До фіналу Всеукраїнського фестивалю-премії «ГРА» потрапили 6 столичних вистав

Вони змагатимуться у номінаціях «За найкращу драматичну виставу», «За найкращу камерну виставу», «За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу» та «За найкращу танцювальну виставу і виставу фізичного театру».
Завершився другий відбірковий етап 6-го Всеукраїнського театрального фестивалю-премії «ГРА», засновницею та організаторкою якої є Національна спілка театральних діячів України.
Експерти наживо переглянули вистави лонгліста, провели голосування і сформували шортліст.

«Попри регулярні обстріли, вимкнення електрики, а зараз ще й аномальні погодні умови, експертам протягом майже 5 місяців вдалося переглянути 34 вистави лонгліста у 10-ти містах країни, — розповів директор фестивалю-премії ГРА Богдан Струтинський. — Тільки уявіть собі, в рамках ГРИ відбулося 83 покази. І поки вони
тривали, до нас вже звернулося кілька експертів з-за кордону, які хочуть і готові
приїхати до нас на фінал ГРИ. І це дуже надихає нас далі працювати і продовжувати. Тож готуємося до фіналу у листопаді!»
Переглядала вистави і формувала шортліст 6-го фестивалю-премії Експертна рада, до якої входило 10 українських фахівців_чинь театрального, музичного, перформативного та хореографічного мистецтва з 3 міст країни: Юлія Бентя, Сергій Васильєв, Ганна Веселовська, Ірина Зубченко, Людмила Олтаржевська і Кристина Шишкарьова з Києва, Роман Лаврентій та Олексій Паляничка зі Львова, Яна Партола і Юлія Щукіна з Харкова.
Цього року в шортліст потрапило 13 театральних колективів з 5 міст країни (Київ –
6 вистав, Львів — 4, Харків — 2, Одеса та Івано-Франківськ — по одній). З 14 вистав
короткого списку 12 належать до репертуарів державних та комунальних театрів, 2
створені незалежними театральними і танцювальними колективами.
ЯКІ КИЇВСЬКІ ВИСТАВИ УВІЙШЛИ ДО ШОРТЛІСТА

Вистава «Візит» ((Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка) створена режисером Давидом Петросяном за однією із найвідоміших п’єс класика швейцарської літератури Фрідріха Дюрренматта «Візит старої дами». Його парадоксальні, сповнені гротеску і «чорного гумору» твори із захоплюючими інтригами, абсурдністю ситуації, в які потрапляють персонажі, і в той же час глибинним знанням людської психології, приваблюють не одне покоління митців світового театру.
За сюжетом, через багато років в місто своєї юності, першої любові приїжджає жінка Клер. Дівчиськом, через зраду коханого, звинувачена у розпусті і народженні позашлюбної дитини, втікаючи від загального осуду, вона змушена була щезнути. Її приїзд викликає ажіотаж серед мешканців, адже ж на сьогодні міліардерка їхня остання надія, лише вона із своїми капіталами здатна вселити життя у занедбане місто і повернути добробут в їхні домівки. Однак Клер приїхала не лише заради зустрічі із містом та колишнім коханням Альфредом Ілєм, вона прагне справедливості. Жінка погоджується подарувати городянам один мільярд, але за однієї умови…

«Кортес» (Київський академічний театр «Золоті ворота») за п’єсою сучасної драматургині Лєни Лягушонкової — це історія про важливість культурної самоідентифікації та необхідності прощання зі своїм колоніальним минулим. Іспанські мандрівники на чолі з відомим генералом Ернаном Кортесом через жагу до слави та грошей вирушають в Америку — «рятувати» імперію ацтеків від жахливих традицій жертвоприношень та рабовласництва. Досягнути вони цього намагаються звичними для них засобами — вбивствами, мародерством та руйнуванням. Головне питання, яке постає перед героями: хто з них варвар, а хто — бог?

Вистава «Довірливі розмови» (Український малий драматичний театр) за мотивами роману Інгмара Бергмана — «музей одного життя», що є унікальною експозицією вічних тем та людських почуттів: пристрасть, ревнощі, любов, зрада, секс, екзистенція та пошук Бога.
Це вистава формату site-specific. Її дія органічно вплетена у простір, в якому вона відбувається. Глядачі разом із персонажами переміщаються кімнатами історичної будівлі, а декораціями слугують інтерʼєри початку двадцятого століття.
«Номінація „За кращу камерну виставу“ — не тільки одна з найбільших по
кількості учасників, але також одна з найсильніших у цьогорічний „ГРІ“, — зауважила експертка 6-ї ГРИ Ірина Зубченко. — Вистави, які потрапили до шортліста дуже різні. „Кортес“ Київського театру „Золоті ворота“ — це іронічна, гостра, місцями жорстка, але злободенна історія про непрості часи минулого, які органічно переходять у реалії сучасної російсько-української війни. Вистава Київського Малого театру „Довірливі розмови“ у постановці Дмитра Весельського нагадує про
безкрайні глибини і провалля у людській душі і запрошує у світ, де, на жаль,
не кожна розмова людини з людиною є довірливою».

