У столиці показують унікальні витвори сучасного українського дизайну. ФОТО
У межах ДВРЗ Design Days на двох локаціях, що розташовані на ДВРЗ та Подолі, можна оглянути експозиції функціонального та промислового дизайну.
ДВРЗ Design Days проходить у столиці вже вдруге. Його місія — познайомити усіх охочих з сучасним доробком дизайнерів та підтримати українських виробників.
Просторами цієї події стають промислові зони, а кураторські експозиції допомагають відвідувачам краще розбиратись в дизайні та його напрямках.
«Минулого року ми говорили суто про промисловий дизайн, цьогоріч представили дві секції — функціональний та промисловий дизайн, — розповів продюсер ДВРЗ Design Days Роман Михайлов. — В галереї Panoptikum на ДВРЗ знайомимо з функціональним дизайном, що на межі з мистецтвом. Це лімітовані речі, створені укранськими авторами. Експозиція має музейний формат, через QR-код відвідувач може послухати історію кожного предмету. На другій локації, у Культмотиві, демонструємо промисловий дизайн, речі, які можуть бути масовим продуктом. Минулого року у нас було 18 учасників, цього року — 42».
Кураторка та ідеологиня ДВРЗ Design Days, історикиня і дослідниця дизайну Лариса Цибіна, понад 20 років працює з дизайном. Зізнається, що з початком повномасштабного вторгнення сфокусувалася саме на українському дизайні, аби розповідати про нього у нас та за кордоном.
«У травні 2022 році в Барселоні ми представили експозицію в Музеї дизайну лише з одним об’єктом та інформацією про те, як відчули зміни, з мирного часу перейшли у воєнний. Показали, наскільки українські дизайнери можуть швидко пристосовуватися до обставин, — поділилася вона. — Потім про українських дизайн розповідали у Вільнюсі, Мілані. Торік на Дизайн бієнале в Лондоні має перший український павільйон серед 40 країн світу. Помітила, що всі хочуть розповідати свою власну історію. Тоді ми вирішили зробити таку локальну подію в Україні і започаткували ДВРЗ Design Days. Цього року демонструємо як унікальні штучні об’єкти з високим рівнем майcтерності і ті, які можна тиражувати».
На ДВРЗ Design Days приїхали два міжнародних гостя. Це дослідниця дизайну з соціальної точки зори, дизайн-критикиня та журналістка з Великої Британії Еліс Роусторн. Вона є співзасновницею організації Design Emergerncy, що покликана завдання часу світового масштабу через дизайн.
Для створення секції функціонального мистецтва запросили бельгійського галериста і колекціонера Жана Франсуа Деклерка, який проводив виставки в багатьох європейських містах. Він зголосився підтримати митців та дизайнерів України, що продовжують творити попри війну.
«В експозиції ми намагалися створити певні родинні ансамблі — за духом, атмосферою чи матеріалами, щоб в кожного була своя історія, — розповів Жан Франсуа Деклерк. — Ці об’єкти є шедеврами та предметами побуту водночас, їх можна використовувати у повсякденному житті. Красиві та вишукані, вони покликані зробити інтер’єр неповторним.
Особисто мене вразила колекція Андрія Хворостяного «Хмиз». Ми створюємо стільці 5 тисяч років, є мільйони екземплярів різних стільців, але український дизайнер створив стілець, який не має аналогів за формою. Вони не лише оригінальні, а й зручні. І це дуже важливо для функціонального дизайну, адже речі повинні мати не лише оригінальну форму, а й бути комфортними при використанні.
На мою думку, українські дизайнери мають власний стиль, що дуже важливо. І виділяються на будь-якій виставці. Цей український дух проявляється у формах, матеріалах, у витворах помітний вплив культури та ідентичності».
Стільці колекції «Хмиз» дійсно привертають увагу — їх спинки з двох ламелей виглядають тендітними, але насправді створюють зручну та пружинисту опору для спини.
«Ця колекція є експериментом з матеріалом, формою, конструкцією, але акцент зроблений на властивостях матеріалу, — поділився дизайнер з Харкова Андрій Хворостянов. — Щоб не зламатися, треба бути гнучким, як хмиз. Так і тут. Легкий, м’який та аморфний лист фанери, коли згинається, набуває конструктивних властивостей. На цьому тектонічному принципі побудована колекція. Хмиз можна гнути, але він не зламається. Як і ці спинки, що адаптуються під людину. Форму спинки шукав потягом декількох місяців, і у кожного стільця спинки трохи різні, більш м’які та жорсткі».
В експозиції є й декілька предметів зі скла, зокрема настінний декор та вази від майстерні Plus Object.
