Сьогодні день народження моста Патона, йому 65 років: цікаві факти

Сьогодні  день народження моста Патона, йому 65 років: цікаві факти

5 листопада 1953 року в Києві урочисто відкрили унікальну на той час споруду – міст імені Євгена Патона. Унікальність його полягала в тому, що він став першим усвіті суцільнозварним мостом. До цього в будівництві мостів застосовувалися в основному заклепки, а Патон в процесі монтажу 264 пролітних блоків зумів зварити воєдино 10668 метрів швів. Про це пише ЦікавийКиїв.

Ось кілька цікавих фактів про міст Патона та його творця:

* За життя Євгена Патона у всій проектній документації цей міст називався досить невибагливо - Київський міський. Патон багато років виношував ідею суцільнозварного мосту, він наполягав на відмові від традиційних клепаних з'єднань та пропонував перейти до зварювання. Уперше в світі саме Патон розробив комплексну програму розвитку зварювального виробництва. А на початку 40-х з’явилося ще одне сенсаційне досягнення: технологія автоматичного зварювання вертикальних швів. Апарат, що повз по стінці, сконструював син Євгена Оскаровича Володимир Євгенович Патон.

* До спорудження мосту Патона в колишньому СРСР та в інших країнах спроби із зварюванням завершувалися невдачами. Тому Патон довго не міг отримати дозволу на спорудження такого мосту у Києві, на його проектування накладали вето. Тоді йому допоміг Микита Хрущов, який став на бік вченого і дав добро на зведення мосту.

* Будівництво мосту було розпочато 1940 року, припинене - у вересні 1941-го через відступ радянських військ з Києва. Втім, вже на початку 1942 року на побудованих опорах мосту нацистами було продовжено будівництво. Побудований тимчасовий міст отримав назву на честь німецького воєначальника часів Третього Рейху, генерал-фельдмаршала Вальтера фон Райхенау. Восени 1943 року, при відступі нацистів, цей міст було знищено. Потім - тривалий етап відновлення. Тільки через 10 років будівництво мосту було завершено. Євген Патон не дожив до його відкриття всього лише три місяці.

* Великі балки, зварені з листової сталі, виготовлялися на заводі у тодішньому Дніпропетровську за допомогою автоматичного зварювання, а безпосередньо на місці будівництва у Києві виконувались тільки монтажні стики між великими балками. Дніпропетровський завод металевих конструкцій з грудня 1951-го по квітень 1953-го успішно виконало завдання, виготовивши металоконструкції загальною вагою близько 10 000 тонн. Монтажно-зварювальні роботи розпочалися в квітні 1952 року, а закінчилися в жовтні 1953-го.

* Маючи більш як 80 років, Євген Патон особисто контролював процес будівництва: він ступав через тимчасові мостики, перекриття, уважно придивлявся, чи правильно роблять. Аби уникнути погрішностей, за його наполяганням усі з’єднання моста контролювали за допомогою рентгенівського апарата.

* Довжина мосту - 1543 метри, це на 300 метрів більше за довжину Хрещатика.

* Вже 65 років міст Патона інтенсивно експлуатується БЕЗ капітального ремонту. Вперше про необхідність реконструкції мосту заговорили у 1990-ті роки, але на той час на це не знайшли коштів. У 2004 році на мосту демонтували трамвайні колії. У 2008 році про реконструкцію заговорили знову у зв'язку з підготовкою до Чемпіонату Європи з футболу 2012. Був навіть розроблений проект, за яким планувалося зняти залізобетонне покриття і замінити більш легким металевим, збільшити загальну ширину мосту, збільшивши кількість смуг. Втім, через фінансові проблеми, реконструкцію відклали на невизначений термін. У 2018 році почали бити на сполох через значне руйнування опор мосту. Було підписане розпорядження про виділення з міського бюджету 4 млн грн на проведення комплексного обстеження конструкції моста Патона. Коли саме почнуть реконструювати об'єкт – поки невідомо.