Мюзикл «Тигролови» (Київський національний академічний театр оперети) за мотивами роману Івана Багряного — динамічна постановка із насиченою сюжетною лінією, де є любов, свобода та жага до життя. «Сміливі завжди мають щастя» — важливий посил, що здатний надихнути та спонукати до рішучих дій.
Головний герой — молодий український інженер-авіатор Григорій Многогрішний, правнук гетьмана Дем’яна Многогрішного, знаходить у собі сили кинути виклик жорстокій системі, витримати надважкі випробування, перемогти відчай і безвихідь, вистояти та зберегти людяність, долаючи перепони на шляху до щастя.

Мюзикл «Піноккія» (Культурно-мистецька фундація «DUSHA|UA», Київський муніципальний академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва) — це новий авторський проєкт для всієї родини створений у Київській опері. Історія дерев’яної ляльки Піноккії про спробу пізнати себе та про бажання втілити свою найзаповітнішу мрію — стати справжньою дитиною.
Лібрето створено за мотивами казки Карло Коллоді. Всі епізоди оригіналу переосмислені і перенесені в сучасні обставини. Йдеться про заскорузлий підхід в освіті, про взаємини батька і дочки-підлітка, про пошук себе у цьому світі. Про театр і шоу-бізнес. І про свободу, для якої кожне суспільство має дозріти. І дозріває воно завдяки самопожертві сміливців та відчайдухів, якою і є головна героїня.
«Цьогорічний шортліст у номінації „За найкращу музичну виставу у жанрі
опери/оперети/мюзиклу“ ГРИ — це велика перемога українського мюзиклу, його справжнє утвердження як повноцінного жанру в українському
репертуарі у двох іпостасях — для дорослої („Тигролови“) і дитячої
(„Піноккія“) авдиторій, — зазначає експертка 6-ї ГРИ Юлія Бентя. — Йдеться про вистави за щойно створеними лібрето і партитурами, серед їх авторів бачимо знайомі і зовсім нові імена. Формуються нові творчі команди, без чого появу музичного „годинникового механізму“ важко уявити. У „Піноккії“ це лібретист Дмитро Тодорюк, композитор Борис Севастьянов, режисер Віталій Пальчиков; у „Тигроловах“ — лібретисти і композитори Кирило Бескоровайний, Антон Гуманюк, Богдан Решетілов плюс режисер Сергій Павлюк».

«Косачка» — це вистава-ритуал, міф про подорож людського духу у тілі жінки, безперервне коло життя. Мовою сучасного танцю, живого співу та електронної музики вона залучає глядача у містичне дійство, де світло переплітається з темрявою, а давні обряди — із досвідом сьогодення. Заглиблюючись у колективний жіночий досвід, команда присвячує виставу жінкам, які зараз боронять українську землю, українським мисткиням, репресованим за часів радянського союзу, та своїм матерям і бабусям.

Повний шортліст Фестивалю-Премії «ГРА»-2024
- За найкращу драматичну виставу
1. «Візит» (Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка)
2. «Вороги. Історія любові» (ГО «ЗАХІД-АРТ», Національний академічний український
драматичний театр імені Марії Заньковецької) - За найкращу камерну виставу (до 150 глядачів)
1. «1900-й. Легенда про піаніста» (Одеський академічний музично-драматичний театр імені В. Василька)
2. «Довірливі розмови» (Український малий драматичний театр)
3. «Клуб „Зневіра“» (ГО «Мистецька Майстерня Драбина», Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки)
4. «Кортес» (Київський академічний театр «Золоті ворота») - За найкращу виставу для дітей
1. «Жираф Монс» (Харківський державний академічний театр ляльок ім. В. А. Афанасьєва) - За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу
1. «Піноккія» (Культурно-мистецька фундація «DUSHA|UA», Київський муніципальний академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва)
2. «Тигролови» (Київський національний академічний театр оперети) - За найкращу танцювальну виставу і виставу фізичного театру
1. «Косачка» (ФОП Лопата Юлія Сергіївна)
2. «Тіні забутих предків» (Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької) - За найкращу виставу на перетині театральних жанрів, мистецького синтезу і
перформативних форм
1. «Веселка на Салтівці» (Театр «Нафта»)
2. «Дзяди» (Івано-Франківський національний академічний драматичний театр ім. Івана Франка) - За найкращу виставу-рефлексію на події російсько-української війни
1. «Доця» (ФОП Білиць Ігор Костянтинович, Національний академічний український
драматичний театр імені Марії Заньковецької)
Нагадаємо, у березні 2024 року кращі вистави та театральні діячі отримали «Київську пектораль». Цьогоріч у столиці визначили лауреатів у 14-ти основних та 2-х спеціальних номінаціях.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»