У столиці представили книгу про відому скульпторку порцеляни

На думку мистецтвознавців, її ім’я належить до числа скульпторів малих форм, чия творчість визначала рівень пластики порцеляни у другій половині XX століття, а її роботи навіть у радянський час експонувалися на виставках за кордоном.
Нещодавно у виставковій залі Національного музею декоративного мистецтва України відбулася презентація книги «Жникруп Оксана. Мистецтво порцеляни. Образ крізь простір і час».
Авторки видання — колекціонерка порцеляни Людмила Карпінська-Романюк та директорка музею «Київський фарфор» Тетяна Сазонова. До роботи над книгою долучилася також і донька Оксани Жникруп — Леонтіна Лозова, а також науковці Національного музею декоративного мистецтва України.


Це перше видання з серії «Митці Київської порцеляни», започаткованої музеєм «Київський фарфор» до 100 річниці від дня заснування київського експериментального керамічного заводу, який припинив свою діяльність на початку 2000-х років.

Свого часу він фактично був художньою лабораторією, де створювалися яскраві зразки керамічного мистецтва. Його визнанню сприяли також і самобутні митці, які створювали неперевершені скульптури малих форм з порцеляни. Серед них: Оксана Жникруп, Владислав Щербина, Світлана Голембовська, Ольга Рапай та інші.
«Ці знамениті художники вважаються класиками оригінального мистецького явища — київської художньої школи малої пластики. Впродовж десятиліть її найкращі представники зуміли створити унікальні скульптурні зразки, втіливши у своїх майстерних роботах високі знання техніки скульптури та технології цього матеріалу…» — переконані авторки видання.




Оксана Жникруп створила понад 130 моделей, які випускалися на 8 фарфоро-фаянсових підприємствах. Роботи цієї талановитої художниці визначалися довершеністю образів та форм, у поєднанні з надзвичайно тонким художнім смаком.
Її ім’я стало відомим у 1959 році після міжнародної виставки в Марселі. Важливим джерелом натхнення для мисткині було балетне, театральне, циркове мистецтво. Художниця зверталася до історичної тематики, фольклору, казкових персонажів та зображення людей різних професій. Особливе місце займали сюжети, пов’язані з творами класиків української літератури.

За словами Людмили Карпінської-Романюк, ідея створення цієї книги з’явилася ще п’ять років тому, під час проведення ювілейної виставки до 90-річчя Ольги Рапай в Острозі. Але втілити цей творчий задум довелося в умовах війни, під час повітряних тривог та ворожих обстрілів, за відсутності опалення і світла.
«Роботи Оксани Леонтіївни — це високохудожні твори, і сама книга про неї є справжнім витвором мистецтва. Вона створювалася в складних умовах воєнних дій, але з безмежною відданістю та під гаслом «Працюймо!», — розповідає Тетяна Сазонова.
За її словами, книга відзначається глибоким проникненням у світ скульптур Оксани Жникруп, які втілюють дитинство, юність, балет, українські традиції та багато іншого.
Вишукане видання складається з 332 сторінок, має багато ілюстрацій, рідкісних архівних світлин та має наклад 1000 примірників двома мовами — українською та англійською.

Це і книга, і альбом, і каталог, що розповідає про життєвий шлях митця та містить безліч ілюстрацій, а також повний анотований каталог творчості Жникруп у контексті мистецьких та історичних процесів другої половини XX століття», — зазначила Людмила Карпінська — Романюк.
Видання стане в пригоді художникам, мистецтвознавцям і музейним співробітникам, антикварам і колекціонерам, а також усім, хто цікавиться історією вітчизняної фарфорової пластики, фарфорової промисловості та декоративно-прикладного мистецтва.
Також презентацію книги «Жникруп Оксана. Мистецтво порцеляни. Образ крізь простір і час» доповнила невеличка експозиція її творів з колекції Національного музею декоративного мистецтва України та музею «Київський фарфор».

Довідка.
Оксана Жникруп народилася 31 січня 1931 року в місті Чита Забайкальського краю. Професійну освіту отримала на скульптурному відділенні Одеського художнього училища ім. М. Грекова (1948–1952).
Її викладачем був відомий скульптор та педагог Мирон Кіпніс.
Працювала на Баранівському фарфоровому заводі (1952–1954).
З 1955 року творча діяльність Оксани Жникруп була пов’язана з Київським експериментальним кераміко-художнім заводом. Саме тут сформувався власний стиль мисткині, тут були створені кращі її роботи.
Роботи майстрині експонувались на виставках в Канаді, США, Японії, Франції.

Мистецтвознавці стверджують, що вишуканість, делікатність, плавність ліній, ліричність і ніжність, що властиві роботам авторки, перетворюють кожну з них у маленький шедевр і засвідчують надзвичайно високий професійний рівень Оксани Жникруп.
Її фарфорова пластика міцно увійшла в скарбницю українського декоративного мистецтва. Твори талановитої мисткині зберігаються в багатьох музеях України та за її межами, а також у численних приватних колекціях.
Оксана Жникруп померла 13 січня 1993 року в Києві.
До теми: «Порцелянова пісня»: у столиці демонструють вишукані вироби сучасного фарфору.
Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»