У столиці завершився масштабний музичний проєкт «Симфонія Криму»

Гастрольний тур тривав з серпня — до початку вересня. Світлина надана організаторами проєкту
Гастрольний тур тривав з серпня — до початку вересня. Світлина надана організаторами проєкту

Влітку цього року в 18 містах нашої країни вперше представили концертну програму кримськотатарської симфонічної музики.

Нещодавно в Україні відбувся благодійний концертний тур «Симфонія Криму. Повернення», присвячений 80-м роковинам депортації кримських татар.

Проєкт спрямований на популяризацію історії та культури корінних народів Криму, формування національної свідомості та підтримки єдності українського народу в контексті анексії Криму. Він не лише знайомить широку аудиторію з сучасною кримськотатарською симфонічною музикою, але й наголошує на єдності України, відкриваючи двері до культурних скарбів окупованого рф півострова.

«Симфонію Криму» представили у 18 містах України. Світлина надана організаторами проєкту

Благодійний гастрольний тур тривав впродовж серпня-вересня у 18 містах, від Ужгорода до Дніпра, від Чернігова до Одеси, зібравши глядацьку аудиторію у понад 10 000.

У виконанні Національного президентського оркестру під орудою заслуженого діяча мистецтв України, диригента Ділявера Османа прозвучали симфонічні твори «Кримські візерунки», «Симфонія №2 «Avdet» (Повернення) та Ода «О, мій святий народе!» сучасної композиторки Ельвіри Емір.

На сьогодні вона є однією з небагатьох жінок-композиторок в кримськотатарській культурі, що само по собі є винятковим фактом. На думку музикознавців, її музика відчутно вкорінена у кримськотатарський мелос, неповторний своїм колоритом. Разом із тим, її стиль, крім національних фольклорних традицій, гармонійно поєднує деякі стильові явища музичного модернізму XX століття, зокрема, неоромантизм та імпресіонізм.

Мистецький проєкт присвячеий 80 роковинам депортації кримських татар, що визнана геноцидом. Світлина надана організаторами проєкту

«Симфонії композиторки — потужні й масштабні, вони вражають рівнем драматизму і широтою музичного „дихання“. Безумовно, їхня авторка — самобутня й глибока композиторка, а її музика варта представлення на найбільших концертних майданчиках світу», — переконані музикознавці.

На думку диригента і музичного керівника проєкту «Симфонія Криму. Повернення» Ділявера Османа, цей музичний проєкт став для нього особливим.

«Наша місія зробити все, щоби люди, які мешкають у Криму, відчували нашу підтримку. А для тих, хто живе на материковій частині України, через поезію та музику показати всю красу нашого Криму. Це наша земля і ми маємо об’єднуватись у спільній боротьбі, заради звільнення наших громадян з окупації, в якій вони опинились після 2014 року. Кожен на своєму місці має робити все, щоб наблизити перемогу над ворогом і допомогти повернутись до рідної землі всім тим, хто вимушений був її залишити після ворожої навали. Ми мріємо про концерти після перемоги України на деокупованих територіях та обовʼязково в Бахчисараї та впевнені, що цей проєкт став вагомим внеском у культурну дипломатію, сприяючи зміцненню іміджу України як невіддільної частини європейського культурного та історичного простору», — зауважив диригент.

Великий гастрольний тур завершився успішним виступом у Києві. Світлина надана організаторами проєкту
Світлина надана організаторами проєкту

Виступи супроводжувались відеорядом, який візуально висвітлив ключові події життя кримськотатарського народу за останні 250 років: від доби хана Криму Ґерая та приєднання Криму до росії, першої хвилі міграції до депортації кримських татар в 1944 році, анексії Криму та повномасштабного вторгнення.

Музичну частину програми гармонійно доповнював виступ майстра художнього слова Олександра Рудька з поезією видатного польського класика Адама Міцкевича — вірші з циклу «Кримські сонети» (у перекладі Максима Рильського), створені свого часу під враженням від двомісячної подорожі Кримом.

«Мені захотілося створити культурний продукт, який закцентує на тому, що Крим — це Україна. І якраз сонети Адама Міцкевича, вони дуже чітко передавали мої почуття, людини, яка не має безпосереднього відношення до Криму. У них дуже добре показано погляд незаангажованої людини на Крим, на його історію і культуру», — розповів Олександр Рудько.

Відвідувачі мали змогу почути наживо твори сучасної композиторки з Криму Ельвіри Емір. Світлина надана організаторами проєкту

За його словами, ідея цього проєкту народилася ще на початку повномасштабного вторгнення, а її головним мотивом є поширення у медіапросторі тези «Крим — це Україна».

«Всеукраїнський тур став потужним інструментом єднання українців. Завдяки музиці, силі слова та емоційним відео тур не лише підняв бойовий дух, але й нагадав кожному українцю про нашу незламність та прагнення до свободи, — розповідає Світлана Євдокименко — кураторка туру. — Наш проєкт став яскравим свідченням того, що українська культура є непереможною і продовжує жити навіть у найскладніші часи».

Олександр Рудько, Ділявер Осман та Світлана Євдокименко. Світлина надана організаторами проєкту

Гастрольний тур реалізований Національним президентським оркестром та ГО «Культурно-мистецька фундація DUSHA UA» за підтримки Міністерства культури та інформаційної політики України, Меджлісу кримськотатарського народу, телеканалу АТР, мережі ресторанів кримськотатарської кухні «Мусафір» та «Хаджибей».

До теми: симфонія Криму та поезія Міцкевича: у Філармонії представили новий масштабний артпроєкт.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»