«Зайців» у київському транспорті стало менше

«Зайців» у київському транспорті стало менше

Керівник Служби організації збору та обліку виручки КП «Київпастранс» стверджує, що після подорожчання проїзду бажаючих проїхатися за чужий рахунок стало менше 

Вже минув місяць як комунальний транспорт столиці перевозить пасажирів за новим тарифом. Кияни встигли оговтатися від першого шоку, викликаного різким підвищенням вартості проїзду і навіть навчились заощаджувати. 

В комунальному підприємстві «Київпастранс» і не приховують, що кошти, зібрані від дворазового збільшення вартості проїзду спрямують, насамперед, на підвищення зарплати своїм працівникам. Аргументи - заробітна плата на підприємстві найнижча серед комунальних підприємств міста. А працюють в «Київпастрансі» – більше 9 тисяч людей, з яких тільки водіїв понад 2,5 тисячі та контролерів-касирів (кондукторів) – 1,5 тисячі. Контролерів у штаті «Київпастрансу» налічується 150, хоча за штатом мало б бути 180.

Незадоволення рівнем зарплати призвело до значного відтоку кваліфікованих водіїв, і аби не втратити решту фахівців, міська влада змушена була піти на непопулярний крок. 

- Можна витратити купу грошей, купити нові тролейбуси, але не буде кому сісти за кермо, - розмірковує начальник Служби організації збору та обліку виручки КП «Київпастранс» Олександр Вавринчук. - 8 гривень – це все одно нижче собівартості, бо собівартість перевезення одного пасажира сягає 8,7 – 8,8 грн. 

Завдяки підвищенню тарифу, уже в липні працівники «Київпастрансу» отримали зарплату на 10 відсотків більшу. А до кінця року, їм обіцяють підвищити зарплату, як мінімум, на чверть. 

Не бояться в комунальному підприємстві програти конкуренцію в боротьбі за столичного пасажира і приватним перевізникам, маршрутникам, які вартість проїзду не піднімали вище 7 гривень. По-перше, тому, що вважають це явище тимчасовим – перегляд тарифів у «приватників» буде обов’язково. А по-друге, не секрет, що всі пільгові категорії перевозить тільки «Київпастранс»: є маршрути, де частка пільговиків доходить до 70 відсотків. Про якусь виручку говорити в цьому випадку навіть незручно. Приватний перевізник порушує чинне законодавство – він або зовсім не перевозить пільговиків, або ж обмежену кількість – по 1-2 місця. 

Важливе місце в «Київпастрансі» відводиться контролерам. 

- Чотири роки тому їх було лише 80, - пригадує Олександр Вавринчук, який очолив Службу у 2014 році. – У них була низька зарплата, сумнівні методи роботи. Наприклад, доводився план на штрафи, контролера примушували викупати квитанції і потім їх реалізувати. Усе це закінчувалося тим, що вони знаходили якусь «жертву», наприклад, студентку з іншого міста, яка ще не знала, як саме оплачувати проїзд. Людину заганяли в кут і вимагали сплатити штраф. Зрозуміло, що й нарікань на їхню роботу було дуже багато. Перше, з чого ми почали – поламали сумнівні схеми... 

Сьогодні київського контролера можна розпізнати здалеку (чим користуються пасажири, які не надто охоче платять за проїзд). Фірмовий одяг, з прозорими кишенями, у яких лежать жетони та посвідчення. І жодного плану на штрафи. Єдиний план, який залишився, на кількість перевірених одиниць транспорту. Щоправда, є «залізна» мотивація: більше принесеш у касу, більше отримаєш на руки. Середня зарплата сьогодні – 9 тисяч гривень. А є контролери, які отримують до 15 тисяч на місяць. 

Проведена переатестація засвідчила: лише половина попереднього складу контролерів відповідає новим критеріям. З рештою довелося попрощатися. Насамперед, вони стосуються ввічливого спілкування з пасажирами. 

Правилами перевезення пасажирів передбачено, що кожен, хто користується громадським транспортом, повинен оплатити проїзд, закомпостувавши квиток протягом однієї зупинки, якщо в нього немає інших документів, що підтверджують право на проїзд. Контролерський екіпаж, який виходить на лінію, в основному, складається з двох чоловік. Але є великі автобуси та тролейбуси, у яких четверо дверей - зрозуміло, що на такому транспорті зручніше працювати екіпажу з трьох чоловік. Мета підприємства – охопити контролем якомога більшу кількість рухомого складу, зробити так, щоб настрій усередині рухомого складу був настільки позитивним, що людина платила за проїзд, навіть коли немає контролю. 

Якщо випадок порушення громадського порядкуо чевидний (коли пасажир становить загрозу для життя чи здоров’я інших пасажирів або самих контролерів), порушника можуть доставити до найближчого відділку поліції. Але зазвичай практикують це вкрай рідко, щоб не склалося враження, що функцію контролю оплати проїзду хочуть перекласти на правоохоронні органи. 

В «Київпастрансі» стверджують, що після подорожчання проїзду кількість безквиткових пасажирів, всупереч побоюванням зменшилася. За статистикою, щодня виписується, в середньому, від 150 до 200 штрафів за неоплачений проїзд. Для щоденної кількості пасажирів – від 1,5 мільйона до 1 млн. 700 тис. – це краплина в морі. Тобто, «зайці» не є серйозною фінансовою загрозою системі перевезень пасажирів у Києві. 

ДО ТЕМИ 

Київ готується ввести електронний квиток на основі безконтактної електронної пластикової карти. Сьогодні називається кінцевий термін 15 грудня. Для оплати проїзду е-квиток слід прикласти до спеціального пристрою – валідатора, який зніме відповідну суму. В залежності від того, який вид оплати буде прийнято у місті, може оплачуватися одна поїздка або умовні години користування громадським транспортом. При цьому картка буде єдиною для всіх видів міського транспорту. 

Придбати разові квитки та проїзні електронні картки можна буде в інформаційних терміналах у метрополітені та спеціальних терміналах (у них же й поповнити картку), на зупинках, а також у кіосках, центрах надання адмінпослуг. 

Будьте постійно у курсі подій, якими живе столиця – підписуйтесь на канал "Вечірнього Києва" у Telegram та Facebook.