ТОП кінострічок 2024, які варто переглянути
Оскароносці й артхаус, драми і хорори, про радість життя та жахи війни — підбірка фільмів які ми дивилися минулого року, а ви — могли пропустити
2024 рік був багатим на кінопрем’єри. Чимало маститих режисерів випустили свої нові роботи, а на премії Оскар та провідних кінофестивалях — було з чого обирати. Зрештою, вперше в історії Оскар за найкращий документальний фільм отримало українське кіно — страшна стрічка Мстислава Чернова «Одного разу у Маріуполі». Пропонуємо вашій увазі авторський ТОП-7 фільмів які вийшли в український прокат у 2024 і які — якщо ви їх пропустили — варті того, щоб ви таки їх переглянули.
«БІДОЛАШНІ СТВОРІННЯ» — режисер Йоргос Лантімос
Грецький режисер так званої «нової дивної хвилі» Йоргос Лантімос, автор «Вбивства священного оленя» та «Лобстера», вже привчив глядачів до чудернацьких сюжетів та дивної подачі. Але «Бідолашні створіння» стали у його фільмографії справжнім проривом. Фільм просто розірвав журі Венеційського кінофестивалю, Емма Вотсон отримала заслуженого «Оскара» за кращу жіночу роль, а в Україні попри те, що фільм демонструвався лише в оригіналі, стрічка мала успішний широкий прокат.
Сюжет: У вікторіанському Лондоні молода вагітна жінка накладає на себе руки, стрибнувши з високого мосту в Темзу. Блискучий, але злегка божевільний учений Годвін Бакстер реанімує жінку, пересадивши їй мозок її ненародженого немовляти, щоб вона не пам’ятала своє минуле життя, в якому була нещаслива. Так починається історія Белли Бакстер, яка дивиться на світ очима дитини, будучи абсолютно вільною від упереджень свого часу. Одного разу вона втікає з дому з адвокатом Дунканом Веддерберном, намагаючись пізнати навколишній світ і себе…
«ІДЕАЛЬНІ ДНІ» — режисер Вім Вендерс
Не можна не відзначити і повернення у велике кіно німецького класика Віма Вендерса. Автор культових «Аліси у містах» та «Неба над Берліном» мав провальний період в кар’єрі й лише найбільш відчайдушні синефіли думали, що німець ще може зняти щось вартісне. Аж раптом — виходять «Ідеальні дні», де Вендерс відійшов від всіх експериментів і занурився у свою улюблену стилістику — меланхолійного споглядання за світом з поезією та рок-н-ролом І глядачам і критикам фільм сподобався, а японський актор Кодзі Якусьо за роль в «Ідеальних днях» отримав приз Каннського кінофестивалю.
Сюжет: Хіраяма веде ретельно впорядкований спосіб життя: підготовка до нового дня, ранкова кава та виконання робочих обов’язків. Протягом кількох років чоловік працює прибиральником громадських туалетів у Токіо з прискіпливістю та професіоналізмом, які дивують його нового колегу Такаші. У вільний від роботи час Хіраяма любить фотографувати, особливо дерева, та проводити дні на самоті. Проте низка випадкових зустрічей нагадує Хіраямі про його минуле і несподівано змінює звичний розпорядок консервативного чоловіка.
«ЗОНА ІНТЕРЕСУ» — режисер Джонатан Глейзер
Моторошна у своїй простоті драма британця Джонатана Глейзера «Зона інтересу» вразила кіноманський світ в першу чергу завдяки звуку. Якщо раптом хтось скаже, що це кіно не обов’язково дивитися, то принаймні слухати його обов’язково точно. Автори дуже вдало змогли передати як моторошно можуть звучати смерть, байдужість і зло. Стрічка стала «Кращим іноземним фільмом» на Оскарі, й отримала купу нагород саме за звук. Вже в січні 2025 її знову показують у київському Будинку кіно.
Сюжет: Фільм, дія якого відбувається у роки Другої світової війни, розповідає про повсякденне життя Рудольфа Гесса, коменданта концентраційного табору Освенцим, розташованого на території окупованої Польщі. Чоловік проживає разом із дружиною та п’ятьма дітьми недалеко від місця роботи, у просторому двоповерховому будинку на великій ділянці з розкішним садом, теплицею та басейном. Нікого з німецької родини не турбує, що їхній добробут будується на масових вбивствах євреїв, політичних в’язнів та військовополонених.
