі. А надихнули мене міні-скульптури Ужгорода. Там встановлені вояка Швейк, їглаївські їжачки, силач Кротон, Моцарт і Ференц Ліст. Я вирішила зробити подібний проект – але підписувати кожну скульптуру та її авторів. Я працюю з трьома людьми – це Сергій та Марк Галенки, а також дівчина Сергія Дар’я Вовк. Вони скульптори-керамісти. Створюють ескізи, моделі та працюють з людьми, які відливають скульптури з бронзи.

– Як ви обираєте, що будуть за скульптури? Бо каштани, котлета по-київськи і київський торт всім відомі. А ось про слона, плінфу чи сухе варення  знають менше.
– Свідомо почала зі знаних символів, першою була котлета по-київськи. Спочатку виписала шість скульптур, бо розуміла, що хочу про них розказати. Це торт, котлета, каштан, київське сухе варення і слоник (такий вигляд мав фонтан у Хрещатому парку). Потім придумала плінфу, на замовлення Укрбуду, поєднавши історію і сучасність. Це обпалена цеглина, яка використовувалася при будівництві Золотих воріт та Софії Київської. Проект покликаний нагадати киянам і гостям столиці про знакові символи міста. Створення скульптур оплачують компанії. Для них це реклама, для мене – спосіб реалізації проекту, а проводяться тематичні екскурсії. Друкуємо значки з цими символами, можливо будуть інші сувеніри.

– Сьогодні гіди працюють без ліцензії, яку спростили. Як вважаєте, чи це позначилося на якості екскурсій?
– Вважаю, що ліцензія – це добре. Вона має бути, щоб гід був впевнений в собі, розумів, про що говорить. Якщо вводити її знову, має змінитися система видачі ліцензії, не просто відповісти на питання тесту. Але загалом голосує клієнт – замовляє цю екскурсію чи рекомендує її іншим.  

– Що, на вашу думку, допоможе розвиватися туризму в Києві?
– Гарні парки, навігація, знання англійської мови. Новий сенс приїзду – щоб було більше різноманітніших туристичних проектів, як скульптури «Шукай», QR-коди на Андріївському узвозі. Щоб були мапи, сувеніри, театралізовані екскурсії. Важливо створювати бренд локацій, їх унікальність. І, звісно, роль грає доступність. Аби під час міжнародних заходів ціни не підвищувалися, бо це дивно для туристів. Не варто спекулювати на цьому, намагаючись заробити один раз. Краще, щоб людина повернулася знову.

– Якби ви охарактеризували Київ трьома словами?
–Чистий. Смачний.  Дешевий.

– Ваш найулюбленіший куточок міста?
– По-перше, це моя оселя. Я орендую квартиру, але завжди намагаюся прикрасити її квітами та декором. А в місті – це сквер перед Національним драматичним театром імені Івана Франка. Поруч знаходиться Майдан, галасливе місто. А в сквері  панує тиша. І там теж незабаром буде встановлена нова скульптура.

Нагадаємо, що цього тижня у центрі Києва встановили одинадцяту міні-скульптуру.

Будьте постійно у курсі подій, якими живе столиця – підписуйтесь на канал "Вечірнього Києва" у Telegram та Facebook.