Юристи пояснили, коли може бути відключено енергопостачання

Юристи пояснили, коли може бути відключено енергопостачання

Усе частіше кияни скаржаться на непорозуміння з ПАТ «Київенерго». І не дивно, адже тарифи змінились, і у багатьох киян виникають запитання стосовно оплати послуг. Молодим і сучасним легше – з’явилась можливість оплачувати тарифи за допомогою приватного онлайн-кабінету. Але не всі клієнти мають Інтернет і вміють користуватись гаджетами, тому багато запитань залишається без відповідей.

До редакції газети «Вечірній Київ» надходять листи із скаргами на «Київенерго» та запитаннями. Декілька з них редакція вирішила розглянути, звернувшись до юриста Правової групи "Побережнюк і партнери" Альони Проценко.

Так, Володимир,мешканець Печерського району столиці вже півроку не сплачує за енергопостачання. Причина – з компанією не було заключено потрібні договори. Будинок передано на баланс до «Київенерго» (до цього споживачі всі питання вирішували з посередником, яким був ЖЕК). Киянин відвіз усі документи до компанії, йому пообіцяли, що до нього прийде спеціаліст, але вже не перший місяць годують «завтраками». Чоловік розповів, що з цією проблемою стикнувся не лише він, а й багато його сусідів. Люди готові сплачувати та бояться відключення енергопостачання, але не знають, як діяти.

Хто винен та що робити в цій ситуації, пояснює юрист:

- Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26 липня 1999 р. № 1357 «Про затвердження Правил користування електричною енергією для населення» споживання електричної енергії здійснюється на підставі договору про користування електричною енергією між споживачем і енергопостачальником. При цьому енергопостачальники не мають права відмовити споживачу в укладенні договору про користування електричною енергією.

У багатоквартирному будинку енергопостачальник укладає договори з кожним наймачем (власником) квартири. Відтак укладення договору про користування електричною енергією є обов’язковим, а споживання електроенергії без договору буде порушенням зазначених вище Правил.

За словами Альони Проценко, водночас строків укладення зазначених договорів Правила не встановлюють.

- Якщо з вашого боку вчинено необхідні дії, спрямовані на укладення такого договору, та у Вас є письмове підтвердження факту звернення до ПАТ «Київенерго» (щодо укладення договору про користування електричною енергією), претензій до вас не має бути, – пояснює пані Альона.

Юрист радить звернутись особисто до ПАТ «Київенерго» з письмовою вимогою щодо укладення договору про користування електричною енергією.

Як варіант, також можна розглянути направлення на адресу ПАТ «Київенерго» Типового договору про користування електричною енергією (додаток № 1 до Правил), підписаного споживачем у двох примірниках.

За яких умов енергопостачальник має право відключити споживача від електричної мережі?

Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.1999 р. № 1357 «Про затвердження Правил користування електричною енергією для населення»:

У разі несплати за спожиту електричну енергію протягом 10 днів після терміну, зазначеного у договорі чи платіжному документі, та неотримання енергопостачальником повідомлення про оплату на 20 день споживачу надсилається попередження про відключення електричної енергії.

У разі несплати за спожиту електричну енергію на 30 день після отримання споживачем попередження енергопостачальник має право відключити споживача від електричної мережі.

Забороняється відключення споживачів перед вихідними та святковими днями.

Інше звернення, яке редакція вирішила роздивитись уважніше, було звернення пані Марини . Так, жінка стверджувала, що їй надіслали квитанцію нібито з боргами 6-річної давнини, яких, за словами киянки, бути не може, адже вона своєчасно сплачувала за споживання електроенергії відповідно до показань електролічильника та діючих тарифів. Чи є це порушенням, «Вечірка» запитала в юриста. Адже на квитанціях чорними по білому написано, що зберігати їх потрібно 3 роки. Як же тоді довести, що сплачував, якщо і платіжок за цей період уже немає?

- Строк, протягом якого особа, в даному випадку ПАТ «Київенерго», може звернутися за захистом свого права (з вимогою про стягнення боргу) встановлено в 3 (три) роки. Тому через 6 років компанія не має права «згадувати» про заборгованість споживачів, – пояснює Альона Проценко.