«Ми робимо витвори декоративного мистецтва з натуральних матеріалів. Кераміки, скла та металу, — зазначив Сергій Фомічов. — Наприклад, один з об’єктів виготовлений зі скла з титановим напиленням, його форми нагадують бульбашки. Цікавою є поведінка скла, створення умов для отримання певної форми. Важливо, яка була температура і наскільки ти зупинив час, коли скло плавиться. Щосекунди все змінюється, мікрони різниці народжують різноманіття форми».
Чимало дизайнерів у своїй творчості звертаються до етніки або застосовують для своїх виробів незвичні матеріали. Так, мисткиня Оксана Левчиня свої масштабні текстильні скульптури-тотеми виготовляє зі шкарпеток Житомирської фабрики. А робота з колекції «Mushrooms» дизайнерів Андрія Руденка та Валерія Кузнєцова створена з деревних багатопорових грибів. «Ідеї ростуть, як гриби. Але не кожна з них стає реальністю у вигляді дизайнерського виробу», — слоган колекції.
Бренд Kint вирішив переосмислити колекцію модульних крісел-диванів Puffa, зробивши оббивку для свого бестселера з натуральної вовни.
«Це наша колаборація з брендом GUSHKA, мануфактурою з Косова, що роблять килими та ліжники, — зазначив дизайнер Ростислав Сороковий. — Ми вдягли наші пуфу в їх матеріал. Хотілося колаборації з етнічним вайбом, щоб переглянути наші форми, подивитися на них з іншого боку. Це перші колекційні крісла, оббивка яких втілена майстрами вручну у двох автентичних техніках: гуневій та чесаній. В обох техніках буде виготовлено лише по 100 виробів, кожне крісло матиме порядковий номер.»
Спеціально до події на території ДВРЗ привезли товарний вагон, в якому облаштували спеціальну експозицію. Тут можна побачити кінетичну скульптуру Ernst студії лабораторії Smith & Winken.
«Це об’єкти кінетичного ренесансу. Скульптур всього 21, виробляємо їх у Дніпрі, — поділився один зі співзасновників Валерій Кузнєцов. — Ці витвори виставлялися в Женеві, Дубаї, Мілані, Стокгольмі, Сингапурі. Скульптура Ernst має дві швидкості — вальс та пасадобль. В ній можна побачити багато образів: від Босха до футуристичних тварин, позаземних істот. А складний механізм кожного такого об’єкта нараховує 250-450 деталей, кожна виготовляється за власним ескізом. Тож скульптури поєднують дизайн, мистецтво, механіку, і виготовлені в лімітованій кількості — 12 екземплярів».
Навпроти — інсталяція від організаторів, яка спонукає до відчуттів та роздумів. Можна почути, як краплі води падають зверху в металевий таз. За словами організаторів, глядачам дають свободу в інтерпретації цієї інсталяції. Вона і про плинність часу, і про змінність, і про маленькі кроки, що ведуть до великих цілей.
На другій локації — у КультМотиві на Подолі — представлений промисловий дизайн, зони вуличних меблів, сучасних українських матеріалів та дизайн повоєнного часу з об’єктами, які дотичні до нашого сьогодення, а також працює поп-ап магазин із сувенірами.
Так, один зал присвячений сучасним українським декоративних матеріалам, які поєднують в собі інноваційні рішення та розуміння традиційних ремесел.
А експозиція «Дизайн реального часу 3.0» розповідає про силу та адаптивність українських дизайнерів в час війни. Кожен об’єкт є промовистим: годинник з лімітованої колекції містить на циферблаті роботу Гамлета Зіньківського «Час чує нас», що розташована на зруйнованому російською ракетою будинку у Харкові, тактичні ноші пошиті з вітрил, сейф для зберігання спорядження Keeper Box.
Куратором експозиції промислових об’єктів та декору стала українська дизайнерка Катерина Соколова.
Слідкуйте за новинами на сайті або в офіційних соцмережах ДВРЗ Design Days.
Коли: до 25 серпня, 11:00 — 19:00
Де: галерея Panoptikum на ДВРЗ, вул. Алматинська, 8 (обʼєкти функціонального мистецтва), КультМотив, вул. Набережно-Хрещатицька 31/36 (предмети промислового дизайну)
Вхід вільний, за попередньою реєстрацією в тг-боті @DVRZdesigndays2024_bot.
Читайте також:
- Kyiv Design Week 2024 — головні дати, локації та події. Події відбуватимуться на понад 10 локаціях від партнерів та креативних бізнесів-учасників з 28 серпня по 4 вересня.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»