Коли життя перевершило сценарій: від головних ролей до окопів — історія Максима Девізорова

Максим Девізоров. Фото Бориса Корпусенка
Максим Девізоров. Фото Бориса Корпусенка

У 2021-ому році Максим Девізоров зіграв прикордонника на екрані, а вже за рік сам став на захист України — цього разу не в кадрі, а в реальному житті. Його шлях — приклад того, як життя здатне перевершити сюжет навіть найкультовішого фільму.

Нині чоловік продовжує служити в Силах оборони України, поєднуючи військову службу з творчою діяльністю.

Максим Девізоров — це не просто ім’я на екрані чи у титрах. Це приклад того, як війна змінює людей, їхні пріоритети та життєві шляхи. Його історія є відображенням вибору, який зробили тисячі українців у ці складні часи.

Але навіть у новій ролі Максим не залишає мистецтво: він активно розвиває «Театр Ветеранів», де творчість стала інструментом підтримки та відновлення для побратимів. Девізоров — людина, яка живе сьогоденням, обираючи служити своїй країні, навіть якщо це означає залишити позаду те, що колись було його світом.

Під час інтерв’ю з Максимом Девізоровим

ФЕЙС — НЕ ДЛЯ ТРАВМ

Максим народився у Рівному. Його батьки познайомилися на заводі «Азот». Дипломовані хіміки — Ірина з Лисичанська та Володимир, який приїхав із Кам’янця-Подільського.

«Закохалися несамовито, — усміхається Максим, розповідаючи історію батьків. — Схід і Захід зустрілися разом і це вилилося у любов і в гарних дітей. Маю ще молодшого брата Валентина».

Батьки Максима Девізорова
Брати в дитинстві

Але він вже народився в столиці, куди родина перебралася, як Максиму був рік.

«Мама дуже вкладалася в наше виховання, батько був зосереджений на матеріальному забезпеченні».

У дитинстві Максим попри все мріяв стати футболістом.

«Мені подарували форму «Мілану» з прізвищем Шевченка. Я був у захваті. Думав, я точно буду професійним гравцем. Але мама сказала: «Подивись, який у тебе симпатичний фейс. Якщо тобі його розіб’ють — це буде нецільове використання того, що ми тобі з батьком подарували. Давай краще в актори».

Ще з дитячих років Ірина водила синів на кастинги. Завдяки яскравій зовнішності хлопчики привертали увагу, тож перші зйомки для Максима почалися ще в садочку.

«Дуже добре пам’ятаю рекламу солодощів, — згадує він. — За сюжетом у нас була ще маленька сестричка. Годували всім підряд — цукерками, вафлями. І я тоді подумав: от чим я хочу займатись усе життя. А потім ще й гонорари в доларах (сміється — авт.)…».

Максим у дитинстві привертав увагу оточуючих своєю миловидною зовнішністю

У 10 років хлопець вийшов на телевізійний екран — став ведучим дитячої програми. Це принесло йому перше визнання та популярність серед однокласників.

Ранній досвід зйомок став початком кар’єри Девізорова в театрі та кіно. Після закінчення школи, він вступив до Київського національного університету культури і мистецтв. У 2019 році здобув диплом за спеціальністю «режисер драматичного театру».

Попри зацікавлення акторською майстерністю, з дисципліною в університеті у Максима час від часу виникали труднощі.

«Митець має відчувати свободу, — усміхається він. — Для мене це означало прокидатися, коли висплюсь, і не робити нічого через силу. Тоді мені здавалося, що саме так я зможу створювати щось справжнє».

Втім, із часом, як він сам зізнається, з’явилось інше розуміння професії. На третьому курсі Девізоров став учасником студентського обміну — його відібрали до групи, яка вирушила на стажування до школи театру і кіно в Тель-Авіві.

«Це був цінний досвід — ми працювали разом із місцевими студентами, брали участь у репетиціях і сценічних етюдах. Такі речі змінюють уявлення про професію», — згадує він.

«Митець має відчувати свободу», — каже Максим

Саме в день повернення з Ізраїлю Максим дізнався, що тривають кінопроби до фільму «Захар Беркут». Попри втому після дороги, вирішив поїхати. «Я вже розумів, що дисципліна — частина професії. Якщо хочеш досягти чогось — треба діяти, навіть коли не хочеться».

