Передвиборна кампанія у столиці "обійдеться" у півмільярда гривень

 Передвиборна кампанія у столиці "обійдеться" у півмільярда гривень

Ганна КАСІЧ 
У суботу, 5 вересня, в Україні офіційно стартували місцеві вибори. Протягом найближчого місяця партії мають визначитися як зі своєю участю у перегонах, так і з кандидатами у ради та на посади місцевих голів. Розпочинається гаряча агітаційна пора, адже до дня голосування – 25 жовтня – залишилося небагато часу. Однією з особливо цікавих буде кампанія у Києві. Принаймні, пролог до неї був ефектним. 
Про корупцію і тарифи 
І це зрозуміло, адже місцеві вибори відбуватимуться за принципово новою системою. Тому тестувати тези агітаційних кампаній у столиці ключові партії розпочали ще у серпні. - На сьогодні увесь агітаційний ресурс, який є, починаючи від «розтяжок» і закінчуючи «джинсою», вже використовується, – розповів в ексклюзивному коментарі «Вечірці» директор Українського інституту аналізу і менеджменту політики Руслан Бортник. – Ближче до екватора виборчої кампанії, до фіналу ми побачимо мітинги і дворові, і великі, і концерти, і знамениту тактику «від дверей до дверей
Однак експерт не очікує чогось особливо оригінального на цих київських виборах, оскільки протягом останніх 5 років це будуть уже треті перегони і «все вже напрацьовано». Навряд чи зможемо уникнути й сакраментальної гречки. 
Натомість провідними темами агітації можуть стати боротьба з корупцією та соціально-економічні вигоди, а також тема ЖКГ. Але треба зважати, що «Київ – найзаполітизованіше місто у країні, тому тут гратимуть роль не лише економічні, а й політичні чинники: бренди партій, прив’язка до загальнодержавних подій». 
І про тактику партій 
Хоча офіційно поки що суб’єктів виборчого процесу немає, основні партії вже заявили про свою участь у київських перегонах. І їх можна поділити на два умовні табори: представлені у Верховній Раді та позапарламентські. Цей розподіл, як прогнозується, має позначитися й на особливостях агітаційної кампанії. Так, парламентські партії сподіваються на адмінресурс, оскільки достатньо серйозно представлені у територіальних та дільничних виборчих комісіях. В агітації таких партій буде обов’язкова прив’язка до парламентської діяльності: хто за що голосував – за бюджет, за тарифи тощо. 
Продовжуючи думку експерта, ми можемо, до речі, зробити висновок і про аналогічну тактику партій, котрі представлені у Київраді. А от у позапарламентських партій, вважає Руслан Бортник, ресурс менший, тому «вони акцентуватимуть увагу на новизні, на вуличних заходах», відтак «візуально їхня кампанія буде яскравішою та активнішою». 
Серйозна боротьба очікується на виборах мера Києва. Оскільки це місто, де кількість мешканців перевищує 90 тисяч, то вибори мера мають відбуватися у два тури. Хоча, якщо один із кандидатів набере більшість голосів (50% +1 голос), він вважатиметься переможцем. 
Але експерт Руслан Бортник оцінює такий сценарій як малоймовірний, вірогідність, виходячи із поточної ситуації, складає 10%. За пост мера змагатимуться чимало кандидатів. За його словами, умовно кажучи, претенденти поділяться на три великі групи: чинний мер, кандидати, що мають шанси потрапити у другий тур, і ті, котрі балотуватимуться для піару і не матимуть реальних шансів на перемогу. 
Здоровий глузд переможе 
Чинником успіху на виборах у Києві, на думку Руслана Бортника, буде баланс між обіцянками та можливістю виконати хоча б частину з них. «Той, хто зможе витримати баланс між обіцянками та продемонструє можливості їх виконання, той буде у фаворі». 
Також важливими на київських виборах будуть тарифи. Якщо вибори мера відбудуться у два тури, другий проходитиме, орієнтовно, у листопаді. Тоді люди заплатять за комунальні послуги за новими, підвищеними, тарифами, що, звісно, позначиться на настроях виборців. 
Технічні кандидати себе ще покажуть 
Руслан Бортник оцінює передвиборну кампанію у Києві сумарно у 500 млн грн, і ця сума є найбільшою за попередні перегони. Особливістю агітаційної кампанії у Києві може бути велика кількість технічних кандидатів, у тому числі й на виборах мера. «Наступні два тижні будуть показовими у цьому плані, – вважає він. – Якщо кандидати не розпочнуть активну кампанію, можна зробити висновок про їхню «технічність». 

«Вечірка» поцікавилась у депутатів Київради, як можна протидіяти брудним технологіям під час передвиборчої кампанії.