У Києві досвідчені реставратори зі студентами відновлять унікальне панно «Пори року»

У Національній академії керівних кадрів культури та мистецтв підписали меморандум про те, що в реставраційній майстерні вишу проведуть роботи з відновлення панно «Пори року», що прикрашало колишню Київську бальнеологічну лікарню.
Війна не завадила ентузіастам, які прагнуть зберегти знакові художні вироби, що прикрашали столицю і були створені митцями у різні періоди. Так сталось з колекцією декоративної кераміки Ольги Рапай, яку випадково знайшли на складі, а потім реставрували й представили на виставках, що мали великий розголос.
Історія дорогоцінних знахідок триває.
Ельміра Еттінгер, дослідниця архітектури модернізму і монументального мистецтва та її колега Олена Борисова випадково дізнались про те, що у приміщенні колишньої Київської бальнеологічної лікарні залишилось панно, створене художником-монументалістом Віктором Бліновим.

Ельвіра Еттінгер каже, що після того, як вони побачили умови в яких знаходиться робота, звернулись до власника будівлі, з проханням передачі твору до колекції Національного музею українського народно-декоративного мистецтва.
Тривалий час лікарня не працює і авторська керамічна робота була у занедбаному стані.
«Ми негайно звернулись до реставраторів, бо побачили, що маленькі частинки панно вже пошкоджені. Це все було у відкритому доступі і потроху гинуло. Тому ми звернулись до професіоналів», — пояснила Еттінгер.
Після цього почався демонтаж керамічного панно, яке складалось з п’яти великих «картин».
Діячки пішли до тих, хто має досвід і відповідну репутацію. Тож «Пори року» взялись відновити в Асоціації мистецтвознавців, експертів, оцінювачів та реставраторів.
Збереження образу та духу столиці, яку пам’ятають кілька поколінь її мешканців, відтворення пошкоджених та забутих архітектурних й декоративних творів — таку мету втілюють небайдужі кияни, громадськість та фахівці.
Твори, подібні до панно «Пори року» — історичний спадок, який показує, як художники намагались зробити неповторними різні куточки Києва.

Днями у Національній академії керівних кадрів культури та мистецтв підписали меморандум про те, що в реставраційній майстерні Академії проведуть роботи з відновлення панно «Пори року», що прикрашало колишню Київську бальнеологічну лікарню.
Директор ТОВ «Київінвест» Надія Засенко, яка є представником власника та її перший помічник Богдан Пінчук, а також Генеральна директорка Національного музею українського народно-декоративного мистецтва Людмила Строкова, погодились з ідеєю повернути до життя унікальне керамічне панно, яке поповнить музейне зібрання.

Потім ініціативна група звернулась до Асоціації мистецтвознавців, експертів, оцінювачів та реставраторів, яка провела юридичне узгодження, демонтувала панно та розмістила на тимчасове зберігання.
Ректор Національної академії керівних кадрів культури та мистецтв Валерій Марченко запропонував підписати меморандум, який засвідчив згоду всіх учасників порятунку панно «Пори року» до його реставрації та музейної прописки.
«Збереження української культури триває попри війну. Небайдужі люди рятують спадщину, а ми зацікавлені у тому, щоб наші студенти мали практику і працювали з такими прекрасними роботами», — поділився з «Вечірнм Києвом» Валерій Марченко.

Прикметно, що до процесу відновлення керамічного твору залучать студентів Академії. Під наглядом професіоналів молодь отримає безцінну практику, а також візьме участь у дискусіях фахівців, що підтримують збереження культурної спадщини України.
«Поки що по домовленості ми беремо 5 елементів панно в музей, але на час реставрації вони будуть знаходитись у Асоціації, а потім зробимо презентацію, виставку», — розповіла Людмила Строкова, керівниця Національного музею українського народно-декоративного мистецтва.
У музею нині є 15 тисяч одиниць кераміки в колекції і можна виділити збірку архітектурної кераміки. Це й керамічні вставки, зроблені за ескізами академіка Заболотного, є архітектурні вставки Софійської гончарні, панно Олександри Грузинської, тобто «Пори року» органічно входить у зібрання.
«Ми вже знаємо можливості та рівень Асоціації мистецтвознавців, експертів, оцінювачів та реставраторів, на що вони здатні. Впевнені, що ці роботи будуть достойно відреставровані. До нас приходять на роботу студенти Академії і ми бачимо, як важливе практичне навчання з перших курсів. У них не просто в дипломі написано — реставратор, а вони є практикуючі фахівці», — зазначила пані Строкова.
Чимало пам’яток руйнується щодня і культурну спадщину треба буде відновлювати. Якраз така база в Академії дуже підтримає державну політику у цій царині.
«Це хороший момент, коли наші студенти будуть працювати поруч з майстрами. Вони будуть розуміти проблеми консервації об’єкту і розконсервації. Ми не будівельний виш, ми маємо справу з роботами рухомими. Державі зараз дуже потрібні будуть реставратори, чимало об’єктів треба буде відновлювати. Тож я сподіваюсь, наші студенти оцінять те, що ми робимо для них. Ми і лабораторію створили. У нас це перший пілотний проєкт, сподіваюсь піде і надалі», — пояснив Валерій Марченко, ректор Академії актуальність залучення майбутніх реставраторів до роботи з фахівцями високого класу.
Після підписання меморандуму, всі учасники пішли до корпусу, де власне будуть тривати роботи з відновлення панно. Його фрагменти вивантажували та несли на руках.
«Мені пощастило, що я брав участь у демонтажі, я побачив у яких умовах була ця робота. Збереженість була непоганою. Треба чистити тепер. Розбирали роботу влітку. А зараз бачимо, що є і сколи, і певні втрати», — поділився враженням про стан панно керівник реставраційної групи, художник-реставратор Євгеній Тур. До слова він був провідним реставратором й колекції Ольги Рапай.

За словами реставраторів, на дослідження та відновлення панно «Пори року» знадобиться понад рік.
«Обсяг роботи великий, думаю, що ми спочатку подивимось, з якими проблемами зіштовхнемось, а потім не менш як рік точно нам знадобиться», — розповів «Вечірньому Києву» Євгеній Тур.

В Асоціації мистецтвознавців, експертів, оцінювачів та реставраторів заявили, що хочуть створити прецедент — щоб були майданчики з подібних дій — робочі групи, які можуть підключатись до демонтажу, збереженню, консервації, реставрації — все це етапи, які мають робити професіонали. Саме тому співпраця з Національною академією керівних кадрів культури та мистецтв є важливою і дуже актуальною.
Читайте також за темою:
«Знайшли під шаром пилу на складі: у Києві показали врятовані керамічні шедеври Ольги Рапай». Ольга Рапай прикрасила Київ фантастичними авторськими керамічними скульптурами та панно. Деякі з її робіт, що вважались втраченими, вдалось знайти, реставрувати й нині їх можуть побачити всі охочі.
Ольга СКОТНІКОВА, «Вечірній Київ»