І хоча в цей проєкт він не потрапив, проби стали поворотним моментом: саме після них його запросили на зйомки у фільмі «Номери». Це був перший кінопроєкт Максима Девізорова — екранізація однойменної п’єси Олега Сенцова, написаної до ув’язнення, але саме під час перебування Олега у російській колонії було ухвалено рішення про її екранізацію. Режисером стрічки став Ахтем Сеітаблаєв, який спільно з Олегом, ведучи листування, затверджував акторів, узгоджував сценографію та інші творчі моменти.

«ТАТО ВСТИГ ПОБАЧИТИ МЕНЕ В ТЕАТРІ. НА ТЕЛЕЕКРАНІ, НА ЖАЛЬ, НІ»

Максим ще під час навчання в університеті почав грати в театрі.

«Спершу був навчальний театр, потім я приєднався до студії „11“ — це проєкт випускниці мого майстра курсу Ніни Гусакової — Влади Білозоренко, — розповідає Девізоров. — Коли з’явилися цікаві проєкти, мене запросили до трупи Київського академічного театру драми і комедії на лівому березі Дніпра».

Мати актора підтримує його кар’єру і, за словами Максима, задоволена тим, як він реалізував себе у професії. Батько також встиг побачити перші кроки сина на сцені, зокрема — у театрі, але, на превеликий жаль, не дожив до телевізійного дебюту.

«Я грав у виставі за Винниченком „Краса і сила“ — мого героя зображували як молодого гульвісу, часто п’яного, втягнутого в любовний трикутник. Батьку здалося, що цей образ я зіграв з нього, він мені про це сказав. Але водночас похвалив, що я добре зіграв», — згадує актор.

Однак не всі ролі викликали підтримку батька. «Коли мені запропонували роль у проєкті «Чужі помилки», де, за сюжетом, хрещений батько мав убити мого героя каменем, — батько прочитав сценарій і категорично відмовився.

Девізоров легко перевтілювався у будь-які ролі

«Мій син у такому грати не буде», — сказав він. Мама ж сприйняла це як акторське випробування: «Це твоя професія. Ти маєш пройти через це».

Цей момент, за словами Максима, став важливим у розумінні власної відповідальності та цінності як артиста.

«Це була розмова, яка дала мені зрозуміти: не за кожну роль варто братися», — додає він.

У 2019 році Максим Девізоров отримав одну зі своїх найвідоміших ролей — у серіалі «Перші ластівки». Кінострічка стала помітним явищем на українському телебаченні, зокрема завдяки тому, що порушувала теми підліткового булінгу, насильства та складних стосунків між дітьми й батьками.

«Це зразковий проєкт для нашого телебачення, — вважає актор. — Там і режисура, і сценарій, і операторська робота, і гра акторів — усе було на дуже високому рівні».

У «Перших ластівках» Девізоров зіграв суперечливого персонажа, але справжнє випробування чекало його не на екрані, а в реальному житті.

Під час роботи над проєктом у родині сталося горе — раптово помер батько.

«У тата стався інфаркт. Було дуже важко змиритися з думкою, що тепер нас залишилося троє», — ділиться Максим.

Наступного дня після прощання з батьком він вийшов на знімальний майданчик.

«Я поринув у роль, щоб ніхто не помітив, як мені насправді важко. Обрав роботу, аби не дати болю мене зламати. Мені потрібно було триматися».

Кар’єра Девізорова стрімко йшла вгору
Кар’єра Девізорова стрімко йшла вгору

ШВИДКИЙ КАР’ЄРНИЙ ЗЛІТ І НЕСПОДІВАНИЙ ВИКЛИК ВІЙНИ

Кар’єра молодого актора розвивалася небаченими темпами. Спочатку він зіграв прикордонника у фільмі Ахтема Сеітаблаєва «Мирний-21», потім з’явився у стрічці «Найкращі вихідні» та серіалі «Новенька».

У лютому 2022 року відбулася прем’єра фільму «Найкращі вихідні», зйомки якого проходили у 2021-ому році. Стрічка присвячена фестивалю Atlas Weekend і передає атмосферу тодішнього Києва — без тривог, з музикою, танцями та жартами.

