У столичному Музеї Ханенків знайомлять з творчістю художника та ілюстратора Віктора Гукайла
До виставкового проєкту «Ковчег» увійшло 77 графічних робіт київського митця Віктора Гукайла, створених упродовж його життя.
Сьогодні, коли постійні експозиції музеїв заховані, у своїх залах вони представляють твори сучасних митців. Не винятком є й Музей Ханенків, що в мирні часи давав змогу насолоджуватися західноєвропейським та східним мистецтвом.
Цього разу у декількох залах музею показують графіку Віктора Гукайла, який пішов з життя у серпні 2023 року.
«Почали працювати над цим проєктом рік тому, після того, як автор залишив нас. Було цікавим і важливим завданням подивитися на його творчість і показати те, що він хотів нам передати, — зауважила гендиректорка музею Юлія Ваганова. — Творчість автора є дуже широкою, однак протягом всього життя наскрізно присутній один образ — ковчег.
Через нього ми б хотіли поговорити про Україну як ковчег, про наші особисті ковчеги, про ті ковчеги, які люди збирали, евакуюючись на початку 2022 року та що змогли врятувати під час війни. Про те цінне, залишається завжди з нами й те, що ворог не зможе у нас відібрати. Цей проєкт про мудрість, стійкість та віру».
Втілити виставку допомогла родина Віктора Гукайла — його доньки, Анна Іпатьєва і Соня Гукайло, які пішли по слідах батька і стали художницями.
«Тато водив нас маленькими сюди на практику малювання, розповідав про картини, разом робили начерки, скетчі. Це наш улюблений музей з дитинства. Майже щовихідних ми бували тут, — пригадує Анна Іпатьєва. — Весь час батько звертався до західного і східного мистецтва. Захоплювався і надихався Міро, Пікассо, Хокусаєм, Веласкесом. Він був би щасливий, що його роботи показуються саме в цьому сакральному місці. Ми запросили музейників в майстерню батька, де збереглися роботи з 1960-х років. Вони зробили відбір і представили музейне бачення ковчега».
Серія «Ковчег» Віктора Гукайла бере початок у 1990 роках. Це і великі композиції з ретельно проробленими деталями, і майже фрагментарні начерки. Часом ковчеги перетворюються на неозначені міста-території, лаштунки сцени, а згодом з’явилися зображення серцевин кораблів порятунку, розлінованих на секції-каюти, мешканці яких схожі на загадкові знаки-символи, подібні до літер єврейської абетки. Насамкінець рефлексії митця на спричинені воєнними діями руйнації, відобразилися в окремій серії ковчегів, що набули подоби скалічених війною будинків.
Певним чином ця серія художника стала пророчою, адже під час війни давня притча про Ноїв ковчег набуває особливого змісту — врятувати те найцінніше, що потім дасть змогу продовжити життя. У ширшому сенсі ця оповідь говорить про ковчег кожного з нас, який будується і наповнюється важливими сенсами та спогадами протягом життя.
Роботи на виставці репрезентують різні періоди творчості художника та демонструють трансформації його художньої мови.
«Ми відібрали ті теми та образи, які були найдорожчими для художника, які б він образно взяв би на свій ковчег, — розповіла «Вечірньому Києву» співкураторка виставки Олена Мітякіна. — Віктор Гукайло народився після війни. Навчався у 1960-70-х роках, отримав класичну академічну освіту. Чудово володів рисунком, лінією, штрихом, ефектами світлотіні, з часом відійшов від предметного зображення та виробив оригінальний стиль. Ми не намагалися показати його шлях хронологічно, але в залах можна побачити як трансформувалася мова автора.
Один зал присвячений єврейській тематиці. Це його ілюстрації до творів Шолом-Алейхема, адже Віктор Гукайло багато працював як ілюстратор, твори про єврейських народних музик, клезмерів. Також одна з досить ранніх його серій «Київ», де митець змальовує, зокрема, колоритні образи Бессарабського ринку. Це і вифлеємські мотиви, присвячені тернистому шляху Ісуса Христа, і серія «Застілля».
Багато робіт він написав у Седневі Чернігівської області, на творчій базі художників, куди митці приїжджали зі своїми родинами. Це краєвиди, мешканці, тварини, портрет старшої доньки.
У шафах показуємо художні щоденники, Віктора Гукайла які він вів протягом життя. А також начерки та ескізи, які не були втілені у великих роботах. Дуже любив друзів і багато їх малював. На виставці можна прослідкувати, як його портрети від реалістичних набули трансформацій. Зокрема, показуємо дві останні монотипії з серії портретів.
У 2022 році, з початком повномасштабного вторгнення, митець поїхав в ізраїльське містечко Таль-Ель. Там у нього не було офортного станка, тож не мав змогу робити улюблені монотипії. Лінерами на простому канцелярському папері малював пагорби міста. А ще збирав каміння і на ньому зображував ковчеги».
Віктор Гукайло (1948, Київ — 2023, Таль-Ель, Ізраїль) — український графік, живописець, ілюстратор, сценограф. З 1993- року працював головним художником у Київському театрі ляльок. Був головним художником двох Дніпровських Музеїв — Музею АТО та Музею «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні».
Ковчег. Твори Віктора Гукайла
Коли: до 24 листопада, 10:30 до 17:30
Де: Музей Ханенків, вул. Терещенківська, 15-17
Вартість квитків: 100 грн, для пільгових категорій 50 грн.
Читайте також:
- Найтемніша ніч перед світанком: відомі митці розкривають нові горизонти крізь пітьму. Впродовж останніх років Петро Сметана та Володимир Семків присвячують свої мистецькі твори новій українській дійсності, моделюючи мистецьку мову, яка описує наш шлях крізь попіл сьогодення до майбутнього пейзажу віри.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»