Фортеця мистецтва: у столиці відбулася прем’єра сучасних балетів «Кассандра» та «Мойсей»

Солістка балету Національної опери Ліна Володіна (Кассандра) та балетмейсерка-постановниця Олеся Шляхтич (Єлена) в сцені з балету «Кассандра». Фото: Олександра Злуніцина
Солістка балету Національної опери Ліна Володіна (Кассандра) та балетмейсерка-постановниця Олеся Шляхтич (Єлена) в сцені з балету «Кассандра». Фото: Олександра Злуніцина

Це вже друга за рік творча робота талановитої Олесі Шляхтич, засновниці та керівниці OSDC Dance Theater, яка також виконала одну з головних ролей у своєму балеті «Кассандра».

Наприкінці жовтня на сцені Національної опери України, в межах проєкту «Fortress», представили прем’єри двох сучасних балетних вистав «Кассандра» та «Мойсей», натхненних геніальними драматичними творами Лесі Українки та Івана Франка.

Постановницею вистав «Кассандра» та «Мойсей» стала молода талановита балетмейстерка Олеся Шляхтич.

Балет «Кассандра» представляє переосмислення античних мотивів та міфології Греції у сучасній хореографії. Фото: Олександра Злуніцина

На її думку, проєкт «Fortress» символізує культурне відродження у часи війни, а літературні першоджерела двох видатних корифеїв-класиків отримують нову силу та актуальність у важких реаліях нашого сьогодення, закликаючи суспільство до об’єднання та відстоювання українських цінностей.

Обидві вистави відзначаються інноваційною сценографією, де поєднано живопис, 3D графіку та мистецтво театрального танцю.

Сцени з вистави «Кассандра». Фото: Олександра Злуніцина
Фото: Олександра Злуніцина
Фото: Олександра Злуніцина

Кассандра — це переосмислення античних мотивів і грецької міфології. У балеті виразно відображено характерні позиції та рухи, натхненні грецькими фресками та скульптурами. За допомогою ультрасучасної пластики, Олеся Шляхтич створює образи, що захоплюють дух і привертають увагу своєю стильністю та екзотичністю.

Мойсей, навпаки, демонструє довгий і важкий шлях боротьби за справедливість і волю. Хореографія втілює протест і бунт, поєднуючи їх із віковою мудрістю та силою головного героя. Олеся Шляхтич вражає глибиною розуміння літературних творів, показуючи головного героя як провідника, що веде народ за собою.

Євген Кайгородов втілив трагічий образ Мойсея. Фото: Олександра Злуніцина

Хореографка розповідає, що ідея поєднати у своїй постановці історії цих двох героїв є невипадковою, адже Кассандра та Мойсей, як символи боротьби за справедливість, стають втіленням ствердження гендерної рівності в культурі.

Цю ідею підтверджує і художник-сценограф вистав Петро Богомазов, наповнивши декорації вистав уламками стародавніх мистецьких творів. Ну і звісно на поверхні є те, що Кассандра — жінка, що бачить майбутнє, Мойсей же чоловік, що веде народ за собою.

Сценографія вистав доповнюється картинами сучасного українського митця Євгена Клименка. І попри деякий мінімалізм у декораціях, сценічний простір Національної опери повністю наповнювався змістом ключових подій балетів «Кассандра» і «Мойсей».

У сценографії «Кассадри» використані картини Євгена Клименка. Фото: Олександра Злуніцина

На думку Петра Богомазова, сценографія картини є не лише демонстрацією краси та візуалізацією мистецтва, але й своєрідний емоційний заклик до спротиву агресії та підняття бойового духу українців.

Музичною основою для вистави «Кассандра» стали твори Антоніо Вівальді та сучасного композитора Safri. А зворушливі звуки «Stabat Mater» занурювали глядачів в атмосферу глибокої скорботи та співчуття, створюючи емоційний зв’язок з трагедією, описаною в тексті драми Лесі Українки.

Сцена з вистави «Мойсей» Фото: Олександра Злуніцина

У виставі «Мойсей» використовується єдина музична композиція створена Тимофієм Старєнковим.

У головних паріях виступили солісти балету Національної опери України:

«Кассандра»: Ліна Володіна (Кассандра), Микита Кайгородов (Гектор), Данило Пащук (Паріс), Клеман Гійом (Долон), Еліна Бідна (Андромаха), Каріна Тельвар (Поліксена), Тімоті Харфорд (Сінон). Партію Єлени виконала сама постановниця Олеся Шляхтич.

«Мойсей»: заслужений артист України, балетмейстер-репетитор Національної опери Євген Кайгородов (Мойсей), Микита Кайгородов (Авірон), Андрій Скляр (Датан), Клеман Гійом та Катерина Крук (Демони).

Дитячих персонажів втілили юні артисти ансамблю «Віра» Палацу дитячої та юнацької творчості Києва.

Постановниця Олеся Шляхтич після премє’рного показу вистав. Фото: Олександра Злуніцина

Глядачі сприйняли обидві вистави надзвичайно тепло, відзначивши високий рівень виконавської майстерності, виразну хореографію і пластику, також глибокий зміст обох балетів.

На думку постановників, обидві вистави є частиною великого культурного руху, який прагне підтримувати та зміцнювати національні цінності та ідентичність у сучасних реаліях. Також творчий колектив висловив сподівання, що нові балетні вистави стануть новим словом у сучасній українській хореографії, нагадуючи про незламну силу українського духу і культурні основи, що підтримують наше суспільство.

Проєкт реалізується за підтримки «Українського культурного фонду».

До теми: Елегія воєнного часу: у столиці показують балет-мініатюру на музику Сильвестрова.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»