Девізоров про стрімкий зліт у кінокар’єрі

«Це була дуже весела картина, — згадує кіноактор. — Я був на хвилі ейфорії від усього цього. Вважав, що фестиваль відбудеться ще влітку».

За кілька місяців після прем’єри «Найкращих вихідних» мала відбутися прем’єра військової драми «Мирний-21», у якій також зіграв Девізоров.

«Все розвивалося дуже стрімко. Я думав, що гул після „Вихідних“ ще не вщухне, а вже за кілька місяців мала відбутися прем’єра іншої, військової картини. Планував, що влітку не матиму жодного вихідного», — додає Девізоров.

Однак ні весною, ні влітку у нього не було жодного вільного дня — уже з іншої причини: почалася широкомасштабна війна.

«3 лютого мені виповнилося 26 років. Чим ближче наближався день повномасштабного вторгнення, тим чіткіше я розумів: це вже незворотно. Чи то виховання, чи власні принципи — але я точно не збирався нікуди тікати. Тож пішов до центру комплектування в Києві. Мені відповіли, що в пріоритеті ті, хто має бойовий досвід, і за віком я їм не дуже підходжу.

Ми з друзями поїхали до Львова, щоб провести наших дівчат, які виїздили за кордон, і я став на військовий облік там. Дивлюся — в черзі багато хлопців, думаю, клас, Львів теж хоче бути на передовій. Підходить військовий і запитує: «Хто хоче на війну?» Я собі думаю, що зараз буде ліс рук, і… один піднімаю руку.

«Хочеш бути добровольцем — давай! Маєш права — взагалі добре», — згадує Максим той день. — До речі, у нашій бригаді було кілька акторів, зокрема заслужений артист з театру імені Заньковецької. Ми всі потрапили до однієї роти, яку жартома називали не «авторота», а «акторота». Отож, мене без черги провели, я швидко пройшов медкомісію і вже 18 березня був у війську».

З РОЛІ ПРИКОРДОННИКА В АВТОРОТУ 103 БРИГАДИ

Максим зізнається, що до війни не мав жодного військового досвіду. Завдяки зйомкам фільму «Мирний-21» він знав, скільки важить автомат і вперше відчув, що означає тримати зброю в руках. Протягом місяця новоспечені солдати проходили навчання, їздили на полігон, а вже в квітні 103 бригаду ТРО ЗСУ відрядили на Донеччину.

«Коли ми вирушали, в голові крутилася одна думка: «Ось і завіса. Фінал…» Ці відчуття були спільними для всіх — незалежно від віку чи досвіду — кожен їхав у невідомість.

Першим пунктом призначення став Покровськ. Там усе буквально вибухало — небо палало, земля здригалася від ударів. З перших днів стало зрозуміло, в якій реальності ми опинилися. Але з іншого боку там не було часу на роздуми. Бачиш дерево — значить, треба тягнути його на позиції, щоб облаштувати бліндажі…»

Максим виконував обов’язки водія-гранатометника в автороті. Роботи було багато, і вона ніколи не закінчувалася. Проте важка праця його не лякала — для хлопця зі столиці це швидко стало частиною нового, суворого життя. Найважче ж давалося інше, зізнається Максим, втрати…

«Це не просто статистика. Загибель побратима — це глибокий, болісний удар. Там, на фронті, кожен стає частиною єдиної родини. І коли хтось гине, це відчуття, наче частина тебе відірвалася назавжди».

Першою трагічною втратою у бригаді став Юрій Брухаль — чоловік, з яким Максим познайомився у перший день служби, 18 березня. Юрій займався аеророзвідкою, і їх накрила мінометна міна через близьке розташування до ворога.

«Юрію був 41 рік. По життю я завжди тягнувся до старших. Мені важливо бути поруч із тими, хто має більше досвіду, знань, хто вже пройшов якісь етапи, які мені ще лише належало пройти. І це не про страх чи невпевненість. Мені зі старшими цікавіше, комфортніше. Пам’ятаю, як Юрій допоміг мені полагодити зламане ліжко. Здавалося б, дрібниця… Але саме з таких речей і складається відчуття підтримки, братерського плеча — того, що тримає, коли світ навколо змінюється».