«БІТЛДЖЮС, БІТЛДЖЮС» — режисер Тім Бертон
Торік вийшло чимало сиквелів — «Джокер», «Дюна», тощо. І щонайменше один з них — вдався на «ура» — саме «Бітлджюс, Бітлджюс».
Тім Бертон через 36 років зробив продовження свого ж фільму, запросивши на головні ролі тих же акторів, і йому неймовірним чином вдалося продовжити оповідь, не втративши ні грама чарівності першої історії. Ті хто виріс на першому «Бітлджюсі» виходили із залу дуже щасливими. І лише вже доросла Вайнона Райдер нагадувала про те, скільки часу пройшло з моменту виходу першої частини.
Сюжет: Лідія, яка встигла подорослішати та стати матір’ю, намагається жити звичайним життям після минулих подій, які змінили її назавжди. Колись вона зіткнулася з представником світу мертвих, що перевернув її світ догори дриґом. Здавалося, все залишилося позаду, але тепер у її житті з’явилася донька Астрід — дівчина, захоплена всім, що пов’язане з потойбічним. Її інтерес до незвичайного з часом стає все сильнішим.
Сімейну ідилію порушує несподівана трагедія, яка змушує Лідію та Астрід повернутися до її старого будинку. У новому середовищі дівчина знаходить загадковий макет міста, що зберігся серед старих речей. Не підозрюючи про небезпеку, вона випадково активує механізм, який відкриває портал у світ, сповнений хаосу. Це звільняє істоту, яку Лідія мріяла ніколи більше не зустрічати.
Повернення старого ворога ставить під загрозу все, що було дорогим для Лідії. Астрід, зачарована загадковим світом, не усвідомлює всієї небезпеки, у той час як її мати знову намагається знайти спосіб врятувати себе та доньку. Чи вдасться Лідії подолати нові випробування та зберегти баланс між світом живих і мертвих.
«ПОВСТАННЯ ШТАТІВ» — режисер Алекс Гарленд
Неочікувано цікавим для українських глядачів став фільм Алекса Гарленда про вигадану громадянську війну в США. Якісна динамічна стрічка приваблює не лише сміливістю та продуманістю сюжету, а й якісними акторськими роботами, зокрема Кірстен Данст, Кейлі Спейні та Джессі Племонса.
Сюжет: У недалекому майбутньому, група військових журналістів намагаються вижити, розповідаючи правду про громадянську війну в США.
«СУБСТАНЦІЯ» — режисерка Коралі Фаржа
Ця стрічка здійснила справжній фурор і нікого не залишила байдужим. Хтось захоплювався феміністичними меседжами, відсилками до Стенлі Кубрика. Хтось плювався від огиди та набридлої, популярної моралі. Але всі це кіно помітили. Боді-хорор Коралі Фаржа з Демі Мур та Маргарет Кволлі моментально мемефікувався, а осінь 2024-го в середовищі кіноманів пройшла за обговоренням «Субстанції»
Сюжет: Слава голлівудської зірки Елізабет Спаркс залишилася у минулому, хоч вона все ще веде популярне фітнес-шоу на телебаченні. Але коли її шоу збираються перезапустити з молодою зіркою, Елізабет наважується на експеримент — так на світ з’являється молода та сексуальна Сью.
«20 ДНІВ У МАРІУПОЛІ» — режисер Мстислав Чернов
Було б набагато краще, якби подібного фільму не існувало і його навіть не треба було задумувати, адже це страшне документальне кіно про війну в Україні. Не хочеться скочуватися в маніпуляції типу «це має побачити кожен українець», але той факт що стрічка отримала Оскар і загалом стала для світу дуже важливим документом про воєнні злочини Росії — говорить сам за себе. Її навіть так просто не порадиш до перегляду, настільки вона емоційно важка. Та говорити про кіно 2024 року, і не відзначити «20 днів у Маріуполі» було б просто злочином.
Сюжет: Члени команди Associated Press стали останніми міжнародними журналістами в оточеному Маріуполі. Вони продовжили роботу в облозі та зафіксували кадри, які пізніше стали визначальними образами війни: смерті дітей, масові поховання, розбомблений пологовий будинок та інші жахи російських злочинів.
Владислав ВЛАСЕНКО, «Вечірній Київ»