Такі втрати повертають до реальності й безповоротно нагадують, чим насправді є війна. Спустошення зростає з кожною загибеллю. З близького оточення Максима загинули п’ятеро побратимів. А скільки ще — він навіть не береться рахувати. Бо кожне ім’я — це окрема історія, окрема втрата, яка не зникає з часом.

ДО БОГА БІЛЬШЕ ЗАПИТАНЬ, НІЖ ВІДПОВІДЕЙ

Захисник каже, що на війні змінюється саме сприйняття реальності. Речі, які в мирному житті здаються звичними або буденними, тут набувають зовсім іншого змісту. «Кожна міна, яка впала в те місце, де ти щойно стояв, — це твоя вдача. І з часом починаєш розуміти: не все у твоїх руках».

У родині Максима є дядько-священник, і хоча сам він не вважає себе глибоко релігійним, визнає: на війні бувають моменти, коли неможливо не відчути присутність чогось вищого. «Це відчуття приходить раптово — в тиші між вибухами, в погляді побратима, у тому, що ти залишився живим».

Цей баланс — між вірою, сумнівами і реальністю фронту — стає частиною внутрішнього фронту, який доводиться тримати щодня.

«Але, якщо чесно, — додає він, — у мене до Бога більше запитань, ніж відповідей».

У бойових умовах багато що вирішує не логіка, не навички і навіть не досвід. Часто — це просто випадковість. «Ти щойно поїхав — і за кілька хвилин туди прилітає снаряд. І ти вже не можеш цього ні пояснити, ні забути. Це тонка межа між життям і смертю, яку на війні відчуваєш гостріше, ніж будь-де».

Максима Девізорова нагородили орденом «За заслуги»

Протягом пів року 103-тя бригада ТрО виконувала бойові завдання на території Донеччини, а потім їх перекинули до Харківської області — вже після того, як українські сили звільнили значну частину цієї території. Зокрема, підрозділ діяв у районі Куп’янська.

«МОЖЕ ДОСИТЬ СОБІ БРЕХАТИ: ЯК П’ЄСА ДОПОМОГЛА ПЕРЕЖИТИ ЗРАДУ

Ще перед відправленням на Донеччину Максим Девізоров наважився зробити найважливіший крок у житті: освідчився коханій дівчині — Світлані.

«Пропозицію зробив по відеозв’язку, в останній день перед тим, як ми виїжджали на фронт», — згадує він.

Познайомилися Максим і Світлана ще за пів року до повномасштабного вторгнення — на одному з акторських кастингів. Їхні стосунки розвивалися стрімко. Здавалося, що це — справжнє кохання: глибоке, взаємне, з відчуттям «своєї людини» поруч.

«Вона проходила кастинг у виставу, над якою ми працювали. Дуже швидко знайшли спільну мову і захоплення. Ніби спільні цінності на родину були…», — розмірковує військовослужбовець.

Заручені мріяли про весілля — обговорювали, яке воно має бути. Хотіли справжнього свята з близькими та друзями, але війна диктувала свої умови. Зрештою, вирішили просто розписатися — тихо, без урочистостей.

Максим ділиться непростою особистою історією

«Ми одружилися в Дніпрі. Мене відпустили лише на один день», — ділиться співбесідник.

Після одноденної відпустки на розпис, Максим одразу повернувся на передову. За майже три роки служби зустрічей було небагато.

«Як скласти увесь час докупи — дай Боже, назбирається місяць», — каже Максим.

І коли, здавалося б, війна не змогла зруйнувати їхнього зв’язку, прийшов удар з неочікуваного боку. Згодом Світлана повідомила, що чекає дитину. Максим щиро радів — мріяв про сина, намагався перевестись ближче, аби бути поруч у цей важливий період.

Та ця надія не виправдалася: згодом з’ясувалося, що дитина — не його. Жінка, якій він довірив серце, зрадила. Історія великого кохання обернулася особистою трагедією — не менш глибокою і болючою, ніж сама війна.

«Це була зрада. Неприємна подія, до якої й зараз важко повертатися думками. Щоби прожити цю історію й нарешті відпустити її, я написав п’єсу. Це художній твір, сюжет якого значною мірою побудований на моєму особистому досвіді.

Для мене це стало своєрідним експериментом — спробою з’ясувати, чи може драматургія мати терапевтичний ефект. Тема була болісна, але щира. Я мав чимало ідей, над чим можна було б працювати, та врешті-решт сказав собі: «Може, досить уже брехати самому собі».

Девізоров близько трьох місяців працював над п’єсою. Зізнається, текст давався непросто — внутрішній опір, сумніви, емоційне напруження.

«Мій ментор, драматург Макс Курочкін, постійно підтримував мене, час від часу жартома питаючи: „Ну коли вже?“ Я ж чекав, поки історія сама дозріє й зможе вилитися на папір. І тільки коли я повернувся у свою військову частину, до побратимів, щось у мені змінилося. Буквально за ніч текст був готовий».

П’єса Девізорова «І в гóрі, і в радості і… шототам» стало особистим актом очищення. Це не лише історія про зраду — це свідчення того, що навіть найглибші рани можна перетворити на силу.

«Я також граю в цій виставі, хоча й не виконую головної ролі. Спочатку взагалі не планував виходити на сцену — терапевтичний ефект уже спрацював, і повертатися до цієї історії щоразу через гру здавалося надто болючим. Це, по суті, постійне повернення до тригерної точки. Я прожив цю ситуацію, відпустив її, і, чесно кажучи, не хочу повторно входити в той самий емоційний простір».

«ТЕАТР ВЕТЕРАНІВ» — КОЖНА ІСТОРІЯ ВАЖЛИВА

Після майже трьох років у зоні бойових дій, Максима відрядили до ТРО Медіа, що є відділом комунікацій Командування Сил Територіальної оборони. Нині він займається створенням документальних фільмів про війну та іншого інформаційного контенту, що формує культурну й інформаційну пам’ять про національний спротив.

Запрошення приєднатися до ТРО Медіа надійшло ще тоді, коли Максим служив у складі 103-ї бригади на фронті.

«Я дуже вдячний і полковнику Дмитрашківському, і людині, яка фактично привела мене у велике кіно — Ахтему Сеітаблаєву. Для мене він як хрещений батько в цій справі: супроводжував, підтримував і досі залишається поруч», — говорить Максим.

Нині Девізоров активно працює над проєктом «Театр Ветеранів», де на сцені виступають як колишні військові, так і професійні актори.

«У першому наборі на курс драматургії у нас було 10 випускників, зараз навчається вже 17 нових учасників», — розповідає Максим.

Проєкт починався як освітня ініціатива — програма з драматургії для ветеранів і цивільних, які прагнули поділитися власними історіями. Їм запропонували втілити спогади та переживання у вигляді п’єс, написаних із особистого досвіду.

Деякі з цих творів виявилися настільки сильними, що їх поставили як повноцінні вистави. Серед них — «Військова мама» Аліни Сарнацької, яка вже потрапила до шорт-листа національної премії «Гра». Також у репертуарі — вистави «Баланс» та «І в горі, і в радості».

Військовослужбовець повернувся на сцену, але тепер її назва — «Театр Ветеранів», і це не просто проєкт, це його життя.

«Я хочу, щоб ветерани знали, що є місце, де їх не лише бачать, а й чують — де їхні переживання мають значення, де їхні емоції знаходять звучання й перетворюються на мистецтво. Тут до їхніх почуттів прислухаються, тут їхні історії отримують простір. Тут вони важливі. І це саме те, що робить „Театр Ветеранів“ місцем, де мистецтво зцілює людські душі», — констатує Максим Девізоров.

Військовослужбовець Максим Девізоров

… Максим переконаний — попереду ще будуть бойові дії. І він готовий. Йому 29, у ньому спокійна впевненість і вмотивованість, яка не кричить, але тримає.
І вкотре розумієш: наші захисники — це справжні герої.

— Хто зараз Максим Девізоров?

— Військовослужбовець, у першу чергу. А вже потім — актор театру і кіно, — з усмішкою підсумовує він.

А потім зупиняється. І, ніби продовжуючи недоказану особисту історію, тихо додає:

— У серці ще лишилося місце для любові…

Дякуємо Максиму Девізорову за відверту розповідь і захист Батьківщини!

*** У матеріалі використані фото з особистого архіву Максима Девізорова.

Також читайте на «Вечірньому Києві»:

Сніжана БОЖОК, фото Бориса КОРПУСЕНКА «Вечірній Київ»